România este aproape de a devenit o forță în Europa pe zona de comerț și transport navigabil prin achiziția unui port cheie din Republica Moldova. Guvernul de la București pune la punct ultimele detalii ale tranzacției.
Miercuri, 28 august, Guvernul României a discutat în ședință un memorandum privind cumpărarea Portului Giurgiuleşti la Dunăre din Republica Moldova de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), potrivit unui comunicat al Executivului.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului Ciolacu, Mihai Constantin, spune că achiziția ar urma să se facă prin intermediul Companiei Naționale ”Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanța. Aceasta este o societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
În prezent, Portul Internațional Liber Giurgiuleşti (PILG) din statul vecin este operat de compania Danube Logistics SRL. Firma e deținută de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).
Încă de anul trecut, premierul Marcel Ciolacu a dezvăluit că România are în plan cumpărarea portului Giurgiulești din Republica Moldova. Asta în contextul în care țara noastră are ca obiectiv să devină un hub important în reconstrucția Ucrainei.
”Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja prin ministrul Transporturilor România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a declarat, în 2023, premierul.
Portul Giurgiulești este în prezent unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime. Se află la km 133,8 (a 72,2 milă maritimă) al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina.
PILG beneficiază de o amplasare strategică extrem de importantă. Este situat pe traseele internaționale de comerț și transport, cum este canalul navigabil Rin-Main-Dunăre, care unește Marea Neagră, 14 state europene și Marea Nordică.
Portul Giurgiulești constă din terminalul petrolier, portul mărfar și de călători și o zonă industrială. Portul de călători are o capacitate de circa 300 de pasageri pe zi.
În ceea ce privește terminalul cerealier, acesta servește la transportul cerealelor pe cale maritimă în și din Moldova. Are o capacitate de primire de 3.000 tone de cereale pe zi prin intermediul transportului auto și feroviar.
Capacitatea de încărcare a unităților de transport maritime ajunge la 7.000 tone, cu o viteză de încărcare de 300 tone pe oră. PILG dispune de o capacitate de prelucrare pentru export de până 500 mii tone cereale.
Guvernul de la București nu a precizat deocamdată suma preconizată pentru achiziția portului moldovenesc. Portul moldovean a fost inaugurat pe 26 octombrie 2006, după 10 ani de construcție.