Ministrul Mediului a explicat că se vor lua măsuri pentru reducerea poluării cauzate de mașinile vechi. Demnitarul a precizat că nu s-a stabilit încă care vor fi acestea.
Tanczos Barna se gândește să implementeze un sistem prin care oamenii să primească bani în schimbul renunțării la aceste autorurisme. De asemenea, este luată în calcul și introducerea unei taxe la cumpărarea lor, potrivit Știrile Pro TV
Comisia Europeană a solicitat României să descurajeze cumpărarea unor astfel de mașini. Totodată, autoritățile trebuie să ia măsuri pentru a-i face pe oameni să renunțe la ele.
În acest sens, ministrul Mediului a explicat că sunt luate în calcul mai multe variante, acordarea unor bani pentru renunțarea la rable sau supra-impozitarea acestora. „O soluţie de susţinere a acelor care renunţă la maşinile poluante, mai vechi de 15 ani, o completare la programul Rabla”.
„O completare care să aibă ca ţintă maşinile mai vechi de 15 ani. Unele dintre ele pot fi preluate de la Rabla. Şi poate o regândire a impozitării mijloacelor de transport”, a explicat acesta.
Demnitarul a dat exemplu orașul Sfântul Gheorghe. Oamenii cu mașini înmatriculate în municipiu, care sunt mai vechi de 10 ani, primesc 3.000 de lei dacă renunță la ele.
Avantajul față de programul Rabla este că se elimită condiția achiziționării unui noi autoturism cu respectivii bani. În acest fel, autoritățile din Covasna au reușit să casese 300 de mașini.
Mai mult de 50% din mașinile care circulă în țara noastră sunt mai vechi de 15 ani. În prezent, 7.2 milioane de maşini sunt înmatriculate în România.
Dintre acestea, 3.8 milioane de mașini sunt mai vechi de 16 ani, iar 3.4 milioane au mai puţin de 15 ani. Totuși, ministrul Mediului a afirmat că programul va fi implementat în mod diferit, în funcție de zona în care sunt îmnatriculate autovehiculele.
„Nu este corect ca taxa de poluare să fie plătită şi în vârf de munte, în Munţii Făgăraş, unde nu avem probleme cu poluarea aerului, şi să fie plătită şi în Bucureşti,” a spus Barna.
Acesta a mai adăugat și că țara noastră este printre puținele țări din Uniunea Europeană care nu descurajează înmatricularea mașinilor vechi și foarte vechi: „majoritatea statelor din UE practică un sistem de descurajare a înmatriculării maşinilor vechi, poluante. România nu face parte din grupul celor 24 de state membre care au în diverse forme soluţii de descurajare. Astăzi, România nu are politică de descurajare”.