Începând cu anul 2025, românii care au asigurări de viață vor fi raportați la ANAF. Ordonanța de urgență, 125/2024, este publicată în Monitorul oficial. Care este scopul acesteia.
De la data de 1 ianuarie 2025, românii care își fac asigurări de viață vor fi rapotați la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Ordonanța de urgență, 125/2024, este în Monitorul oficial.
Documentul arată că firmele de asigurări au obligația de a transmite la ANAF informațiile, semestrial, până la data de 25 a lunii următoare încheierii semestrului.
Această decizie a fost luată din cauza românilor care primesc amenzi de circulație în afara țării și nu le plătesc. Autoritățile din străinătate făceau demersul pentru încasarea sumelor, însă se loveau de conturi goale, așa că nu aveau nicio posibilitate de a-și recupera banii.
În acest caz, românilor care au de plătit în străinătate și au asigurări de viață li se va lua din acel cont, potrivit hotnews.ro. Neresepectarea obligației de raportare va aduce sancțiuni contravenționale cu amenzi de la 20.000 de lei până la 100.000 de lei.
Codul civil românesc interzice poprirea pe asigurările de viață, însă, prin această ordonanță, ANAF poate impune această proprire, având în vedere că banii intră într-un cont bancar.
Comisia Europeană a solicitat clarificări în detaliu cu privire la accesul la informațiile care se referă la asigurările de viață și alte produse financiare și la posibilitatea furnizării unor astfel de detalii, care ar putea să facă obiectul asistenței la recuperare, potrivit sursei citate.
Consecința negestionării adecvate a cerințelor impuse de Comisie, poate conduce la riscul declanșării unei acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru, arată Finanțele.
„Prin intermediul platformei EU Pilot, Comisia Europeană a solicitat României informații referitoare la punerea în aplicare a art.51 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri, fiind deschis Dosarul EU Pilot EUP(2023)10407”, spune Ministerul Finanțelor, în documentul suport care a stat la baza Ordonanței de urgență (125/2024).