Regulile se vor modifica în curând, conform unei Ordonanțe a Guvernului, publicată în această săptămână în Monitorul Oficial.
Cele mai multe dintre schimbări prevăzute în actul normativ vizează simplificarea procedurilor.
Astfel, odată cu extinderea din vară a emiterii cărții electronice de identitate, care se emite în prezent doar la Cluj, pentru eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, solicitanții nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc).
OG 12/2023 modifică și completează OUG nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, în sensul stabilirii unui mecanism prin care se conectează sistemele de evidență pe care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) le gestionează, respectiv Sistemul Național Informatic pentru Evidența Persoanelor și Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă.
Sistemul DGEP va fi conectat și cu alte sisteme precum este cel gestionat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), cu scopul de a prelua automat cât mai multe informații despre solicitant.
“De la momentul în care vom iniția extinderea emiterea cărții electronice de identitate la nivel național, în vara acestui an, cetățeanul (…) nu va mai fi obligat să prezinte certificatele de stare civilă, informațiile relevante fiind preluate din sistemul informatic pentru starea civilă, iar în măsura în care deține o proprietate pentru care există un cadastru, informațiile referitoare la adresa unde urmează să stabilească domiciliul sau reședința urmează să fie preluate prin interoperabilizare din sistemul informatic gestionat de ANCPI”, a declarat, la finalul ședinței de guvern, chestorul de poliție Cătălin Giulescu, relatează avocatnet.ro.
Potrivit modificărilor prevăzute în OUG 12/2023, fiecare cetățean va avea o mapă digitală, în care vor fi stocate fotografia, semnătura olografă, precum și alte documente prezentate de acesta autorităților de-a lungul timpului.
Actul normativ vine cu încă o veste bună și anume că, la schimbarea domiciliului, preschimbarea actului de identitate nu va mai fi necesară, în cazul celui electronic.
Cei care vor să își reînnoiască actul de identitate vor putea opta fie pentru carte electronică de identitate cu cip integrat, fie pentru carte de identitate simplă.