ADVERTISEMENT
News

Rusia, regina dezinformării pe Facebook. Ce țară este ținta principală a acestor campanii

Rusia este principala sursă de dezinformare coordonată pe Facebook, arată un raport al companiei. Cele mai multe atacuri se îndreaptă către SUA.
Autor: Georgiana Dicu | 27.05.2021 | 17:25
Rusia, regina dezinformării pe Facebook. Ce țară este ținta principală a acestor campanii
Rusia, regina dezinformării pe Facebook. Ce țară este ținta principală a acestor campanii Foto: Colaj FANATIK

Facebook a eliminat peste 150 de rețele de dezinformare coordonată începând cu 2017, se arată în raport. Douăzeci și șapte de rețele au fost legate de Rusia și 23 de Iran. Nouă provin din Statele Unite.

ADVERTISEMENT

Rusia, regina dezinformării pe Facebook. Ce țară este ținta principală a acestor campanii

Raportul Facebook arată modul în care agenții de influență sub acoperire, străini și interni, și-au schimbat tactica și au devenit mai sofisticați ca răspuns la eforturile companiilor de social media de a contracara conturile false și de a influența operațiunile.

Facebook a eliminat peste 150 de rețele de dezinformare coordonată începând cu 2017. Douăzeci și șapte dintre acestea au fost legate de Rusia și 23 de Iran. Nouă provin din Statele Unite.

SUA rămâne ținta principală pentru campaniile de influență străină, precizează raportul Facebook, evidențiind 26 de astfel de eforturi realizate de o varietate de surse din 2017 până în 2020. Ucraina este pe locul doi la o distanță foarte mare.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, în timpul alegerilor din 2020, actorii interni americani, nu agenții străini, au fost din ce în ce mai responsabili pentru răspândirea dezinformării.

În perioada premergătoare alegerilor, Facebook a eliminat tot atât de multe rețele americane care vizau SUA cu așa-numitul comportament coordonat neautentic (CIB), ca și rețelele rusești sau iraniene, se arată în raportul companiei.

“În special, una dintre rețelele CIB pe care le-am găsit a fost operată de Rally Forge, o firmă de marketing din SUA, care lucrează în numele clienților săi, inclusiv a Comitetului de acțiune politică Turning Point SUA”, se arată în raportul citat de CNN.

ADVERTISEMENT

„Această campanie a profitat de comunități autentice și a recrutat adolescenți care să utilizeze conturi false și duplicate care se prezentau ca alegători neafiliați pentru a comenta paginile de știri și paginile actorilor politici.”

Această campanie a fost raportată pentru prima dată de The Washington Post în septembrie 2020. Într-o declarație adresată la acel moment, un purtător de cuvânt al Turning Point a descris efortul ca „activism politic sincer condus de oameni reali care susțin cu pasiune convingerile pe care le descriu online, nu o fermă anonimă de troli din Rusia.”

ADVERTISEMENT

Rețea de dezinformare condusă de un apropiat al lui Donald Trump

O altă rețea americană, pe care Facebook a anunțat că a eliminat-o în iulie 2020, avea legături cu Roger Stone, un prieten și consilier politic al fostului președinte Donald Trump.

Rețeaua gestiona peste 50 de conturi, 50 de pagini și patru conturi Instagram. Avea o acoperire de 260.000 de conturi Facebook și peste 60.000 de conturi Instagram.

ADVERTISEMENT

După eliminarea de către Facebook, Stone a publicat știrea interzicerii sale pe site-ul alternativ de socializare Parler, împreună cu o declarație: „Am scos la lumină informații în timpul procesului meu, motiv pentru care trebuie să-mi închidă gura. Vor afla în curând, că nu pot și nu voi fi redus la tăcere.”

Prezența conținutului fals și înșelător pe rețelele de socializare a devenit tema dominantă care urmărește platformele tehnologice, inclusiv Facebook, Twitter și YouTube, după alegerile din 2016, pe măsură ce au apărut dezvăluiri despre încercările Rusiei de a se amesteca în procesul electoral democratic american.

Poziționându-se drept alegători americani, vizând alegătorii cu reclame digitale înșelătoare, creând știri false și alte tehnici, campaniile de influență străină au încercat să semene discordie în rândul electoratului.

ADVERTISEMENT

Campaniile de dezinformare au ridicat întrebări asupra influenței Big Tech în politică

Descoperirea acestor campanii a condus la o presiune politică și de reglementare intensă asupra Big Tech și a ridicat, de asemenea, întrebări persistente cu privire la puterea disproporționată a industriei în politică și economie în general.

Mulți critici au cerut de atunci destructurarea marilor companii de tehnologie și reformrea legislației care reglementează modul în care platformele de socializare moderează conținutul de pe site-urile lor web.

Companiile tehnologice precum Facebook au răspuns prin angajarea mai multor moderatori de conținut și stabilirea de noi politici de platformă privind activitatea falsă.

Într-un anunț separat, Facebook a declarat că extinde penalitățile pe care le aplică utilizatorilor individuali de Facebook care împărtășesc în mod repetat dezinformarea dezvăluită de partenerii săi de verificare a faptelor.

În prezent, când un utilizator partajează o postare care conține informații dovedite ca fiind false, algoritmii Facebook reduc vizibilitatea postării în fluxul de știri, făcându-o mai puțin vizibil pentru ceilalți utilizatori.

Dar, după schimbarea de miercuri, utilizatorii care fac astfel de acțiuni în mod repetat se pot trezi că vizibilitatea tuturor postărilor le este redusă.

Facebook a aplicat deja o reducere generală a vizibilității la nivel de cont pe pagini și grupuri care împărtășesc în mod repetat informații dovedite ca fiind false.

Anunțul de miercuri acoperă pentru prima dată utilizatori individuali. Conturile politicienilor nu sunt acoperite de modificare, deoarece personalitățile politice sunt scutite de programul Facebook de verificare a faptelor.

Însă, chiar dacă Facebook și-a îmbunătățit eforturile de moderare, mulți furnizori ascunși de dezinformare și-au dezvoltat tacticile, se arată în raport.

De la crearea unor campanii mai adaptate și mai bine direcționate, care se pot sustrage detectării, până la externalizarea campaniilor lor către terți, furnizorii de conținut fals încearcă să se adapteze la schimbările Facebook într-un joc din ce în ce mai complex de-a șoarecele și pisica, mai spune compania.

„Când pui cap la cap patru ani de campanii ascunse de dezinformare, care sunt tendințele?”, scrie pe Twitter Ben Nimmo, coautor al raportului. “Mai mulți operatori care încearcă, dar și mai mulți operatori care sunt prinși. Provocarea este să continuăm să avansăm pentru a rămâne în față și a-i prinde.”

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT
A apărut revista SuperEuro
  • SuperEuro, cea mai tare revistă glossy dedicată Euro 2020
  • SUPEREURO: 164 de pagini premium, la doar 10 lei!