Principalul grup de lobby al industriei auto germane a recomandat încetarea tuturor vânzărilor de combustibili fosili în Germania până în 2045. Acest anunț surprinzător din partea Asociației Industriei Auto (VDA) semnalează recunoașterea severității schimbărilor climatice și necesitatea unei acțiuni drastice în sectorul transporturilor.
Documentul publicat de VDA, care reunește aproximativ 600 de companii din sectorul auto, reclamă că liniile directoare ale Uniunii Europene privind politica de combustibil nu sunt suficient de puternice și trebuie înăsprite pentru a atinge obiectivul de transport rutier neutru din punct de vedere climatic, până în 2045.
Critica se referă la Directiva Uniunii Europene privind Energiile Regenerabile III (RED III), adoptată anul trecut. Aceasta stabilește obiective pentru implementarea energiei regenerabile în diverse domenii, inclusiv utilizarea surselor de combustibil cu emisii scăzute de carbon pentru mașini.
Țările UE au insistat să relaxeze cerințele RED III pentru utilizarea combustibilului electric. Chiar şi Germania a pledat activ pentru o astfel de relaxare, deși poziția producătorilor auto din această ţară era ambiguă.
VDA acordă multă atenție promovării “combustibililor regenerabili de origine nebiologică” (RFNBO). Acesta este un termen general pentru hidrogenul verde, produs prin electroliza apei folosind energie regenerabilă și combustibilul electric, care este obținut prin combinarea hidrogenului verde cu alte substanțe chimice pentru a crea combustibili lichizi sintetici.
Datorită densității lor energetice mai mari, acești combustibili pot fi utili în special pentru vehiculele de mare tonaj, ale căror baterii sunt în prezent prea voluminoase. VDA mai notează că acum există zeci de milioane de vehicule cu motor cu ardere internă pe drumurile germane, iar utilizarea combustibililor curați poate reduce rapid impactul negativ asupra mediului.
Cu toate acestea, utilizarea combustibililor electrici este controversată, deoarece aceștia sunt priviți ca o modalitate de a păstra modelul actual al industriei auto, mai degrabă decât ca accelerarea tranziției la vehiculele electrice. În plus, producerea de combustibili electrici necesită mult mai multă energie decât încărcarea directă a vehiculelor electrice, chiar și folosind cele mai curate tehnologii. În acest sens, organizațiile de mediu, de regulă, se opun utilizării combustibilului sintetic în transportul rutier și propun utilizarea acestuia doar în aviație și transport maritim.
VDA propune extinderea măsurilor de stimulare pentru combustibilii electrici și hidrogen pentru a sprijini dezvoltarea de noi afaceri. Asociația susține, de asemenea, stabilirea de obiective ambițioase pentru creșterea ponderii combustibililor regenerabili: 60% până în 2035, 90% până în 2040 și 100% până în 2045.
În același timp, organizația face o declarație și mai radicală: “În interesul protecției climei, vânzarea combustibililor fosili trebuie oprită complet la benzinăriile germane începând cu 2045”.
Astfel, VDA propune păstrarea benzinăriilor, dar trecerea acestora la combustibil 100% regenerabil. Acesta este un anunț surprinzător pentru industria auto și arată recunoașterea gravității schimbărilor climatice și a necesității unei acțiuni drastice în sectorul transporturilor. După cum notează Electrek, acesta poate fi primul apel al lobby-ului auto pentru încetarea vânzărilor de combustibili fosili.