Legea 33/2021, care stabilește o derogare de la suspendarea organizării oricărui tip de concurs pentru ocuparea posturilor vacante și temporar vacante din instituțiile și autoritățile publice, a fost publicată în această dimineață în Monitorul Oficial.
Prin urmare, începând de sâmbătă, 20 martie, se vor putea face din nou angajări, pe o perioadă de șase luni, cu condiția încadrării în sumele alocate prin bugetul de stat. Actul normativ a fost votat cu o largă majoritate în Parlament, la sfârșitul lunii februarie.
Suspendarea organizării concursurilor de angajare în sistemul public pe perioada stării de alertă a fost introdusă în luna mai a anului trecut, prin Legea 55/2020, care reglementează măsurile pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei Covid-19.
„Prin derogare de la dispoziţiile art. 27 alin.(3) din Legea nr.55/2020, se pot desfăşura concursurile pentru ocuparea posturilor şi funcţiilor vacante şi temporar vacante din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice, cu încadrare în sumele aprobate în buget pentru anul 2021”, se arată în legea adoptată de Camera Deputaților.
Amendamentul a fost introdus de membrii Comisiei pentru Muncă și motivat prin faptul că „volumul şi complexitatea activităţilor desfăşurate în cadrul administraţiei publice impun ocuparea cu celeritate a posturilor vacante”.
„De asemenea, trebuie precizat că administraţia publică se confruntă cu un număr mare de pensionări şi plecări din sistem, iar în ultimul an ocuparea posturilor a fost suspendată, ceea ce face necesară această măsură, de ocupare a posturilor vacante şi temporar vacante”, se precizează în raportul comisiei.
Perioada stabilită de lege în care se pot organiza concursuri pentru ocuparea posturilor vacante este de șase luni, începând de sâmbătă, 20 martie. Cu alte cuvinte, instituțiile și autoritățile publice au dreptul de a face angajări, în conformitate cu prevederile Legii 33/2021, până pe 20 septembrie 2021.
În altă ordine de idei, Guvernul pregătește un proiect de ordonanță de urgență ce prevede ca detașările din mediul privat să fie reluate pentru gestionarea proiectelor europene, în condițiile în care angajații statului din unitățile de management de proiect (UMP) primesc un plus de 50% la salariu.
„În scopul realizării obiectului său de activitate, U.M.P.-ul poate angaja personal, cu contract individual de muncă, pe perioada proiectului, în afara numărului maxim de posturi ale entității în cadrul căruia funcționează U.M.P-ul, conform procedurilor finanțatorului extern”, se arată în document.