News

Metroul din Cluj va costa de două ori mai mult decât s-a estimat. „Investiţia nu e rentabilă”

S-a dublat costul construirii metroului în Cluj-Napoca. De la 1 miliard de euro cât era stabilit, inițial, s-a negociat la prețul de 2 miliarde de euro.
19.11.2021 | 23:55
Metroul din Cluj va costa de doua ori mai mult decat sa estimat Investitia nu e rentabila
S-a dublat costul metroului din Cluj. Sursa foto: Napoca Live
ADVERTISEMENT

Cluj-Napoca va avea metrou în următorii 11 ani, iar costul proiectului de construire s-a dublat la 2,05 miliarde de euro, arată studiul de fezabilitate care va fi votat la începutul săptămânii viitoare.

Metroul care va lega Cluj-Napoca pe cea mai aglomerată axă – est-vest are unele modificări în proiect.

ADVERTISEMENT

S-au anunțat modificări importante în realizarea proiectului

S-au stabilit o lungime de 21 km de la 14, 4 km și 19 stații de la 14 luate în calcul în primă fază, numai acestea ajungând la peste 986 milioane de euro.

 ”Metroul va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii, iar costurile sunt de 986 de milioane de euro. Durata de implementare va fi de aproape 11 ani”, era anunțul lui Emil Boc din octombrie 2020.

ADVERTISEMENT

Cele 19 stații vor fi unele subterane, care vor cuprinde și un depou suprateran, acesta având o capacitate de transport de 15.200/21.600 de pasageri pe oră şi sens, la interval de 90 de secunde, mai exact, 40 de trenuri pe oră şi sens..

Trenurile nu vor avea personal la bord

Sunt prevăzute mai multe tipuri de tren: metrou greu, monorail, tramvai și autobuz în cale proprie sau metrou ușor. Metroul ușor va cuprinde următorul traseu: Floreşti- Piaţa Unirii- Piaţa Mărăşti – Bulevardul Muncii /Europa unită/Depou Sopor.

ADVERTISEMENT

Trenurile vor fi unele moderne. Nu ar putea fi necesar personal la bord. Vor fi prevăzute cu tehnologie fără mecanic „driverless”.  Trenurile ar putea avea o lungime de 51 metri, 2, 65 lăţime și 380/540 de locuri.

”Investiţia nu este rentabilă din punct de vedere financiar rezultând valorile corespunzătoare pentru rentabilitatea financiară a investiţiei.

ADVERTISEMENT

Rezultatele nefavorabile din punct de vedere financiar sunt compensate de rezultatele favorabile din punct de vedere social economic. Impactul social economic fiind obiectivul urmărit pentru proiecte de infrastructură de transport public călători”, mai este precizat în studiul de fezabilitate al proiectului.

Ce spune Emil Boc despre metroul din Cluj: ”Este proiectul secolului”

Primarul Clujului anunță că proiectul pe care-l are în vedere va fi unul al secolului și care va facilita transportul locuitorilor.

”E proiectul secolului pe care îl realizăm la Cluj, pentru că el, pe de o parte va decongestiona radical traficul din Cluj-Napoca pe axa Floreşti- Aeroport, pe  care ne sufocăm, va conecta marile obiective ale Clujului, Spitalul Regional de Urgenţă, aeroportul, gara. Spitalul Regional de urgenţă va fi gata în următorii ani şi trebuie să asigurăm şi conectivitatea necesară pentru ca noi să putem ajunge acolo.

De asemenea, dezvoltarea pe zonele Soporului şi Bulevardul Muncii, cele două braţe importante de dezvoltare ale oraşului; în al treilea rând, asta va însemna din nou calitatea vieţii crescută, spaţii pietonale extinse, piste de biciclete, calitatea aerului, un volum foarte mare de călători care va fi luat din maşini şi va fi dus  mai repede dintr-o parte în alta a zonei metropolitane; apoi Clujul nu se va putea dezvolta în continuare şi să-şi menţină calitatea vieţii dacă nu integrează zona metropolitană”, declara Emil Boc într-o emisiune online pentru zcj.ro

Banii pentru realizarea proiectului se iau din  Planul Național de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), aprobat în luna septembrie de către Comisia Europeană (CE).

ADVERTISEMENT