News

Saună la 38 de grade în vagon, recompensată cu o scumpire de bilete: ”Strigător la cer!”. Reacția CFR Călători

Oamenii sunt revoltați că trenurile din România nu au aer condiționat, la 38 de grade Celsius. Oficialii companiei dau vina pe căldura de afară , care nu permite funcționarea aerului condiționat.
05.07.2022 | 15:00
Sauna la 38 de grade in vagon recompensata cu o scumpire de bilete Strigator la cer Reactia CFR Calatori
Condiții grele în trenurile din România. Foto: Facebook CFR Călători
ADVERTISEMENT

“Am mers aproximativ 8 ore la peste 38 grade. E strigător la cer aşa ceva!”, a răbufnit unul dintre călătorii care s-au încumetat să folosească trenul în aceste zile caniculare.

Oamenii, revoltați pe condițiile din trenurile CFR

CFR Călători a anunțat, în replică, că instalațiile de climatizare din trenuri nu funcționează cum trebuie când afară temperatura depășește 35 de Celsius.

ADVERTISEMENT

Mai mult, oamenii se plâng de mizerie, de condiții inumane, mai ales că toate vagoanele s-au transformat într-o veritabilă saună, fără aer condiționat, conform Antena 3.

La fel, toaletele sunt extrem de murdare, fără hârtie igienică și săpun, iar mirosul e insuportabil pe fondul căldurii. Asta nu i-a oprit pe cei de la CFR Călători să scumpească biletele cu 20%.

ADVERTISEMENT

”Am mers aproximativ 8 ore la peste 38 grade. E strigător la cer aşa ceva!”, a explicat o femeie care a mers recent cu trenul, potrivit Antena 3. O fată a leșinat într-un vagon din cauza căldurii excesive.

Fetița a fost preluată în Constanța de o ambulanță, având convulsii, potrivit martorilor. Incidentul a fost rememorat de un pasager, pe Facebook: ”Este 3 iulie, ora 18, și sunt într-un tren ce a plecat din Mangalia cu destinația Bucuresti Nord, asta însemnând o călătorie de aproximativ 4:20 ore. Afară sunt cel puțin 30 de grade, iar în tren s-a produs o saună îngrozitoare.

ADVERTISEMENT

Tineri, copii, bătrâni, oameni cu probleme medicale sunt nevoiți să suporte condițiile inumane oferite de CFR Călători. Aerul este aproape irespirabil, lucru ce a dus la un caz de leșin. O copilă a fost luată cu SMURD-ul din gara din Constanța din cauza căldurii din vagoane, având la plecare convulsii pe targă.

Mi se pare inadmisibil ca în această perioadă din an să nu se ofere aer condiționat, iar ce este cel mai absurd este ca la începutul călătoriei, timp de vreo 5-10 minute, a fost distribuit în vagon aer rece, după care a fost stopat. Mi se pare ca dați dovada de o nepăsare fără margini față de călători și de condițiile de bun simț pe care ar trebui să le oferiți. Este critic ce se întâmplă. Nesimțirea atinge cote inimaginabile. Meritați sa fiți dați in judecată”.

ADVERTISEMENT

Replica CFR, referitoare la lipsa aerului condiționat

Compania feroviară se scuză și anunță că România este încadrată în zona climatică II, lucru care înseamnă că vagoanele nu funcționează cum trebuie dacă afară sunt temperaturi mai mari de 35 de grade Celsius.

“CFR Călători informează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale.

Valorile parametrilor de lucru pentru instalațiile de climatizare sunt reglementate de către Organisme Internaționale la care sunt aliniate toate statele care dețin căi ferate, inclusiv toate statele membre ale UE, cu referire directă la UIC – Union Internationale de Chemins de Fer, Asociație din care și România face parte ca membru fondator. Documentul de referință este Fisa UIC nr.553-1/2005.

Referitor la cele prezentate facem următoarele precizări:

România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.

Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C, temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare.

Singura modalitate de a îmbunătăți valorile de regim termic în interiorul vagonului sunt operațiile de mentenanță preventivă și monitorizarea în parcurs cu personal de specialitate a trenurilor care circulă în condițiile descrise anterior, lucrări care în acest moment se efectuează de la începutul sezonului cald în permanență, cu mențiunea că nu poate fi eliminat în totalitate impactul generat de depășirea pragului de temperatură și umiditate.

Menționăm că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor. Astfel că pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat și folosind întregul parc de material rulant tehnic disponibil, în special pe rutele ce înregistrează cele mai mari solicitări de trafic, CFR Călători recomandă pasagerilor să își planifice din timp călătoria, să utilizeze toate trenurile puse la dispoziție în graficul unei zile de circulație și să își procure din timp legitimaţiile de călătorie, folosind toate canalele disponibile în acest sens”, a transmis CFR Călători.

ADVERTISEMENT