News

Scandal în Educație după ce Sorin Cîmpeanu a anunțat că vrea să schimbe ARACIP! Consiliul Legislativ, primul aviz nefavorabil

Scandal în Educație după ce Sorin Cîmpeanu a anunțat că vrea să schimbe ARACIP! Consiliul Legislativ, primul aviz nefavorabil. Cum vede ministrul viitorul instituției
02.02.2022 | 18:10
Scandal in Educatie dupa ce Sorin Cimpeanu a anuntat ca vrea sa schimbe ARACIP Consiliul Legislativ primul aviz nefavorabil
Scandal în Educație după ce Sorin Cîmpeanu a anunțat că vrea să schimbe ARACIP!
ADVERTISEMENT

Acuzat din toate părțile pentru starea proastă în care se află Educația, Sorin Cîmpeanu a anunțat că este gata să revoluționeze întregul sistem. Prima pe lista ministrului este ARACIP, adică Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar.

Mai pe înțelesul tuturor, ARACIP realizează evaluarea externă a calităţii educaţiei oferite de instituţiile de învăţământ preuniversitar şi de alte organizaţii furnizoare de educaţie, precum și autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

ADVERTISEMENT

Scandal în Educație după ce ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat că vrea să schimbe ARACIP!

Primul pas pe care l-a făcut Sorin Cîmpeanu a fost să solicite ajutorul Guvernului. Executivul lui Nicolae Ciucă a aprobat hotărârea prin care se reorganizează ARACIP, pornind de la principiile profesionalismului, democrației participative și transparenței mecanismelor de asigurare a calității prin evaluări colegiale.

Obiectivul principal, potrivit actualului ministru al Educației, este reprezentat de îmbunătățirea performanței sistemului național de educație, asigurând premisele implementării reformei în educație.

ADVERTISEMENT

De altfel, mai spune Sorin Cîmpeanu, starea actuală a învățământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calității rezultatelor, este în bună parte și o consecință a incapacității ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege.

Ministrul a prezentat și o statistică sumbră a activității instituției, una care trebuia în mod normal să asigure evaluări periodice ale școlilor românești si să propună soluții sistemice de îmbunătățire a performanței și de adaptare la realitate. Doar că, mai subliniază Sorin Cîmpeanu, în cei 16 ani de activitate, obligația legală de evaluare periodică s-a realizat în mai puțin de un sfert din școlile românești.

ADVERTISEMENT

Culmea, chiar și acolo unde a avut loc această evaluare periodică, principiile de bază ale unei evaluări colegiale au fost departe de a fi respectate.

Ce este ARACIP și ce obligații are potrivit legilor din România

Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar se află în subordinea Ministerului Educaţiei și a fost înființată în 2005. Aceasta avea câteva misiuni clare, și anume, să realizeze activitatea de evaluare şi acreditare a furnizorilor de educaţie din învăţământul preuniversitar.

ADVERTISEMENT

De asemenea, ARACIP, trebuia să efectueze, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului Educaţiei, evaluarea calităţii educaţiei din învăţământul preuniversitar și să realizeze împreună cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerului Educaţiei activitatea de monitorizare şi control a calităţii.

Cel puțin o dată la trei ani de zile, instituția era obligată sp evalueze organizaţiile furnizoare de educaţie acreditate. Tot ARACIP propune Ministerului Educației înfiinţarea şi acreditarea, prin ordin, a instituţiilor de învăţământ preuniversitar pentru fiecare nivel de învăţământ, program de studii şi calificare profesională, după caz.

Nu în ultimul rând, Agenția elaborează standardele, standardele de referinţă şi indicatorii de performanţă, metodologia de evaluare instituţională şi de acreditare, manuale de evaluare internă a calităţii, ghiduri de bune practici, un raport anual cu privire la propria activitate, analize de sistem asupra calităţii învăţământului preuniversitar din România, recomandări de îmbunătăţire a calităţii învăţământului preuniversitar, codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.

Elevii, acuze dure la adresa politizării ARACIP

Interesant este că elevii nici nu vor să audă de mișcarea lui Sorin Cîmpeanu și l-au acuzat în mod direct pe ministrul Educației de jocuri politice. Concret, Consiliul Naţional al Elevilor a dezaprobat ferm propunerile de reformare a instituţiei responsabile de acreditarea şcolilor din România.

Aceștia cred că, de fapt, în spatele deciziei nu se află decât un mod de înlăturare a profesioniştilor din forul colectiv de conducere al ARACIP. „Aşa cum am spus în repetate rânduri, membrii cu drept de vot din cadrul Consiliului ARACIP ar trebui să aibă calitatea de experţi în evaluarea calităţii, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Agenţiei.

Atât reprezentanţii Ministerului Educaţiei, cât şi partenerii de dialog social (reprezentanţii elevilor, ai părinţilor, ai salariaţilor din învăţământ şi ai Asociaţiei Şcolilor Private) şi partenerii instituţionali (reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Interne şi ai Ministerului Apărării Naţionale) ar trebui să fie prezenţi în Consiliul ARACIP doar cu statut de observator, în aşa fel încât instituţia să îşi păstreze autonomia decizională şi să se delimiteze de orice ingerinţe ale factorului politic sau de influenţe ale unor persoane fără competenţă în evaluarea şi asigurarea calităţii”, au explicat elevii.

Mai mult decât atât, Consiliul Naţional al Elevilor a tras un semnal de alarmă și în privința modului în care conducerea instituţiei este aleasă. Mai exact, spun elevii, prin forma promovată de Ministerul Educaţiei, preşedintele ARACIP poate deţine două mandate complete.

Drept pentru care, o persoană responsabilă de conducerea ARACIP care îşi finalizează mandatul de 5 ani înainte de termen va putea fi numită din nou, fără a se lua în calcul perioada în care a ocupat funcţia.

Se întâmplă lucrul acesta din cauza interpretării conform căreia mandatul nu a fost unul complet şi, implicit, nu este luat în calcul la numărătoare. „Astfel de prevederi nu fac altceva decât să promoveze fenomene toxice în cadrul instituţiei, putând duce la monopolizarea, pentru o perioadă lungă de timp, a funcţiei, de către o singură persoană favorabilă Ministerului Educaţiei”, mai spun elevii.

„Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate, lucru pe care nu îl putem accepta! Deprofesionalizarea grosolană a ARACIP și politizarea deciziilor de autorizare/acreditare vor duce la o scădere drastică a calității și a echității educației.

Solicităm ministrului Educației să fie responsabil și să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern! Suntem de acord că evaluarea calității în învățământul preuniversitar are nevoie de o reformă, însă forma actuală a proiectului de Hotărâre de Guvern este o aberație”, a precizat și Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Ce poziție au școlile private față de reorganizarea ARACIP

De curând, Asociația Școlilor Particulare a solicitat ministrului Educației o reorganizare a ARACIP. Aceștia au transmis că Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar nu face altceva decât să cheltuie sute de milioane de lei din bugetul de stat, din fondurile partenerilor privați, care investesc în educația din România, precum și din fondurile europene, fără să aducă un impact semnificativ în creșterea calității educației.

Asociația a prezentat și ea un raport al activității celor de la ARACIP, un raport din care reiese că 1.785 unități de învățământ de stat nu au trecut prin niciun proces de evaluare externă în perioada 2010-2020. Mai mult decât atât, 28,36% din totalul de 6.293 de unități de învățământ cu personalitate juridică, de stat, nu au fost evaluate în perioada 2010 – 2020.

La puțin timp după poziția Asociației Școlilor Particulare, președintele ARACIP, Alina Paraschiv a demisionat. A făcut-o după doar o lună de mandat și a acuzat faptul că nu a fost deloc consultată în privința reformei instituției și că nimeni din ARACIP nu fusese consultat la elaborarea proiectului de HG care schimba organizarea.

Părinții, vot împotrivă

Proiectul de Hotărâre referitor la reforma ARACIP, agenția care acreditează școlile și grădinițele din țară, “aduce mai multă politizare și nu depolitizează această structură”, a afirmat Corina Atanasiu, președintele FEPAL, adică Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România.

„Ori gândiți acest consiliu ca fiind un loc în care sunt reprezentate toate părțile interesate, ori gândiți un alt tip de consiliu, anume un tip de consiliu populat cu experți care au un nume în domeniu și care nu pot fi contestați.

Altfel, mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unui grup de oameni care o să ajungă acolo numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă a structurii și compromiterea totală a ARACIP, care și așa nu a funcționat până acum, nu o să mai funcționeze nici cât a funcționat înainte”, a acuzat Athanasiu, cea care a fost propunerea USR pentru funcția de ministru al Educației.

Consiliul Legislativ, aviz nefavorabil pentru Sorin Cîmpeanu

Doar că, socoteala de acasă a ministrului nu s-a potrivit deloc cu realitatea din Parlament, acolo unde a primit 40 de voturi pentru aviz nefavorabil cu observații, din cei 43 de membri prezenți de la Consiliul Economic și Social.

Vă readucem aminte că avizul CES este obligatoriu, însă Executivul nu trebuie să țină cont de el în aprobarea actelor normative. Este suficient ca avizul să existe la dosar, indiferent dacă acesta este negativ sau pozitiv.

ADVERTISEMENT