Apropierea începutului de an școlar a propus un nou scandal în educație. De data aceasta subvenția pentru biletele de tren a stârnit iureș. Studenții au fost primii care au încins spiritele, reprezentanții acestora solicitând ca legitimațiile de călătorie să fie „ajutate” cu 90%.
Nu a durat mult până când a venit replica din zona politicului. Chiar ministrul educației, Sorin Câmpeanu, a fost cel care le-a transmis elevilor să-și ia gândul de la o asemenea ofertă. Liberalul le-a propus studenților ca subvenționarea să fie de cel mult 65%. Ar fi o creștere de 15 procente, în condițiile în care, în prezent, aceasta este de 50%.
„Creșterea reducerilor pentru transportul intern feroviar și naval al studenților, de la 50% la 65%. Studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, inclusiv studenții înmatriculați la studii de scurtă durată la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituțiile de învăţământ superior acreditate, vor beneficia de tarif redus cu 65% pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic.
Studenţii orfani sau proveniţi din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport”, a explicat Sorin Câmpeanu într-o postare pe o rețea de socializare.
De gratuitate au avut parte toate categoriile, dar vă readucem aminte că aceasta a fost desființată de guvernul condus de Florin Cîțu. Ideea a fost implementată de Executivul lui Sorin Grindeanu, nimeni altul decât actualul ministru al transporturilor.
Liviu Dragnea, lider PSD la acea oră, a fost cel care a insistat ca studenții să meargă cu trenul fără să plătească. Fostul președinte al social democraților a fost acuzat atunci de pomeni electorale. La puțin timp după ce Palatul Victoria a ajuns în tabăra liberalilor, elevii au rămas fără gratuitate.
Între timp, mai multe nume grele din PSD au transmis că actualul guvern trebuie să facă tot posibilul pentru ca studenții să nu mai plătească deloc pentru călătoriile cu trenul. Se opun în continuare liberalii, aceștia explicând că o eventuală subvenție mai mare ar încărca și mai mult lista problemelor pentru CFR Călători.
Germania, una dintre cele mai dezvoltate țări din Uniunea Europeană are câteva reduceri pentru elevi. Concret, studenții beneficiază de tarife mai mici la transportul public urban, cum ar fi autobuzele, metrourile și tramvaiele, dar și la închirieri auto.
Mai mult decât atât, BahnCard, de exemplu, oferă reduceri de 25-50% la biletele de tren interne. Locurile de divertisment, cinematografele, bibliotecile și restaurantele din orașele universitare oferă adesea reduceri pentru studenți.
Dacă studiați la o instituție de învățământ profesional superior sau învățământ științific/academic din Țările de Jos, puteți aplica pentru călătorii gratuite și reduceri pentru transportul public. La fel se întâmplă și în cazul trenului, însă atenție.
De gratuitate beneficiază studenții cu naționalitate olandeză, nu și cei internaționali. Așadar, un român care merge să studieze în Amsterdam, de exemplu, trebuie să scoată bani în plus din buzunar pentru transport.
Elevii sub 21 de ani și studenții sub 26 de ani din Franța pot opta pentru un abonament care oferă rezervarea gratis a nouă excursii lunare, la clasa a II-a. După ce aceste călătorii au expirat, puteți obține o reducere de 50% la tariful complet.
CFR Călători este însă diferit față de mai toate companiile din alte țări. Se întâmplă lucrul acesta și pentru că fără bani de la stat, instituția nu ar putea să supraviețuiască.
Potrivit ultimelor date, bugetul anual al companiei ajunge la două miliarde de lei. Numai că din această sumă uriașă, o cotă parte serioasă, adică 1,1 miliarde înseamnă subvenții, bani fără de care s-ar trage obloanele. De remarcat și că cei aproape 270 milioane de euro sunt pompați în fiecare an în CFR Călători