News

Scandalul Bâstroe se intensifică. Ambasadorul Ucrainei a justificat la MAE activităţile de pe canal. Premierul Ciucă: ”Vrem să executăm măsurători”. Update

Tensiunile dintre România și Ucraina se mențin la cote înalte în scandalul Bâstroe. Ambasadorul Ucrainei a fost convocat la MAE. Premierul Ciucă cere măsurători la canal.
20.02.2023 | 17:03
Scandalul Bastroe se intensifica Ambasadorul Ucrainei a justificat la MAE activitatile de pe canal Premierul Ciuca Vrem sa executam masuratori Update
Guvernul României cere explicații Ucrainei în scandalul Bâstroe. Premierul Ciucă: ”Vrem să executăm măsurători”. Sursa foto: hepta.ro / dobrogeanews.ro / colaj Fanatik
ADVERTISEMENT
20-02-2023
15:09

Explicaţiile ambasadorului Ucrainei

Ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk, a fost invitat, din dispoziția ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, luni, 20 februarie 2023, la sediul MAE pentru o discuție cu secretarul de stat pentru afaceri strategice Iulian Fota.

“În cadrul discuției, partea română a solicitat părții ucrainene să clarifice cât mai curând diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, 18 februarie, conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil al Dunării, și respectiv informațiile publicate la data de 17 februarie, de către Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora pe canalul Bâstroe adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei)”, se arată într-un comunicat MAE, în care se reiterează solicitarea stopării imediate a tuturor lucrărilor de dragaj în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație.

Ministerul de Externe de la Bucureşti a dezvăluit şi care a fost punctul de vedere al părţii ucrainene.

“Ambasadorul Ucrainei a arătat că partea ucraineană nu desfășoară activități de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigație, ci doar activități de natură operațională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail, parametrii de navigație ai acestuia fiind cuprinși în comunicarea publică a Ministerului Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei. 

Partea ucraineană a indicat, de asemenea, că necesitatea asigurării navigabilității pe brațul Chilia și capacitarea porturilor fluviale ale acestui stat (în mod particular a portului Izmail) a survenit în contextul blocadei instituite de Rusia asupra portului Odesa.

Partea ucraineană a exprimat deplina deschidere pentru reluarea dialogului la nivel tehnic, în scopul clarificării tuturor elementelor de interes și stabilirii cooperării în cadrul acestui proiect cu luarea în considerare a intereselor ambelor părți, inclusiv a celor deduse din necesitatea protejării mediului Deltei Dunării. În acest scop, partea ucraineană a propus organizarea în perioada următoare a unei reuniuni tehnice între ministerele responsabile pentru domeniul transporturilor din cele două state”, a mai arătat MAE, în comunicatul de presă.

20-02-2023
12:31

Marcel Ciolacu: "Lucrările la Canalul Bâstroe trebuie să înceteze acum"

România nu permite sub nicio formă distrugerea Deltei Dunării, iar lucrările de pe Canalul Bâstroe trebuie să înceteze acum, spune preşedintele PSD, Marcel Ciolacu.

“Statul şi poporul român au fost solidari şi au ajutat, la greu, Ucraina. Poporul român însă nu acceptă să rămână fără această minune a naturii care este Delta Dunării. Vreau să fiu foarte clar: minciunile, manipulările şi minimalizarea problemei trebuie să înceteze. Autorităţile române trebuie să ia decizii rapide pentru ca lucrările de pe Bâstroe să înceteze imediat şi situaţia să revină la normal. Vom face apel la toate convenţiile internaţionale, bilaterale şi la toate forurile pentru cauza Deltei Dunării. Ne vom proteja, cu toate forţele, moştenirea generaţiilor următoare”, a scris Marcel Ciolacu pe pagina sa de Facebook.

De asemenea, într-un comunicat oficial, Partidul Social Democrat solicită autorităţilor de la Kiev să reia colaborarea bilaterală onestă şi să oprească imediat dragarea de mare adâncime pe Canalul Bâstroe.

PSD cere autorităţilor de la Kiev să reia colaborarea bilaterală onestă şi să oprească imediat dragarea de mare adâncime pe Canalul Bâstroe! Adâncirea fără precedent a canalului, până la 8 – 10 metri, pentru a face posibilă navigaţia navelor de mare capacitate, modifică dramatic debitul şi circulaţia apei, cu efecte fatale asupra biodiversităţii Deltei Dunării. România s-a dovedit un vecin şi partener onest. A primit milioane de refugiaţi ucraineni, le-a asigurat casă, masă, locuri de muncă pentru adulţi şi şcoală pentru copii. A facilitat exportul grânelor ucrainene, cu mari eforturi şi costuri considerabile. A asigurat sprijin internaţional şi suport în toate modurile posibile pentru ca Ucraina să reziste în faţa invaziei ruseşti“, se arată în comunicatul Partidului Social-Democrat.

“PSD n-a avut şi nu are nicio şovăială să apere Delta Dunării, bun inestimabil al întregii umanităţi. De aceea, încă de săptămâna trecută, a tras primul semnal de alarmă, prin ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, prim-vicepreşedintele PSD Sorin Grindeanu. Mai mult, astăzi PSD a cerut în mod oficial Comisiei Europene, prin europarlamentarul Victor Negrescu, să se pronunţe asupra acţiunii unilaterale a Ucrainei care ignoră convenţiile şi acordurile internaţionale la care este parte. În egală măsură, PSD solicită tuturor autorităţilor române să se manifeste cu convingere şi fermitate pentru apărarea şi protejarea patrimoniului de importanţă universală al Deltei Dunării. Suntem cu toţii datori să prevenim producerea unei catastrofe ireversibile şi să transmitem intactă generaţiilor viitoare moştenirea unică a miracolului naturii de la gurile Dunării”, mai transmite PSD.

Luni, de la Guvern, premierul Nicolae Ciucă a avut o primă reacție în scandalul privind lucrările de dragare făcute de Ucraina la Canalul Bâstroe. Oficialii din statul vecin au avut mai multe poziții contradictorii în ultimele zile.

Guvernul României cere explicații Ucrainei în scandalul Bâstroe. Premierul Ciucă: ”Vrem să executăm măsurători”

Dat fiind acest aspect, ambasadorul ucrainean la București a fost convocat luni la Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Prin intermediul acestuia, va fi solicitată aprobarea Ucrainei ca autoritățile române să meargă să facă verificări și măsurători la canalul de navigație.

ADVERTISEMENT

Conform lui Nicolae Ciucă, eventualele lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe ”au impact pe mediu, au impact asupra Deltei Dunării”. Șeful Executivului avertizează Ucraina că, dacă se vor constata nereguli, România va sesiza Comisia Europeană.

”Azi, la Ministerul Afacerilor Externe va fi prezent ambasadorul Ucrainei. I se va cere ca în perioada următoare autoritățile române să primească aprobare pentru verificarea lucrărilor care se fac, iar mijloacele noastre tehnice să poată să meargă pe canal.

ADVERTISEMENT

E vorba de executarea unor lucrări care au impact pe mediu asupra Deltei Dunării. Trebuie să verificăm și să confirmăm aceste date, să ajungem pe canal să executăm măsurătorile de adâncime. Întreținerea e pentru 3,5 metri, ce depășește această adâncime înseamnă adâncirea canalului.

Pe baza măsurătorilor, Ministerul Mediului – și celelalte structuri care răspund și sunt preocupate de menținerea în forma naturală a Deltei Dunării – va acționa ca atare, inclusiv prin sesizarea Comisiei Europene”, a declarat Nicolae Ciucă.

ADVERTISEMENT

Ucraina a recunoscut că a adâncit Canalul Bâstroe

Deși lucrările de întreținere, conform spuselor lui Nicolae Ciucă, se rezumă la adâncimea de 3,5 metri, Ucraina admite oficial că a încălcat prevederile. Ministerul Infrastructurii de la Kiev afirmă, într-un mesaj pe Twitter, că adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, pentru prima oară de la declararea independenței țării.

”Pentru prima dată în timpul independenței Ucrainei, pescajul care trece prin Canalul Bîstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m. Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluviului Dunărea și pentru cifra de afaceri a porturilor de export. Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar dunărean împreună cu partenerii noștri europeni”, se arată în postarea publicată, vineri, pe site-ul de socializare.

ADVERTISEMENT


Informația se bate cap în cap cu ceea ce a anunțat, ulterior, ambasada ucraineană la București. Vecinii noștri spuneau că toate lucrările de pe Canalul Bâstroesunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei”. În plus, ambasada a mai transmis că lucrările ”vizează exclusiv întreținerea căii navigabile”.

ADVERTISEMENT