News

Scandalul canalului Bâstroe și lupta partidelor pentru electoratul naționalist. „Singura concluzie e că 90% dintre politicienii români sunt demagogi”

Scandalul iscat în jurul canalului Bâstroe a scos la iveală lupta purtată de PSD și AUR, la care s-a alăturat și PNL, pentru electoratul naționalist
25.02.2023 | 07:30
Scandalul canalului Bastroe si lupta partidelor pentru electoratul nationalist Singura concluzie e ca 90 dintre politicienii romani sunt demagogi
PSD, AUR și PNL au încercat să câștige politic de pe urma subiectului Bâstroe. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Disputa publică iscată în jurul subiectului Bâstroe, alimentată inițial de liderii social-democraților și preluată apoi de către AUR și George Simion, pare să se fi stins abia după intervenția președintelui.

Partidele s-au făcut de râs pe tema Bâstroe

Tema canalului Bâstroe a intrat în atenția mass-media începând cu data de 10 februarie, atunci când Ministerul Transportului a organizat o întrunire cu cei de la Mediu și MAE după ce Garda de Coasta a sesizat lucrări de dragare în apele ucrainene, știrea fiind preluată de o serie de publicații de nișă pe ideea unui complot ucrainean asupra ecosistemului din Delta Dunării. Subiectul a explodat însă în opinia publică abia după ce ministrul Grindeanu a declarat într-o conferință de presă că „Ucraina trebuie să respecte tratatele internaționale”, fiind promovat intens la televiziunile de știri chiar dacă autoritățile române nu aveau și nu au probe privind o presupusă adâncire a canalului de către partea ucraineană.

ADVERTISEMENT

Lucrurile aveau să explodeze la începutul acestei săptămâni, atunci când chiar președintele PSD, Marcel Ciolacu, avea să susțină într-un mesaj pe Facebook„România nu permite sub nicio formă distrugerea #Deltei Dunării! Lucrările de pe Canalul #Bâstroe trebuie să înceteze ACUM!”. În aceeași zi, deputatul PSD de Mehedinți, Chirilă Alin, avea să ceară suspendarea ajutorului militar acordat Ucrainei, subliniind că vecinii noștri „nu au ce să caute în Uniunea Europeană”. Totul se întâmpla luni, 20 februarie, ziua în care președinte SUA a efectuat o vizită surpriză la Kiev iar atenția întregii planete era pe mesajul de susținere al Americii pentru Ucraina.

Liberalii nu s-au lăsat mai prejos și premierul Ciucă anunța în aceeași zi convocarea ambasadorului ucrainean la MAE pentru a da explicații pe acest subiect, iar o zi mai târziu, oarecum tangențial pe acest subiect, MAE anunța închiderea centrului cultural rus. Așa cum era de așteptat, cei de la AUR au fost cei care au alimentat cel mai mult acest subiect, George Simion având un discurs dur, cu acuzații la adresa Kievului, în Parlamentul României iar joi s-a deplasat chiar în Delta Dunării, aparent pe canalul Bâstroe pentru a anunța de acolo că ucrainenii au adâncit canalul pentru navigare. „Dragi prieteni, circulația pe canalul Bâstroe există. Tocmai vine acum o barcă destul de mare ca dimensiuni. Vedeți cum este marcată. Adâncimea canalului a fost dusă la 6,5 metri minim și suntem aici pentru a-i transmite informații premierului Ciucă, de la fața locului, pentru a se convinge”, declara Simion într-un clip ce doar pe rețeaua TikTok avea să strângă circa 250.000 de vizualizări.

ADVERTISEMENT

Abia odată cu intervenția președintelui Iohannis pe acest subiect, care a declarat de la Varșovia, după o întâlnire cu președintele Biden, că „politicienii noștri fug după notorietate, în prag de alegeri, comentând fără a ști exact ce se întâmplă”, tema Bâstroe pare să fi scăzut în intensitate, chiar dacă cei de la AUR au spus că „opţiunea președintelui de a lua apărarea necondiționat părţii ucrainene într-o controversă care implica interesele României este de neacceptat şi nu poate ramâne fără urmări”.

În condițiile în care un eurobarometru publicat joi arăta că 25% dintre români dezaprobă furnizarea de ajutor umanitar oamenilor afectați de război, cea mai mare proporție dintre toate țările membre UE, politologul Andrei Țăranu este de părere că partidele noastre s-au făcut de râs pe această temă, fără a cunoaște faptele acestei probleme, politicienii noștri s-au întrecut în declarații belicoase.

ADVERTISEMENT

„Subiectul a fost cretin și nu cred că vreun partid a ieșit bine când tema este la limita absurdului. E clar că partidele noastre n-au avut acest subiect pe agendă, ca multe alte subiecte care lor li se par electorale, și atunci când le apare pe radar câte-o temă din asta și le-o bagă cine știe ce consilier de obicei reacționează violent. Asta pentru că ei nu știu care este răspunsul. Aici Iohannis a avut dreptate, întâi să fi întrebat specialiștii, să întrebe măcar la Ministerul Mediului dacă e o problemă, dacă e mai puțină apă pe Dunăre, dacă ne fură pelicanii sau altceva. Ăștia au luat-o hăisa, pentru că la povești din astea cu naționalisme se pricep.

Apoi, am văzut rezultatele euro-barometrului de vineri care a arătat că românii sunt cetățenii europeni care susțin cel mai puțin Ucraina. Ori politicienii sunt expresia cetățenilor, ei știu că 25% dintre cetățeni nu susțin Ucraina și vreo 40% sunt indiferenți, așa că nu vor face un subiect politic pe Ucraina decât pe negativ. Minoritatea românească din Ucraina, canalul Bâstroe, insula Șerpilor – deci nu cred că vreun partid a ieșit bine din povestea asta, dar a ieșit la suprafață un lucru foarte grav: că 90% dintre politicienii români sunt demagogi. De la ministrul de externe care a intrat și el în hora asta și l-a chemat pe ambasadorul Ucrainei, de la președintele PSD-ului care nu știe cum se scrie corect dar a luat-o și el că Bâstroe e pământ românesc și tot felul de prostii”, a declarat, pentru FANATIK, Andrei Țăranu, profesor la SNSPA.

ADVERTISEMENT

PSD și electoratul AUR

Subiectul Bâstroe nu a fost ultimul subiect cu tentă anti-ucraineană pe care PSD l-a promovat în ultima vreme, același lucru întâmplându-se cu subiectul preoților români „persecutați de serviciile secrete ucrainene”, fermierii români falimentați de importurile ieftine din Ucraina sau legea minorităților. Acest subiect a fost alimentat și în contextul unor informații apărute pe surse în presă care ar nota o scădere sub 30% în sondaje a PSD în timp ce AUR se apropie de 20%. Analiștii politici sunt de părere că asistăm la o mișcare clară a PSD pentru atragerea electoratului AUR.

„PSD începe din ce în ce mai clar să abordeze subiecte apropiate electoratului naționalist-patriotic, înclinat spre a vota AUR sau alte partide mai mici din această zonă. Modul în care a apărut subiectul public, cât și modul în care alți comunicatori ai PSD l-au urmat pe Sorin Grindeanu arată acest lucru. Și cred că nu e primul exemplu de acest fel, pare din ce în ce mai clar că niște concluzii strategice în acest fel au fost trase la PSD și e clar că se încearcă o aplicare mai atentă asupra acestui electorat.

Cred că Marcel Ciolacu a fost ușor nedumerit asupra modului în care să joace acest subiect. Poziția lui a venit destul de târziu față de cea a ministrului Grindeanu, înclin să cred că gândirea a fost una de genul „aștept să văd încotro se duce, am văzut încotro se duce, mă urc în ultimul vagon ca să nu pierd trenul”. Putem specula că subiectul a fost împins de PSD și din teama că el va apărea cu siguranță dinspre AUR în contextul în care informațiile erau deja publice”, a declarat, pentru FANATIK, consultantul politic Adrian Zăbavă.

Profesorul Andrei Țăranu este de părere că vom asista tot mai des la teme specifice electoratului naționalist, și în speță AUR, care vor fi preluate de către PSD sau PNL.

„Canalul Bâstroe nu a fost atât o temă a PSD care a fost preluată de AUR, ci vorbim de o dinamică în care temele AUR vor fi preluate de către PNL și PSD. Să ne aducem aminte cum la o recentă întâlnire a liberalilor înainte de 1 februarie dintre punctele cele mai importante era acela că trebuie să iasă la atac împotriva AUR. Ce înseamnă asta? Să meargă cu lehăială, să iasă cu un fel de lătrat pe temele AUR dar ușor modificate pe linia partidului”, a declarat Andrei Țăranu pentru FANATIK.

Consultantul politic Adi Zăbavă subliniază că tema a fost alimentată puternic, în special în mediul online, nu atât de partide cât mai ales de grupuri de interese cu o agendă ideologică clară, și este de părere că președintele Iohannis a alimentat indirect, prin intervenția târzie, acest subiect.

„După cum vedem se pare că reacția președintelui a liniștit oarecum apele, nu mai există încrâncenarea de acum câteva zile și lucrurile par să se fi liniștit oarecum. Nu înțeleg totuși ce a urmărit Klaus Iohannis, în sensul că a așteptat foarte mult până să aibă o reacție, pentru că se dovedește că reacția sa a fost una corectă pe fond atâta timp cât a reușit să pună lucrurile în matca lor.

Singura explicație pare a fi că decizia s-a luat în urma a ceea ce se întâmpla regional – cred că Iohannis s-a ferit să aibă o poziție mai devreme pe acest subiect în contextul în care la Ucraina subiectul era altul pe scena regională cu vizita lui Biden. Cred că de aici vine întârzierea dar cu evidente consecințe asupra subiectului, el a ars foarte tare câteva zile”, a mai declarat, pentru FANATIK, Adrian Zăbavă.

A fura AUR tema PSD?

Consultantul politic Cristian Hrituc susține, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că George Simion a reușit să-i fure tema Bâstroe PSD-ului, liderul AUR punându-și în mișcare întreaga mașinărie de comunicare în online. „Nea Marcel a pățit ca Nehammer. A săltat tema cu Bîstroe, dar a rămas cu mâna goală. A venit Simion și i-a furat tema. S-a dus cu bărcuța prin Deltă, l-au preluat televiziunile de casă și a capitalizat”, a scris acesta, subliniind că Simion este singurul lider politic cu cont pe rețeaua Tik Tok, acolo unde clipurile sale au sute de mii de vizualizări.

De altfel, liderul AUR are peste 300.000 de urmăritori pe această platformă, iar filmele sale au strâns peste 3,5 milioane de vizualizări, cu circa zece filmulețe, fiecare cu peste un milion de vizualizări, recordul fiind de 2,2 milioane de vizualizări. Spre comparație, așa cum arăta cercetătorul Andrei Tiuț, declarația domnului Ciolacu privind Delta Dunării a fost promovată pe Facebook până să atingă un milion de vizualizări, fiind promovată exclusiv celor cu vârste de peste 35 de ani.

psd postare delta dunarii

Consultantul politic Adrian Zăbavă este de părere că AUR și George Simion nu au fost neapărat cei mai abili în comunicare pe această temă, nefiind ei cei care au setat agenda mass-mediei pe acest subiect, însă subliniază că acesta a fost un subiect care avantajează AUR, partidul lui Simion fiind mult mai credibil pe această temă decât social-democrații.

„Chiar dacă cei de la AUR nu au punctat efectiv pe acest subiect, acest subiect le aduce beneficii indirecte. Creează niște percepții în părți de populație care ușor ușor se pliază pe mesajul și ideologia AUR, adică toate subiectele de genul ăsta, chiar dacă nu sunt asumate sau jucate comunicațional de AUR și liderul său, tot le fac bine.

Asta pentru că ei sunt credibili pe această temă, pe această ideologie. De exemplu e foarte greu pentru PSD sau Marcel Ciolacu să explice cum Ucraina ne este dușman pe subiectul Bâstroe, dar în același timp suntem parteneri împotriva Rusiei. Comunicare politică trebuie să fie foarte simplă, să fie înțeleasă de marea majoritate a oamenilor”, a mai declarat, pentru FANATIK, Adrian Zăbavă.

În opinia acestuia, notorietatea pe care George Simion o are în mediul online nu se traduce automat în încredere din partea electoratului și cu atât mai puțin în acțiuni de susținere.

„Să ai un clip care a ajuns la două milioane de oameni, și dacă rata de conversie ar fi foarte mică, tot ar însemna ceva. E clar că Simion comunică foarte bine, își înțelege electoratul, și singura corelație pe care o putem face este că vedem în sondajele de opinie că AUR crește. Deci putem presupune că modul în care comunică și temele alese e de folos. O expunere mare înseamnă notorietate, iar notorietatea e primul pas al drumului de succes pentru un politician, notorietatea trebuie să se transforme în încredere și încrederea în voturi.

În primul pas Simion stă bine, însă în ceea ce am văzut în sondaje, Simion nu stă încă la un nivel bun. Deci nu toată lumea care stă pe Tik Tok e neapărat un posibil votant AUR. Și vedem un eșec în a mobiliza lumea în stradă, nici povestea de la mină, nici povestea cu pădurarii – ieșirile în stradă nu i-au ieșit foarte bine în ultima vreme. Notorietatea în mediul online nu se traduce la fel de ușor și în acțiuni din partea oamenilor”, a mai precizat Adrian Zăbavă pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT