News

Scandalul coronițelor: școala unde predă Ana Nela Popoveniuc se delimitează de propunerea profesoarei sale. Informații-surpriză din CV: de la golf la controversata petiție

În ciuda mediatizării la nivel național, petiția profesoarei Ana Nela Popoveniuc din Bacău abia a strâns 3.000 de semnături. Semn că românilor nu le-a plăcut.
24.06.2022 | 14:25
Scandalul coronitelor scoala unde preda Ana Nela Popoveniuc se delimiteaza de propunerea profesoarei sale Informatiisurpriza din CV de la golf la controversata petitie
Învățătoarea Ana Nela Popoveniuc nu crede că școala ar trebui să fie o competiție între elevi / Colaj foto: Fanatik / Sursă foto: sparknews.ro
ADVERTISEMENT

Într-un moment în care doar 6% dintre absolvenții de liceu au dovedit că pot să scrie perfect românește la examenul de Bacalaureat, subiectul preferat din sfera învățământului a fost altul: ar mai trebui elevii să fie ”umiliți” prin festivități publice, în care unii iau coronițe și alții suferă că nu au primit nici măcar mențiune? Petiția profesoarei Ana Nela Popoveniuc a băgat dihonia în români, care și-au consumat energia în mediul online pentru a convinge cealaltă tabără că au dreptate. FANATIK a realizat o radiografie a scandalului coronițelor, încercând să afle ce se află în spatele unei idei care a împărțit țara în două.

Coronițele trebuie interzise pentru că provoacă suferință și încalcă GDPR-ul

Când a scris ”petiția coronițelor”, profesoara Ana-Nela Popoveniuc nu se aștepta, probabil, ca cererea ei să primească atâta atenție. Sute de mesaje sunt publicate lunar pe platforma petitiionline.com și rămân anonime pentru că nimeni nu știe de existența lor.

ADVERTISEMENT

Ce a cerut profesoara Ana Nela Popoveniuc? Pe scurt: eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate a copilului, pentru că nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public.

”Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați”, spune Ana Nela Popoveniuc.

ADVERTISEMENT

Profesoara din Bacău mai spune că școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație” și că ”elevii nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor” pentru că ”sistemul ierarhic deschis conduce la invidie și ură”. Pe scurt, rezultatele școlare nu ar trebui să fie făcute publice fără acordul părintelui sau tutorelui, acest lucru fiind o încălcare a datelor cu caracter personal.

Cu toate că ideea nu este nouă (în 2020, profesorul de filosofie Ciprian Mihali de la Universitatea ”Babeș Bolyai” din Cluj cerea un lucru asemănător), invocarea GDPR-ului în sistemul de învățământ, în școala primară, reprezintă o premieră cel puțin amuzantă, pentru că ar anula ideea de ședință cu părinții sau, într-un scenariu extrem, profesorii ar avea nevoie de semnătura părinților pentru a striga catalogul.

ADVERTISEMENT

Mesaj devastator pe pagina școlii unde predă profesoara din Bacău: ”Ne-am pierdut discernământul?”

Deloc surprinzător, conducerea școlii ”Ion Creangă” din Bacău, acolo unde Ana Nela Popoveniuc predă la clasele primare, pare să se fi delimitat de propunerea profesoarei. Pe 15 iunie, pe pagina de Facebook a unității școlare a apărut un text preluat de pe contul ”Jurnalul unui profesor”, în care textul petiției este pur și simplu desființat.

”Să ne fi pierdut oare cu toții discernământul, reflexul de a judeca limpede și de a distinge între lucruri deosebite? De când egalitatea șanselor = egalitatea rezultatelor. Să ne înțelegem. Școala se angajează să asigure egalitatea șanselor, nicidecum egalitatea rezultatelor! Rezultatele sunt responsabilitatea fiecărui elev în parte.

ADVERTISEMENT

Ce te faci când unii ascultă, iar alții insultă, unii dau dovadă de bun-simț, alții de proastă-creștere?… Unii sunt interesa(n)ți, alții total dezinteresați. Unii abia așteaptă să afle ceva nou, alții abia așteaptă să se sune. Unii au o minte trează, alții dorm în bancă.

ADVERTISEMENT
scoala ion creanga facebook
Postare pe pagina Școlii ”Ion Creangă”, unde lucrează Ana Nela Popoveniuc

Unii stau doar cu mâna pe sus, alții doar cu mâna pe telefon. Unii vor doar note, alții vor să învețe! Unii își doresc să cunoască, alții vor doar să treacă. Unii prezintă proiect după proiect, în timp ce pentru alții materia nu prezintă niciun interes. Unii-și fac teme de care și tu ai uitat, iar alții nu fac niciodată nimic….

Ca să nu rănim pe nimeni, la final ar trebui să-i premiem pe toți. Să inventăm diplome pentru lene, pentru obrăznicie, pentru lipsă de interes și implicare.

A pune semnul egalității între lucruri inegale se cheamă inechitate, nicidecum egalitate!”, se arată în textul postat pe pagina de Facebook a școlii ”Ion Creangă”.

Acum 9 ani, profesoara care cere ca școala să nu fie o competiție, a inventat o metodă de predare prin… concurs

Nu este prima dată când Ana Nela Popoveniuc vrea să ”revoluționeze” învățământul primar. Cu 9 ani în urmă, profesoara din Bacău inventa un nouă metodă de predare și testare a cunoștințelor la clasele primare, pe care intenționa s-o înregistreze la OSIM, conform presei din acea vreme.

Metoda era bazată pe ”cooperare și învățare prin competiție”, spunea profesoara, deși în recenta petiție, aceasta susține că școala nu este un concurs.

Profesoara din Bacău susține astăzi că ideea de competiție e nocivă, cel puțin atât timp cât are câștigători și pierzători. Schimbarea de paradigmă provine din faptul că în viziunea autoarei petiției, stimularea unui elev nu vine din ideea de competiție cu un alt coleg ci din simpla satisfacție de rezolva o problemă, ajutat și de colegii săi.

”Metoda performanțelor diferențiate” se baza pe împărțirea elevilor în mai multe grupe echilibrate din punct de vedere al performanțelor intelectuale și rezolvarea în paralel a mai multor probleme pe 5 table, toți elevii urmând să fie scoși, pe rând, din bancă.

În timp ce elevul de la tablă rezolva exercițiul, cei rămași în bancă se transformau în ”detectivi de greșeli”, care participau în mod interactiv la lecție. La final, profesorul aprecia performanța fiecărei grupe dar și ale fiecărui elev în parte.

În loc de coronițe la sfârșitul anului, buline la clasă

Metoda a fost prezentată în cadrul comisiei metodice a învățătorilor, iar Ana Nela Popoveniuc a început s-o folosească în clasă, considerând că este una eficientă. Într-un articol publicat în 2019 de sparknews.ro, profesoara din Bacău spunea că metoda ei are ca obiectiv să implice toți elevii, indiferent de nivelul acestuia de pregătire, astfel încât toți să aibă parte de progres la oră.

”Ideea aceasta a metodei performanțelor diferențiate a pornit de la faptul că părinții au dorința de a ieși copiii la tablă. Fiecare părinte își dorește să fie solicitat copilul lui, să fie întrebat, să fie sigur că a înțeles… Și am găsit o formulă. Este de fapt o strategie didactică, în care organizez lecțiile sub formă de concurs”, spunea profesoara în anul 2019.

Profesoara aplica, la clasa a IV-a, un sistem de premiere cu buline, specific mai degrabă învățământului preșcolar. ”Eu am grijă, ca până la urmă, toți copiii să primească bulina, să nu fie nimeni supărat”, mai spunea învățătoarea.

De ce nu trebuie Ana Nela Popoveniuc condamnată. Valorile pe care le transmite copiilor

Ana Nela Popoveniuc este, însă, genul de dascăl ce pune copilul pe primul loc, iar acest lucru nu poate fi contestat. Este evident că sistemul de învățământ are lacune iar una din probleme este faptul că profesorii nu mai au inițiativă la clasă și predau mecanic. Nu este cazul învățătoarei din Bacău.

De exemplu, Ana Nela Popoveniuc a folosit ”teatrul-forum”, o metodă non-formală prin care copiii învață să amelioreze conflicte pentru ”a înțelege mai bine valorile morale, normele morale, ce înseamnă adevărul, binele, empatia”.

De asemenea, orele de Geografie se țineau, de multe ori, în curtea școlii, pentru ca elevii să învețe punctele cardinale.

Conform legislației în vigoare, la clasele primare, cadrul didactic este în întregime responsabil pentru alegerea metodelor, luând în considerare structura clasei, materialele existente în șocală și urmând orientările metodologice oferite de Curriculumul Național și materialele publicate pentru cadrele didactice. Practic, în timpul lecțiilor, managementul clasei este în întregime responsabilitatea cadrului didactic.

Ana Nela Popoveniuc, de la agent de ticketing la titlul de doctor, în doar 10 ani

Deși își dorește un învățământ în care să nu se facă diferențe pe criterii de performanță școlară, Ana Maria Popoveniuc obișnuiește să scoată în față titlul de doctor pe care l-a obținut în 2021, la Facultatea de Litere și Științele Comunicării, din cadrul Universității ”Ștefan cel Mare”, Suceava. Titlul de ”profesor doctor” este trecut nu doar pe petiția prin care a cerut interzicerea premierii publice a elevilor ci și pe contul ei de socializare.

Conform propriului CV, Ana Nela Popoveniuc are 48 de ani și s-a angajat în învățământ din 1993, ca institutor.

Între 2004 și 2006, ea a lucrat ca asistent manager la clubul de golf ”Hentley-on-Thames” din Marea Britanie, după care, până în 2011, a fost agent de transport aerian la Blue Air. În 2012, s-a întors ca institutor la Școala Gimnazială ”Ion Creangă”, după care, din iulie 2013, a devenit profesor pentru învățământul primar la unitatea respectivă.

Ana Nela Popoveniuc a absolvit Liceul Pedagogic ”Ștefan cel Mare” din Bacău în 1993, după care, între 1999 și 2002 a urmat cursurile Colegiului Universitar de Institutori din cadrul Facultății de Litere și Științe ale Educației din cadrul Universității din Bacău (în limba franceză). După alți 11 ani, în 2013, ea a obținut diploma de licență în pedagogia învățământului primar și preșcolar, iar în 2015, și-a luat masterul în ”Comunicare didactică”.

La secțiunea ”competențe de comunicare”, Ana Nela Popoveniuc a trecut ”adaptare ușoară la lucrul în echipă și program fix, o bună capacitate de comunicare dobândită ca învățător și agent ticketing, capacitate de adaptare la medii multiculturale dobândită prin experiența de muncă în străinătate”.

Vrea să secretizeze rezultatele elevilor dar nu a uitat să-și treacă nota mare de la titularizare în CV

În prezent, Ana Nela Popoveniuc deține gradul didactic I, iar în CV-ul de pe site-ul școlii nu a omis să-și treacă media de la examenul de titularizare: 9,62. Ea este autorul unei cărți: ”Instruirea diferențiată – prioritate a învățământului modern. Metoda performanțelor diferențiate”, a 4 articole științifice publicate, și are la activ multe prezențe la simpozioane și conferințe. De asemenea, profesoara din Bacău este membru al academiei ”Aspire Teachers”, unde a ajuns în urma unei selecții pe bază de aplicație și interviu.

cv Ana Nela Popveniuc, profeosara din Bacău
Ana nela Popveniuc nu a uitat să-și treacă nota mare de la titularizare în CV

Ana Nela este căsătorită cu magistratul Alexandru Popoveniuc de la Judecătoria Bacău și a obținut, conform declarației de avere depusă de acesta în anul 2021, un salariu de 46.542 de lei pe an.

Cel puțin 1.200 de oameni au citit petiția dar au refuzat s-o semneze

Petiția formulată de profesoara Ana Nela Popoveniuc a strâns 3.031 de semnături pe site-ul petitiionline.com, până la momentul redactării acestui articol. Asta în ciuda faptului că subiectul a fost amplu dezbătut în media și pe internet. Paradoxal, petiția a avut parte de un număr mai mare de ”share-uri” pe Facebook (4.221), decât semnături, ceea ce înseamnă că cel puțin 1.200 de oameni au citit petiția însă au refuzat s-o semneze.

Tags: