Metoda ingenioasă prin care magazinele îți ”scot” banii din buzunar. Este atât de subtilă, încât mulți cumpărători nici măcar nu își dau seama. La ce trebuie să fii atent data viitoare când treci pragul supermarketurilor.
Mii de români merg zilnic la cumpărături. Fie că au o listă bine stabilită, fie că vor să pună în coș produsele care le atrag atenția, supermarketurile nu duc deloc lipsă de clienți. Însă, ceea nu știu mulți dintre ei este faptul că, zilnic, li se întinde o capcană.
În magazinele de mari dimensiuni, gama de produse este ofertantă. Dispunerea lor la raft nu este deloc una întâmplătoare. Chiar dacă nu i-ai acordat atenție până acum, ea este ”vinovată” pentru faptul că ajungi să cheltui mai mulți bani decât ți-ai propus.
Specialiștii susțin că supermarketurile au o metodă ingenioasă prin care îi tentează pe cumpărători să cheltuie mulți bani. Strategia constă în plasarea produselor esențiale cât mai departe, astfel că vei fi nevoit să traversezi tot magazinul pentru a ajunge la ele. În drumul spre produsul dorit, sigur mai există și altele care îți atrag atenția și pe care ajungi să le pui în coș.
”Pentru a ajunge la produse esențiale, trebuie să traversezi tot magazinul. Pentru că de multe ori, lactatele și mezelurile se regăsesc în partea din spate a supermarket-urilor și hypermarket-urilor. Iar pe traseu ai toate șansele să fii distras de tot felul de produse. Putem vorbi, de exemplu, despre zona de snacks-uri și dulciuri, produse extrem de colorate și atrăgătoare. Până ajungi la ouă și la lapte, te mănâncă detergenții și cremele.”, a spus Elena Filip, specialist în comunicarea de retail, pentru stirileprotv.ro.
Nu doar amplasarea produselor este ”vinovată”, ci și culorile sau mirosurile. Potrivit psihologilor, acestea joacă un rol important în stimularea dorinței de a cumpăra mai mult decât este nevoie. De exemplu, specialiștii susțin că portocaliul este asociat cu senzația de foame. Tocmai de aceea, majoritatea produselor sunt semnalate la raft cu etichete portocalii.
Mirosul este și el un factor care te împinge să pui în coș produse de care nu ai nevoie. Sigur ți s-a întâmplat ca atunci când treci pe lângă insulițele de patiserie, mirosul să te facă să îți cumperi măcar un produs de acolo.
Nu doar supermarketurile au această strategie, ci și magazinele care comercializează produse non-alimentare. Cel mai bun exemplu este Jumbo, a cărui organizare este una labirintică. Sigur ai observat că nu poți ajunge direct la case pentru a plăti un produs, ci trebuie să traversezi tot magazinul. Astfel, în loc să cumperi produsul cu adevărat necesar, coșul tău de cumpărături va fi mult mai voluminos.
Pentru a evita capcanele supermarketurilor, recomandat este să pleci la cumpărături cu o listă. Astfel, vei ști exact ce trebuie să cumperi și nu pierzi timpul printre rafturile cu produse menite să îți fure privirea.