Schimbare la Evaluarea Națională 2021. Ce se întâmplă cu subiectele la limba română

Bogdan Solomon   
în HotNews
26/10/2020, 17:40
Schimbare la Evaluarea Națională 2021. Ce se întâmplă cu subiectele la limba română
Monica Anisie vine cu vești bune pentru elevii de clasa a VIII-a. Subiectele la Limba Română ar putea fi simplificate. Sursa foto: hepta.ro

Având în vedere că numărul elevilor care își desfășoară cursurile online crește pe zi ce trece, ca urmare a răspândirii alarmante a virusului SARS-COV-2 pe teritoriul țării noastre, Ministerul Educației ia în calcul  să opereze o serie de modificări importante în ceea ce privește Evaluarea Națională de anul viitor.

Mai concret, potrivit Monicăi Anisie, la nivelul instituției este adusă în discuție posibilitatea de a simplifica subiectul la Limba Română față de modelul publicat în luna iulie a anului curent.

Ministrul a participat în cursul zilei de luni, 26 octombrie la evenimentul de lansare a procesului de consultare publică pentru elaborarea Strategiei privind digitalizarea Educaţiei, organizat la Biblioteca Centrală Universitară.

Subiectul la limba română va fi simplificat. Monica Anisie a făcut anunțul

Am primit feedback referitor la modelul de limbă şi literatură română, model ce a fost pus în consultare publică, şi acel feedback a fost unul pozitiv, dar în acelaşi timp am avut şi câteva recomandări din partea profesorilor, părinţilor, chiar şi din partea elevilor.

Una dintre aceste recomandări a fost aceea că ar trebui să simplificăm într-un fel acel model de subiect. Exact la acest lucru se lucrează acum, şi anume la faptul că structura subiectului pentru Evaluarea Naţională pentru elevii de clasa a VIII-a la limba şi literatura română va fi una simplificată.

Va fi pus – probabil luni – modelul respectiv pe site-ul Ministerului Educaţiei, după ce ne vom consulta cu partenerii noştri şi cu cadrele didactice. Cred că este cel mai important lucru”, a declarat ministrul Educației.

Perioada dificilă prin care trec elevii pe fondul răspândirii noului coronavirus nu este, însă, singurul motiv din spatele acestei decizii. Cei care au început în toamnă clasa a VIII-a fac parte din prima generație care a intrat în școală începând cu clasa pregătitoare și a studiat conform unui curriculum nou.

Tezele școlare ar putea fi eliminate

În altă ordine de idei, Luminița Barcari, secretar de stat responsabil cu învățământul preuniversitar, a anunțat recent că elevii care își desfășoară cursurile în scenariul roșu ar putea să susțină tezele sub forma unui eseu pe care să îl trimită online, iar cei din scenariul galben le-ar putea susține pe rând, când se întorc în bănci.

Pentru ca școlarii să nu se simtă „discriminați”, este luată în calcul și varianta ca tezele să fie eliminate. O decizie finală va fi luată în curând, la nivelul Ministerului Educației și Cercetării.

Analizăm posibilitatea, să spunem, eliminării tezelor. Trebuie să aplicăm aceeași regulă pentru toată lumea, nu putem să facem discriminări: pentru elevii care învață în scenariul verde să dăm teze, pentru ceilalți nu.

Am analizat posibilitatea susținerii tezelor semestriale indiferent de scenariul pe care îl avem, pentru că aceste teze sau lucrări scrise semestriale sunt prevăzute în ROFUIP (n.r. Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar) aprobat prin ordin de ministru și la a cărui elaborare au contribuit toți partenerii noștri sociali.

La momentul respectiv, toți au fost de acord să se susțină aceste lucrări. Și variantele ar fi:

  • în scenariul verde, elevii să dea tezele normal
  •  în scenariul galben să susțină aceste lucrări atunci când vin elevii la clasă, profesorul având grijă ca elevii să aibă același tip de item
  •  în scenariul roșu ne gândeam, dar aceasta este doar o variantă, – în funcție de disciplină pot fi concepute subiectele pentru teze adaptat în funcție de tipul de itemi la care se pretează fiecare disciplină.

La limba și literatura română, de exemplu, colegii mei au propus chiar un eseu. Dar este doar o variantă de lucru și după ce ne vom consulta cu partenerii noștri sociali – sindicatele, părinții, elevii – vom lua o decizie.

Deci în scenariul roșu să fie o evaluare care să se preteze online, iar copilul să transmită lucrarea lui în timp real profesorului. Acestea sunt variante, dar noi am studiat toate posibilitățile și, în funcție de ce vom stabili la nivelul MEC, vă vom transmite un răspuns final.

În ce privește olimpiadele, și aici sunt foarte multe discuții, pentru că sunt olimpiade care au și o probă practică, chimie, fizică, biologie, ceea ce în aceste condiții nu s-ar putea realiza.

Încă o problemă de luat în calcul: elevii care obțineau premiul I, II puteau intra fără admitere la facultate. De aceea trebuie să ne gândim foarte bine cum organizăm aceste olimpiade, pentru că putem fi acuzați că nu există obiectivitate sau nu există o transparență a modului în care ei își rezolvă online cerințele – deci acestea sunt problemele pe care le luăm în calcul atunci când vom stabili dacă olimpiadele mai pot fi susținute în acest an sau nu”, a declarat Luminița Barcari.

Închide ×