News

Schimbări în Codul Rutier. Poliția locală ar putea amenda mai ușor șoferii pentru parcare neregulamentară

Polițiștii locali vor primi dreptul de a cere datele de identificare ale șoferilor care au parcat neregulamentar și să-i sancționeze, potrivit unui proiect de lege inițiat de către un grup de parlamentari liberali.
04.05.2022 | 18:27
Schimbari in Codul Rutier Politia locala ar putea amenda mai usor soferii pentru parcare neregulamentara
Polițiștii locali vor avea competențe sporite în sancționarea parcărilor neregulamentare/ Colaj Fanatik - Sursa Foto: Inquam/Hepta
ADVERTISEMENT

În momentul de față, doar poliția rutieră are dreptul de a cere unui proprietar de mașină datele de identificare a persoanei căreia i-a încredințat autovehiculul și care apoi l-a parcat în mod neregulamentar. Astfel, polițistul local nu poate solicita aceste informații în cazul în descoperă o mașină parcată sau oprită într-un loc interzis.

Legea poliției locale, în contradicție cu Codul Rutier

Un grup de parlamentari PNL susține că actualele prevederi ale Codului Rutier lasă posibilitatea ca o serie de contravenții să rămână nepedepsite întrucât polițiștii locali nu au pârghiile necesare pentru a aplica sancțiunile. Liberalii vor să modifice o prevedere care abia a fost introdusă la începutul anului, prin Ordonanța 1/2022: „La solicitarea poliției rutiere, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice.

ADVERTISEMENT

Prevederea era menită să ușureze sancționarea șoferilor care au încălcat legislația rutieră în timp ce conduceau mașini deținute de alte persoane, indiferent dacă sunt fizice sau juridice.

Inițiatorii noului proiect pornesc de la faptul că Legea 155/2010 dă și poliției locale atribuții în ce privește constatarea contravențiilor și aplicare sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis.

ADVERTISEMENT

În schimb, Codul Rutier nu menționează atribuții date polițiștilor locali, iar o decizie de interpretare a legii de către Înalta Curte de Casație și Justiție a statuat că doar poliția rutieră poate cere datele de identificare ale contravențiilor privind oprirea/ parcarea comise de șoferi care conduc mașini care nu sunt proprietatea lor. În consecință, polițiștii locali puteau descoperi doar proprietarul mașinii parcate neregulamentar, însă șoferul avea șanse să scape nesancționat, dacă proprietarul refuza să ofere polițiștilor locali datele lui de contact.

Polițiștii locali vor promi atribuții în plus

Acțiunile desfășurate de polițiștii locali (…) au fost lipsite de finalitate întrucât faptele constatate nu au putut fi sancționate datorită imposibilității polițiștilor locali de a identifica autorii acestora, ceea ce a condus la un număr mare de fapte constatate și nesancționate”, se spune în expunerea de motive a proiectului inițiat de parlamentarii PNL.

ADVERTISEMENT

Propunerea lor legislativă, introduce și în Codul Rutier posibilitatea ca și polițiștii locali, pe lângă cei rutieri, să ceară datele de identificare de la proprietarii mașinilor pe care terțe persoane le-au oprit/ parcat neregulamentar. Inițiatorii cred că astfel va scădea numărul încălcărilor normelor legale care se referă la oprirea/ staționarea/ parcarea neregulamentară întrucât necomunicarea datelor de identificare de către proprietarii mașinilor este sancționată mai aspru decât oprirea sau parcarea în sine.

Proiect pentru combaterea comerțului stradal

Un alt proiect de lege, inițiat de către aceiași parlamentari, dă atribuții suplimentare poliției locale și în ceea ce privește combaterea comerțului stradal neautorizat. În anul 2020, a fost abrogată Legea 12/1990. Abrogarea a fost justificată prin faptul că legea prevedea sancționarea agenților economici care nu declarau adaosul comercial practicat, obligație considerată desuetă în condițiile unei economii de piață, în care prețul este determinat de jocul dintre cerere și ofertă.

ADVERTISEMENT

Numai că odată cu abrogarea legii au dispărut și prevederile care permiteau polițiștilor locali să sancționeze comerțul stradal ilicit, inclusiv prin confiscarea mărfii. Inițiatorii susțin că în cei doi ani de la abrogare, celelalte autorități implicate în combaterea acestui fenomen – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, angajații primăriilor, Poliția Română și jandarmeria – nu au făcut față fără sprijinul poliției locale. În consecință, inițiatori vor să dea din nou dreptul poliției locale să sancționeze astfel de fapte, inclusiv prin confiscarea mărfii comercializate ilegal.

Ambele proiecte de lege sunt în faza dezbaterii publice urmând să intre în procedura legislativă a Senatului, prima Cameră sesizată.

 

ADVERTISEMENT