News

Școala în pandemie. Cum s-au acomodat elevii cu măsurile anti-COVID: “Nu suport masca, este incomodă”

25.02.2021 | 13:25
Scoala in pandemie Cum sau acomodat elevii cu masurile antiCOVID Nu suport masca este incomoda
ADVERTISEMENT

În general, elevii s-au acomodat rapid cu purtatul măștii și cu regulile igienico-sanitare din școli, fiind obișnuiți cu aceste măsuri încă din toamnă. Măsurile de prevenire și protecție protejează copiii de virus, însă acestea vin la pachet cu anumite minusuri la nivel psihic și emoțional, atrag atenția psihologii.

Peste 2,4 milioane de copii au revenit la școală în 8 februarie, în timp ce 500.000 continuă să învețe de la distanță.

ADVERTISEMENT

Copii de vârstă mică sunt cei mai afectați

Semestrul al II-lea de școală a început, iar adaptarea cu noile condiții  igienico-sanitare cere timp și multă răbdare din partea elevilor și a dascălilor. Cei mai afectați de aceste măsuri  igienico-sanitare sunt tocmai copii mici, aflați la grădiniță și în clasele primare.

„Cu cât vârsta copilului este mai mică, cu atât impactul izolării este mai mare. Un copil de vârstă mică nu are încă reperele de relaționare formate. Cel mai grav în faptul că nu ne putem atinge este că e afectată relația cu cealaltă persoană, relațiile cu ceilalți fiind  sursa noastră de vindecare și sursa noastră de a ne simți bine”, susține psihologul clinician Daniela Dumitrescu.

ADVERTISEMENT

Și învățătoarea Andrada Maziliu de la Liceul Teoretic „Nikolas Lenau” din Timișoara atrage atenția că distanțarea reprezintă o măsură la care copiii de vârstă mică se adaptează cu greu.

„Păstrarea distanței este cel mai greu lucru pentru cei mici, care doresc să mențină un contract cât mai apropiat cu prietenii lor de joacă”, transmite cadrul didactic.

ADVERTISEMENT

De asemenea, copii sunt foarte atenți să păstreze igienizat spațiul personal și știu că nu pot împrumuta obiecte unul de la altul.

“Fiecare copil se desfășoară în spațiul său personal, locurile sunt păstrate și nu se mai fac schimb de locuri. Nu împrumută între ei obiecte, nu au mâncare la comun”, clarifică învățătoarea din Timișoara.

ADVERTISEMENT

Momentul venirii și plecării elevilor este, de asemenea, bine gestionat, astfel încât să se evite situațiile de supraaglomerare.

„S-a creat un orar diferit, altfel încât să nu se suprapună și să nu există aglomerare în momentul sosirii și plecării elevilor. Avem și pauzele decalate. Copiii intră pe un traseu bine stabilit și ies pe un alt traseu”, completează învățătoarea.

Clasele se dezinfectează periodic și în timpul orelor geamul este ținut cât mai mult timp deschis.

„De asemenea, înainte de a intra în clasă, toți copiii se dezinfectează, lucru pe care îl facem și după fiecare pauză și înainte de de masă. Clasele sunt dezinfectate după fiecare activitate și băncile sunt și ele curățate. În timpul orelor se ține geamul deschis pentru a aerisi și a avea în permanență aer proaspăt, sau cât mai des posibil”, mai spune învățătoarea Andrada Maziliu despre felul în care se aplică măsurile  igienico-sanitare în şcoala în care-și desfășoară activitatea.

Masca a devenit un rău necesar

Atât elevii, cât și profesorii s-au adaptat la purtarea măștii, cu toate că nu le-a fost ușor. Cel mai greu le-a fost elevilor și profesorilor să se acomodeze cu purtarea măștii continuu, atât la ore, cât și în pauze.

„Nu suport masca, este incomodă și nu se înțelege ce vorbesc, când merg la tablă trebuie să repet de mai multe ori ceea ce zic sau să vorbesc foarte tare”, recunoaștere Daniel,  un elev de 8 ani la Școala Gimnazială 195 din Capitală.

Purtarea măștii face comunicarea mult mai dificilă, profesorii nu înțeleg uneori ceea ce spun elevii, elevii nu înțeleg ceea ce zic profesorii, și toată lumea trebuie să vorbească mai tare decât de obicei. Cei care fac în continuare școala online sunt cei mai afectați fiindcă sunt multe momente în care nu înțeleg ceea ce a spus profesorul sau unul dintre colegi.

„Din punct de vedere didactic este dificil întrucât clasele sunt mai și de multe ori nu înțelegem ceea ce spun elevii noștri. Este dificil și deranjat și pentru cei care participă la ore prin metoda hibrid, prin online, fiindcă nu își aud colegii. Însă trebuie să respectăm aceste reguli ca să fim cu toții în siguranță. Cred că toți cei care am venit la școală ne dorim să rămânem în învățarea fizică pe cât de mult se poate și de aceea ne străduim să respectăm toate aceste reguli. Cred că cel mai dificil lucru este desfășurarea orelor cu mască, dar în condițiile date altă soluție nu avem”, completează învățătoarea.

Adaptarea reprezintă cuvântul cheie atunci când vine vorba de educația copiilor, atât fizică, cât și online, în timpul pandemiei de COVID-19.

„Este absolut normal ca copii să ține masca pe parcursul celor 7-8 ore de cursuri. Copiii au mai fost în această situație, inclusiv la examenele de anul trecut și nu a fost o problemă. Bineînțeles că participarea la examene a însemnat prezența în sălile de curs timp de trei zile pe perioada desfășurării examenului, și elevii s-au adaptat. În septembrie, școala a funcționat două luni de zile în aceleași condiții, cu aceleași scenarii și totul a funcționat. Cert este că trebuie să învățăm să ne adaptăm condițiilor actuale până vom reuși să revenim la viața dinainte de pandemie”, completează și Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar.

Măsurile de protecție și situația epidemiologică din școli

Școlile s-au deschis în 8 februarie cu condiția de a se respecta măsurile igienico-sanitare impuse de pandemia de COVID19. Printre aceste măsuri se numără distanțarea fizică de minim 1 metru, purtarea obligatorie a măștii pe toată durata cursurilor, interzicerea de a împrumuta obiecte, aerisirea sălilor de curs, trasee marcate pentru sosirea și plecarea elevilor etc.

Cât despre situația epidemiologică din școli la nivel național, în perioada 8-19 Februarie, s-au înregistrat 730 de clase cu activitatea suspendată, 809 elevi au fost confirmați cu COVID19 și 638 de dascăli au contactat virusul potrivit edu.ro. 

ADVERTISEMENT