În curând, șoferii din România vor putea circula pe o nouă autostradă. E vorba de drumul de la București la Giurgiu, care va face legătura cu viitorul nou pod care va fi construit peste Dunăre.
La finalul lunii iulie, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) anunța lansarea în consultare publică a Caietului de Sarcini pentru Studiul de Fezabilitate al Drumului de mare viteză București – Giurgiu.
E important de subliniat că drumul de mare viteză București – Giurgiu este proiect propriu al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR). Studiul de fezabilitate va avea o durată estimată cuprinsă între 18 și 24 de luni. Licitația urmează să fie lansată până la finalul anului.
Această nouă autostradă va continua până în A1, în vestul Capitalei. Ea ar putea însemna un prim tronson al unui viitor inel doi de autostradă de centură a Capitalei. Amănunte în acest sens vin de la șeful noii companii care va gestiona marile proiecte rutiere din România.
”Pe București – Giurgiu lansăm studiul de fezabilitate pe care am avut o abordare un pic diferită”, spune Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), pentru HotNews.
Viitoarea șosea de la București la Giurgiu va face practic legătura între viitorul pod peste Dunăre Giurgiu – Ruse și rețeaua existentă din zona respectivă, cu zona Bucureștiului.
Viitorul traseu al autostrăzii încă nu este bătut în cuie. Se iau în calcul mai multe variante. Una dintre ele prevede ca drumul de mare viteză București – Giurgiu să continue pe la sud-vest de Capitală și să ajungă până la Autostrada A1 București – Pitești.
”Vrem în analizele multicriteriale de traseu să analizăm conexiunea din (n.r. Autostrada București-Alexandria). Aici, am figurat un potențial nod; din a (centura) A0; din drumul radial de la Măgurele. Dar vreau să facem și o analiză, o conexiune cu A1, să vedem din punct de vedere al traficului ce ar însemna fiecare variantă.
Eu estimez că foarte mult trafic care vine de pe relația Giurgiu-București se duce spre Pitești, Sibiu. Atunci s-ar putea la un moment dat să reiasă mai rentabil să ducem acest București-Giurgiu până în A1. Să nu venim până în (autostrada) Alexandria, ci din Alexandria îl ducem în A0, în A1 ș.a.m.d”, explică Budescu.
Studiul de fezabilitate aflat în derulare va determina și ce fel de drum de mare viteză va fi. E posibil să fie drum expres sau autostradă. Dacă ar fi vorba de o autostradă, este A5, așa cum a fost mult timp în planurile mai vechi de la Transporturi.
Pe varianta a doua mizează șeful CNIR. ”Eu cred că va ieși autostradă”, spune Budescu. Oficialul statului spune că se va lua în calcul să fie o șosea de mare viteză cu câte trei benzi pe sens. Este un element de infrastructură mai rar întâlnit pe autostrăzile din țara noastră.
Posibila viitoare Autostradă A5 ar putea fi construită din beton produs în țara noastră. ”Noi o să analizăm structurile să vedem dacă facem autostrada din beton pe toată distanța – ce implicații are, cât din bani rămân în țară, pentru că practic avem șapte fabrici de ciment în țară. Bitumul preponderent îl importăm. Și atunci trebuie văzut și avantajele, și dezavantaje din punct de vedere al întreținerii. Așa la prima vedere e clar betonul este mai puțin confortabil în trafic, ai acel disconfort”, spune Budescu.