Life

Secretele pe care le ascunde unul dintre cele mai mari orașe din România. Misterul tunelului feroviar ce trece pe sub el

Secretele ascunse de unul dintre cele mai mari orașe din România. Care e povestea tunelului feroviar care trece pe sub el.
27.05.2023 | 13:35
Secretele pe care le ascunde unul dintre cele mai mari orase din Romania Misterul tunelului feroviar ce trece pe sub el
Povestea tunelului feroviar care trece pe sun unul dintre cele mai mari orașe din România. Sursa foto: viata-libera.ro/Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Pe sub unul dintre cele mai mari orașe din România, Galați, trece un tunel feroviar a cărui construcție a început la finalul secolului al XIX-lea. Cu toate acestea, reparațiile au durat mai bine de 20 de ani. Care este povestea tunelului?

Secretele ascunse de unul dintre cele mai mari orașe din România. Povestea tunelului feroviar care trece pe sub el

Acest tunel, care mai este cunoscut și sub numele de Tunelul Filești, are două fire. În 1996 au început reparațiile la firul 1, iar trenurile au circulat doar pe firul 2. Sunt, de fapt, două tuneluri, care se află la aproximativ 20 de metri unul de celălalt.

ADVERTISEMENT

Tunelul care trece pe sub Galați a fost construit între anii 1896 și 1898. Cel de-al doilea fir al tunelului a fost construit în timpul perioadei socialiste. Cu toate că tehnologia a mai avansat în timp, a fost nevoie de cinci ani pentru a-l finaliza, în perioada 1962-1967.

În 1996, tunelul a intrat în reparații, care au luat sfârșit abia în decembrie 2018. Repararea tunelului, care are o lungime de 770 de metri, a costat mai bine de 20 de milioane de euro. Astfel, fiecare metru liniar a costat 25.000 de euro.

ADVERTISEMENT

Din acest motiv, trenurile au întârziat de multe ori. Acest lucru se întâmpla pentru că cele care veneau sau soseau în gara Galați aveau obligația de a se aștepta unele pe altele pentru a face posibilă trecerea.

Totodată, gara din Galați mai are o legătură și cu rețeaua națională de cale ferată, adică linia veche Galaţi-Bârlad-Iaşi. Inaugurată în 1898, aceasta din urmă nu este electrificată, iar din cauza alunecărilor de teren din zona lacului Brateș nu mai este sigură. În plus, tunelul Tălăşmani-Docăneasa a trecut de mult timp de perioada de garanţie structurală.

ADVERTISEMENT

Tunelul Filești a fost redeschis acum câțiva ani. Este prima construcție de acest fel de la noi din țară care a fost realizată pe sub un oraș. Deși a fost construit în doar doi ani și jumătate, la finalul secolului al XIX-lea, reparațiile au durat 22 de ani, din 1996 până în 2018.

De ce au întârziat lucrările pentru tunel

Tunelul Filești, de pe firul 1 al liniei CFR București-Galați, “a fost construit în terenuri loessoide sensibile la umezire şi argilă nisipoasă galbenă”, notează adevarul.ro. Cu alte cuvinte, a fost elaborat ca un tub uriaș din piatră și beton. Pe lângă el se află încă un tunel tehnologic, care are rolul de a prelua și de a scoate din subteran, la capătul sudic, apele provenite din izvoare și din infiltrațiile pluviale.

ADVERTISEMENT

Atunci când a fost redeschis firul vechi, cei de la CRF Infrastructură au spus că și cel de-al doilea al avea nevoie de consolidări. Aceștia au precizat, la momentul respectiv, că circulația nu se poate desfășura în siguranță acolo.

Costurile pentru reparațiile tunelului au ajuns la aproximativ 25.000 de euro pentru fiecare metru liniar. În perioada 1996-2000, după demararea lucrărilor, au apărut mai multe tasări pe traseul tunelului, lucru care a dus la cheltuieli mai mari. Aceste tasări au avariat mai multe locuințe și străzi.

Un alt motiv pentru care lucrările au întârziat a fost faptul că banii s-au dat foarte greu, potrivit CFR Infrastructură. Din cauza subfinanțării anuale, lucrările au fost întrerupte de mai multe ori.

Acest lucru a avut diverse consecințe, cum ar fi degradarea terasamentului sau abateri ale axului tunelului în plan vertical și orizontal, din cauza tasărilor suplimentare. Din această cauză, anumite lucrări au fost refăcute, și nu o singură dată.

Lucrările au fost făcute de societatea specializată Tunele SA Braşov, iar valoarea lor totală a fost de peste 94 de milioane de lei. Costul a fost mai mult decât dublul celor estimate, inițial, în 1996, la 39 de milioane de lei.

ADVERTISEMENT