Sub Munții Bucegi se ascunde o adevărată poveste. Este vorba despre un tunel misterios care ar fi putut deveni o atracție turistică și nu numai. Din păcate însă, în prezent nimeni nu se poate bucura de el.
România este o țară cât se poate de bogată. Multe locuri ajung să genereze interes în primul rând pentru turiștii străini, iar mai apoi pentru români. Avem locuri încărcate cu istorie, tradiții, povești și nu numai.
Ce nu știu mulți e că în urmă cu câteva decenii planurile pentru țara noastră erau altele. De altfel Nicolae Ceaușescu a făcut o mulțime de investiții care ne-au făcut cunoscuți peste hotare.
România avea la un moment dat o fabrică de diamante, spre exemplu. Totodată, țara noastră are numeroase construcții despre care s-a auzit și în Europa în momentul în care acestea au fost inaugurate.
Casa Poporului spre exemplu, ascunde și ea mari secrete. Ce nu știu mulți e că și sub Munții Bucegi există o cu totul altă lume. Aici se află un tunel misterios, care ar fi trebuit să fie cel mai mai lung din țară.
Deși lucrările tunelului urmau să fie finalizate în doar trei ani, la începutul secolului trecut, totul a fost abandonat. În prezent tunelul este închis și niciun român nu poate să îl viziteze.
De unde începe și care era scopul lui? Menționăm faptul că cel mai lung tunel feroviar din România a fost construit în patru ani în localitatea Teliu din județul Brașov. Acesta are o lungime de 4,4 kilometri a fost inaugurat în 1928, după ce peste 1.500 de oameni au muncit la săparea sa.
Înainte de construcția acestui tunel însă, un alt proiect trebuia dus la bun sfârșit. Mai exact, în primii ani ai secolului XX, a fost construită calea ferată Târgoviște – Pietroșnița, de circa 66 de kilometri.
Autoritățile își doreau atunci să prelungească calea ferată cu alți 40 de kilometri. Totuși, pentru finalizarea ultimului tronson feroviar din linia Târgoviște – Sinaia trebuia construit și un tunel de circa șase kilometri pe sub Munții Bucegi.
„Consiliul de miniștri a hotărât construirea tunelului Izvor, ca linia Sinaia – Moreni – Titu – București să poată fi dată în circulație cu ocazia jubileului de 50 ani de domnie a Regelui Carol în 1916. Linia aceasta va fi cu 12 kilometri mai lungă decât linia Sinaia – Ploiești – București și va servi ca linie dublă pentru degajarea acesteia din urmă”, informa Consiliul de Miniștri în 1913, conform Adevărul.
Noul traseu era unul cât se poate de important. Asta în contextul în care gestiona nodurile de cale ferată București și Ploiești. Construcția a început, însă nu a mai fost niciodată finalizată.
Care e motivul însă? Se pare că totul s-a oprit după ce a izbucnit Primului război mondial. La acea vreme se zvonea că lucrările doar au intrat în conservare, astfel că finalizarea lor urma să aibă loc mai târziu. În 1932 însă, șantierul a fost părăsit.
„Lucrarea s-a contractat în anul 1913, având un termen de execuție de 28 luni, condiționat de lucrul în trei schimburi de câte 8 ore. Lucrarea a fost începută în ianuarie 1914 și a fost continuată până în august 1914.
În acest timp s-au realizat 100 metri de tunel complet, inclusiv portalurile, cămășuiala și radierul. În plus, au fost executate galerii de bază și de creștet pe 800 metri lungime. În această situație, lucrarea a fost sistată în august 1914 din cauza începerii Primului război mondial”, informa, în 1969, Revista Căilor Ferate.
Tunelul de sub Munții Bucegi a rămas abandonat chiar și astăzi. Iar o mulțime de legende legate de acest loc au luat naștere. Chiar și așa, zona rămâne una necunoscută pentru multe persoane.