Șeful Autorității Feroviare Române (AFER), Constantin Andronache, primește un salariu lunar uriaș de 7.000 de euro, potrivit unei dezvăluiri făcute recent de Fundația pentru Apărarea Cetățenilor împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS). Această sumă este cu atât mai surprinzătoare cu cât Guvernul României a impus recent măsuri severe de austeritate, cum ar fi reduceri salariale, dar și plafonarea cheltuielilor bugetare.
FACIAS a cerut explicații din partea AFER privind criteriile care au permis acordarea unui astfel de salariu uriaș. Răspunsul oficial al instituției, semnat chiar de directorul general Constantin Andronache, a confirmat că majorarea salarială nu s-a bazat pe niciun indicator clar de performanță. Salariul anual prevăzut pentru 2025 ajunge astfel la suma de aproximativ 420.000 de lei, comparativ cu doar 178.000 de lei, sumă pe care o primea anul trecut directorul.
Mai mult, AFER a stabilit un buget generos și pentru alți conducători ai instituției. Doar indemnizațiile celor cinci membri ai Consiliului de conducere se ridică la 600.000 de lei, la care se adaugă alte 400.000 de lei pentru indemnizații de delegare. În total, un milion de lei din bugetul instituției merge anual doar către salariile conducerii.
FACIAS atrage atenția și asupra câștigului mediu lunar brut al angajaților obișnuiți din AFER, care este de aproximativ 14.585 de lei, mult peste media sectorului public. Potrivit fundației, aceste salarii sunt aprobate fără a exista un sistem real și transparent de evaluare a performanței angajaților.
Situația este gravă, mai ales că există suspiciuni mari privind nepotismul și favoritismul în cadrul AFER. Numeroase poziții-cheie sunt ocupate de persoane care au rude apropiate în cadrul aceleiași instituții.
De exemplu, poziția importantă de director economic este ocupată de o persoană care are o rudă apropiată angajată în cadrul AFER. FACIAS precizează că a atras atenția încă din anul 2020 asupra acestor cazuri, însă nicio autoritate competentă nu a intervenit concret pentru a opri fenomenul.
În fața acestor nereguli evidente, FACIAS solicită intervenția rapidă a instituțiilor abilitate, precum Curtea de Conturi și Ministerul Transporturilor, pentru a investiga modul în care Autoritatea Feroviară Română gestionează banii publici.