Serialul „Senna”, filmat peste Ocean, în țara brazilianului, dar și în Argentina, Uruguay și Marea Britanie, expune traseul său până să ajungă pilot profesionist în F1. Sunt redate obstacolele, victoriile și dezamăgirile, dar și clipele de fericire ale celui care s-a stins din viață în Italia, în 1994, chiar pe circuit.
Serialul „Senna” are 6 episoade. Debutul peliculei sud-americane se concentrează pe startul carierei triplului campion mondial, respectiv pe momentul în care s-a stabilit în Regatul Unit pentru a intra în competiția Formula Ford.
Din serial nu lipsește nici scena tragicului accident de la Imola, din timpul Marelui Premiu al statului San Marino, suferit pe 1 mai 1994, accident care i-a fost fatal marelui Ayrton Senna.
În rolul principal, cel al lui Ayrton Senna, cel care s-a stins din viață la vârsta de 34 de ani, a fost ales brazilianul Gabriel Leone (31 de ani). Din distribuție fac parte și alți actori brazilieni, cum ar fi Alice Wegman, care interpretează rolul lui Lilian, prima soție a pilotului, Camila Mardila, care o joacă pe sora lui Ayrton, Christian Malherios în rolul bunului prieten al pilotului – Maurinho, sau Gabriel Louchard, care „este” Galvao Bueno.
Serialul „Senna” este regizat de Vicente Amorim și de Julia Rezende. Este produs de compania Gullane, în parteneriat cu Senna Brand și familia regretatului campion mondial de Formula 1. Rulează începând din 29 noiembrie pe Netflix, cea mai populară platformă de streaming de pe glob.
Considerat cel mai rapid pilot din istoria Formulei 1, Ayrton Senna are în palmares 3 titluri de campion mondial. De-a lungul carierei a reușit 41 de succese și a plecat din pole-position de 65 de ori. În perioada 1984-1994 a urcat pe podium de nu mai puțin de 80 de ori.
Pentru a realiza mini-seria despre viața lui Ayrton Senna, Netflix a avut nevoie de mai multe replici de mașini de curse de Formula 1. Soluția a fost găsită în țara vecină, Argentina. Crespi a construit 22 de monoposturi, printre care și replici ale tuturor mașinilor cu care a concurat brazilianul. De la Formula Ford la Toleman TG184, în care brazilianul și-a făcut debutul în F1, până la Williams FW16, în care și-a găsit sfârșitul tragic la Imola în 1994.
Fiecare mașină a fost construită special pentru filmările la „Senna”, cu motoare făcute pe comandă, precum și suspensii și alte componente adaptate modului în care se aștepta ca mașinile să fie conduse în fiecare scenă. Așadar, la fel ca alte mașini din seriale sau filme, mașinile din „Senna” arată la fel, dar funcționează diferit de corespondentele din viața reală.
Una dintre cele mai grele misiuni a fost ca monoposturile să sune precum cele din anii ’80 și ’90. Astfel, lavaliere au fost plasate aproape de motoare, iar în completarea lor au venit microfoanele amplasate pe pistă.
Firma Crespi are de gând să scoată la vânzare în 2025 câteva dintre aceste replici de monoposturi. Este vorba despre McLaren 85, Lotus 86, Ferrari 90 și McLaren 91, replici ale mașinilor conduse de legenedarul Ayrton Senna și chiar Ferrariul rivalului său, Alain Prost.
„Cu toții am visat să conducem sau să colecționăm acest tip de mașină la un moment dat. Iată că a sosit momentul! Sunt proiectate pentru circuite de înaltă performanță, cu caracteristici tehnice adaptate publicului larg, pentru a-și atinge potențialul, garantând în același timp distracție, dar și siguranță maximă”, au transmis cei de la Crespi.
Pentru a intra în rolurile piloților de Formula 1, actorii din „Senna” s-au pregătit cu 2-3 sesiuni de karting pe săptămână. Acest lucru nu doar că a ajutat ca ei să capete mentalitatea unui pilot de curse, dar i-a ajutat și să se acomodeze cu posturile strâmte ale mașinilor de F1, după cum spune Matt Mella, actorul care joacă rolul lui Alain Prost, marele rival al lui Ayrton Senna.
În schimb, pentru Gabriel Leone adaptarea a fost mult mai ușoară, el având o oarecare experiență a producțiilor cu mașini. Brazilianul a interpretat și rolul lui Alfonso de Portago în „Ferrari” (2023).
În viziunea designerul de costume Cristina Kangussu, care a proiectat garderoba pilotului brazilian în „Senna”, legendarul pilot brazilian a fost mai mult decât un om: „Îmi place să fac o analogie. În viața privată era Clark Kent și în viața publică, în acel costum și cu acea putere, era Superman”.
Kangussu a petrecut un an întreg pentru a se documenta despre tot ce însemna F1 în acea epocă. „Ceea ce a fost cel mai greu de găsit au fost imagini cu costumele tuturor echipelor prezente la toate cursele din toate epocile.
Ne-am luat angajamentul că vom reproduce toate uniformele așa cum erau în realitate, nu doar ale șoferilor, ci și ale membrilor staff-ului, care se schimbau mai mereu din cauza sponsorilor.
Kangussu și echipa ei au efectutat cercetări ample în arhivele F1 și au cerut ajutorul familiei lui Ayrton Senna. „Am avut personal o întâlnire la începutul filmărilor cu Vivianne, sora lui Senna, și cu Bianca, neoapta lui, pentru a le arăta unele dintre costume și a le explica rolul lor. După spusele lor, semănau (n.r. – costumele) cu cele reale”.
În schmb, designerul de producție Frederico Pinto a purtat discuții cu familia lui Senna pentru a aduce la viață pe micile ecrane din întreaga lume legenda pilotului Brazilian. El a căutat imagini de arhivă, fotografii și fișiere FIA, împreună cu ziare și reviste ale ale vremii. „Am cercetat atât de mult încât am vrut să fim siguri că vom reuși să fim pe aceeași pagină a istoriei și în present”, a explicat Pinto.
Echipa sa a primit inclusive sarcina de a transforma câteva piste în aproximativ 20 de circuite diferite. De la Suzuka din Japonia, până la Monza din Italia. „Am vizitat mai bine de o duzină de piste de curse din Brazilia, Argentina și Uruguay, în căutarea curbelor și a liniilor drepte perfecte pentru a reproduce circuitele reale.
De multe ori am filamt același circuit în două țări diferite. A fost un mare efort de echipă între departamentele de regie, artă, fotografie, VFX (n.r. – efecte vizuale), precum și un decupaj riguros al fiecărei scene pentru a pune cap la cap acest puzzle grozav”, a mai spus Pinto.
Disputat pe străzile din Monte Carlo, Marele Premiu de la Monaco, acolo unde Senna s-a impus de șase ori, a reprezentat cea mai mare provocare pentru echipa de producție.
„Este un circuit stradal, cunoscut pentru virajele strânse, înconjurat de clădiri emblematice. Este, de asemenea, cea mai așteptată cursă din F1, datorită emoției și strălucirii întregului eveniment”, a spus Pinto. Și mai dificil de recreat au fost pistele din Formula 3, din primii ani ai carierei lui Senna, deoarece nu prea există detalii și imagini cu acestea.
Actorul brazilian Gabriel Leone a primit un ajutor imens din partea familiei lui Ayrton Senna, în încercarea de a intra cât mai bine în pielea legendei de la McLaren. Actorul brazilian declarat că mai mult decât să semene din punct de vedere fizic cu Ayrton Sena, a trebuit să identifice substraturile pilotului de F1. „Știam că este important să îi găsesc esența și să interpretez cu brio ambele laturi ale sale. Pentru mine, asta a fost crucial. De fiecare dată când urmăream clipuri și interviuri, orice despre el, încercam nu doar să îi învăț mișcările și felul în care vorbea, ci și să înțeleg ce se întâmpla în interiorul lui. Am reușit acordând atenție ochilor săi. Pentru mine a fost cheia ca să îi descopăr esența”, a declarat Gabriel Leone.
O poveste interesantă are și Matt Mella. Actorul francez în vârstă de 34 de ani interpretează rolul lui Alain Prost, cvadruplu campion Mondial în Formula 1, fost coechipier și rival cu Ayrton Senna. Mella a făcut un sacrificiu uriaș pentru a îl juca pe legendarul pilot din Hexagon.
Mella a dezvă luit că a trebuit să renunțe la conexiunile cu F1 din viața reală: „Am lucrat pentru McLaren în 2021 și în 2022 și trebuia să lucrez și anul trecut. A trebuit însă să îi sun și să le spun «Îmi pare rău, nu pot lucrez pentru voi, dar nu vă pot spune de ce», ceea ce li s-a părut un pic ciudat” – Matt Mella, pentru Motorsport
„Am avut contact permanent cu familia, în special cu sora și cu nepotul lui, cei care se ocupă de institutul lui (n.r. – Instituto Ayrton Senna). M-au susținut enorm și au fost foarte amabili. Unul din lucrurile din conversațiile noastre care mi-au rămas întipărite în minte a fost că vorbeau foarte mult despre ochii lui, cât de amabil era Senna și cum era el, de fapt, ca om.
Cu toții știm cum a fost șoferul Senna, agresiv și pasionat. Dar ei mi-au povestit și despre cealaltă parte a lui, partea umană” – Gabriel Leone
Când a făcut acel accident mortal, nu aveam niciun an, deci îmi e greu să îmi amintesc ceva. Crescând, totuși, într-o familie de fani Senna, ascultând poveștile despre el, auzindu-i pe părinții mei cum vorbeau despre cursele de duminică și când amintesc cât de emoționat eram de fiecare data când vedeam imagini cu el, asta înseamnă moștenirea lui Ayrton Senna. Cred că dacă ești brazilian, când te naști devii instant fan Senna” – Gabriel Leone