News

Sfaturi de la psiholog: Cum să ne păstrăm sănătatea emoțională atunci când lucrăm de acasă

20.03.2020 | 12:58
Sfaturi de la psiholog Cum sa ne pastram sanatatea emotionala atunci cand lucram de acasa
ADVERTISEMENT

Mulți dintre noi suntem nevoiți să lucrăm de acasă în această perioadă, fie că am mai făcut asta în trecut, fie că o facem pentru prima dată, astfel că ne poate fi greu să ne păstrăm sănătatea emoțională, iar provocările pot fi pe măsura vremurilor pe care le trăim.

Ce se întâmplă în mintea nostră în această perioadă

În scopul de a ne păstra sănătatea emoțională, psihologii vin cu o serie de sfaturi care să ne motiveze să trecem cu bine și peste această provocare.

ADVERTISEMENT

Specialiștii în psihologie spun că, în această perioadă, oamenii au tendința de a fi tot mai îngrijorați, iar izolarea poate amplifica acest sentiment.

De altfel, psihologii recunosc faptul că izolarea fizică, pe termen lung, nu este benefică, ducând la stări precum anxietate, depresie sau burn-out.

ADVERTISEMENT

Tocmai de aceea, psihologul Gabriel Dinu a realizat o listă cu sfaturi menite să ne păstrăm sănătatea emoțională în perioada în care lucrăm de acasă.

Cum facem să ne păstrăm sănătatea emoțională

1. Trezește-te la aceeași oră. Psihologul ne sfătuiește să nu schimbăm ora la care ne trezim, chiar dacă biroul actual se află în cealaltă cameră, întrucât trebuie să ne păstrăm aceeași rutină mentală.

ADVERTISEMENT

“Oricât de confortabile par pijamalele, ele te vor ține într-un mindset de relaxare și nu te vor ajuta deloc să te mobilizezi”, explică Gabriel Dinu pe site-ul Gândește Sănătos.

2. Fă mișcare fizică și ia niște aer. Nimeni nu se poate concentra la infinit, astfel că este recomandat ca, din când în când, să ne ridicăm de pe scaun și să facem mișcare.

ADVERTISEMENT

Fie că ne folosim de clipuri video care să ne motiveze, ori pur și simplu deschidem o fereastră și ne dezmorțim corpul, este important să nu ne lăsăm acaparați de sedentarism, dacă vrem să ne păstrăm sănătatea emoțională în această perioadă.

“Mișcarea fizică îți va da energie, îți va mobiliza mușchii și îți va umple creierul de endorfine necesare concentrării și stării de bine”, explică psihologul.

3. Planifică-ți munca. Una dintre cele mai dificile sarcini de făcut acasă este planificarea muncii. Pentru a nu te trezi la miezul nopții că nu am terminat treaba pe ziua respectivă, specialistul ne îndeamnă să ne planificăm de după-amiază ce urmează să facem în ziua următoare.

4. Setează limite de timp și spațiu. Asta înseamnă să nu ne așezăm cu laptopul în pat, în fața televizorului sau să fim în preajma altor factori ce ne-ar putea distrage atenția

“O lipsă de structură în program duce fie la muncă excesivă, până când mergi la culcare sau te extenuezi, sau dimpotrivă la amânarea sarcinilor foarte ușor. Ambele variante sunt un indicator bun al burn-out-ului.

A te decide să te oprești la 6 sau 6.30 în avans este un exercițiu de setare de limite care îți dă control asupra timpului tău și un sentiment de împlinire”, mai spune Gabriel Dinu.

5. Monitorizează-ți gândurile și dispoziția. De multe ori, ajungem să devenim stresați doar gândindu-ne că nu vom face față muncii de acasă. În această situație, psihologul ne sfătuiește să luăm o pauză și sa facem puțină introspecție, dacă vrem să ne păstrăm sănătatea emoțională.

“Mulți oameni cu care am lucrat se gândeau că a lucra de acasă înseamnă că e nevoie să lucrezi mai mult și atunci pun multă presiune pe ei. Pentru alții, nu era mereu clar cum arată calitatea muncii lor dacă nu discută cu alții sau nu interacționează cu managerii, așa că devin atât de preocupați de calitatea muncii lor încât ajung la burn out.

Toate aceste comportamente sunt semne că în mintea voastră au apărut cerințe rigide despre muncă, despre voi și ceilalți: Trebuie să fac o treabă bună pentru că altfel… îmi pot pierde jobul / pierd respectul celorlalți / dezamăgesc, etc.”, spune psihologul pe gândestesanatos.ro.

6. Ia pauze. Poate că ați observat că atunci când lucrați de acasă luați pauze mai mici și mai puține, în speranța că veți termina munca mai repede. Specialistul ne spune însă să ne planificăm sarcinile astfel încât după ce am finalizat una să facem o pauză.

Chiar dacă stăm 10 minute pe balcon sau la fereastră, ori vorbim cu cineva drag la telefon, aceste momente ne destind, presiunea sângelui se va regla, iar acest lucru va duce la o mai bună concentrare asupra sarcinilor de lucru.

7. Planifică ceva distractiv după-amiază sau seara. Munca de acasă nu înseamnă arest la domiciliu. Chiar dacă acum localurile sunt închise, nu ne oprește nimeni să ieșim să facem o plimbare.

În plus, un film, o cină mai deosebită sau chiar o baie de relaxare sunt motive suficient de bune să terminăm munca în timp util, pentru a ne concentra și asupra noastră, lucru care va ajuta la sănătatea emoțională.

Să nu uităm că totul va fi bine

“Cu toții trăim evenimente care nu ni s-au mai întâmplat niciodată, nici nouă și nici părinților noștri. Îngrijorarea si incertitudinea sunt normale, însă luați-vă și timp ca să vă ajustați la noua situație.

Munca de acasă este o activitatea care are nevoie de timp de testare și de găsire a celei mai bune soluții pentru tine și pentru munca ta”, mai spune Gabriel Dinu.

Astfel, chiar dacă primele zile vor fi mai dificile, trebuie să ne acordăm timp de adaptare și să nu ne stresăm din acest motiv, pentru a ne păstra sănătatea emoțională.

Orice schimbare necesită și puțin timp de adaptare, astfel că este posibil ca pe parcurs să realizăm că munca de acasă poate fi chiar plăcută.

ADVERTISEMENT