News

Simulare Evaluare Națională 2023. Subiecte și barem la limba și literatura română. Ce le-a picat elevilor. Update

Simulare Evaluare Națională 2023. Elevii din România au susținut pe 20 martie simularea la proba de limba și literatura română.
20.03.2023 | 15:01
Simulare Evaluare Nationala 2023 Subiecte si barem la limba si literatura romana Ce lea picat elevilor Update
Simulare Evaluare Națională 2023. Subiectele la română. Foto: Hepta
ADVERTISEMENT
20-03-2023
13:09

Simulare Evaluarea Națională 2023: subiectele și baremul de la limba română

La ora 15.00, Ministerul Educației a publicat subiectele pe care cei peste 164.000 de elevi de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat la simularea Evaluării Naționale 2023 – proba de limba și literatura română.

Tot pe site-ul special al celor de la Ministerul Educației, Subiecte.edu.ro, putem vedea și descărca baremul pentru aceste subiecte pe care elevii le-au avut de parcurs în cadrul testării de luni.

20-03-2023
12:10

Peste 164.000 de elevi s-au prezentat la proba de simulare de la limba română. Patru candidați, eliminați din sală

Ministerul Educației a venit cu o informare de presă în legătură cu proba scrisă la limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a.

Aflăm că, luni, la nivel național, din datele inspectoratelor școlare județene, au fost prezenți la testare 164.009 elevi din cei peste 177.000 de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar curent.  Au existat și incidente. Ministerul anunță că, în urma unor tentative de fraudă, au fost eliminați 4 elevi.

Simularea examenului de Evaluare Națională continuă marți, 21 martie, cu proba scrisă la matematică, și se încheie miercuri, 22 martie, cu proba scrisă la limba și literatura maternă.

”Rezultatele vor fi comunicate în data de 29 martie 2023 și vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

Notele obținute nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, acestea pot fi trecute în catalog.

Obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real și optimizarea rezultatelor obţinute de către elevi la finalul studiilor gimaziale/liceale”, mai informează ministerul condus de Ligia Deca.

20-03-2023
09:46

Simulare Evaluare Națională 2023. Ce subiecte au avut elevii la limba română

În spațiul public au apărut subiectele care au picat luni, 20 martie, la simularea de la examenul de Evaluare Națională 2023, proba de limba și literatura română.

Cele două subiecte pe care elevii de clasa a VIII-a le-au primit au avut la bază două texte la prima vedere, conform Edupedu.ro.  Primul text a fost un fragment din Dansul ursului de Ion D. Sîrbu, iar al doilea din 30 de ani în șa al lui Felix Țopescu. Subiectul al II-lea a reprezentant un rezumat al primului text. Elevii au avut un timp de lucru de 2 ore, iar din oficiu primesc 10 puncte.

Subiectul I – 70 de puncte

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1 „Examenele de sfârşit de an fuseseră fixate mai devreme […]. Orele de studiu se înmulţiră. Deşi în copilărie timpul e de zece ori mai dens decât la maturitate, programul a trebuit totuşi să fie mai intensiv. O zi de vară, când ai între doisprezece şi cincisprezece ani cum aveau Silvia şi cei doi băieţi, poate să înceapă la ora şase dimineaţa şi să se sfârşească abia la nouă sau zece seara. E adevărat că seara picau de somn şi de oboseală. Dar, în răstimpul acestei lungi zile, aveau timp pentru tot şi toate: călăreau patru ore, studiau (singuri sau cu domnişoara Stela) alte patru sau cinci ore şi tot le mai rămânea timp pentru o baie în lac, o goană prin pădure, o trântă pe iarbă sau o vizită în parc. […]

Ultimul eveniment dinainte de examene fu apariţia acelei păsări miraculoase. Lucian o descoperi într-o seară. […] Se întoarse în fugă, ca să-i cheme pe Silvia şi pe Roland.

— Veniţi, le spuse, aşa ceva nu s-a mai văzut: o imensă pasăre roz. Roz ca un trandafir, roz ca o tartă de fragi şi zmeură, roz ca obrazul Silviei când scrie scrisori…

 Merseră cu toţii. Şi văzură. Într-un luminiş, sub sălcii, foarte aproape de păpuriş şi apă, aproape vertical, cu ciocul său imens pe piept, obosit şi nemişcat… un pelican. Părea că doarme. Era un pelican adevărat, asta o spunea chiar şi baci Simion, care ştia mai totul despre păsările de apă. „Dar ce caută aici?” se întrebară copiii. Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei. Şi Delta e foarte departe… […]

Peste trei zile, într-o seară, în sfârşit, se ridică iar în sus. Cu greu, foarte cu greu. În locul de unde decolase, rămaseră ca amintire câteva pene pe care Silvia le adună şi le făcu buchet. […]

Cu cele câteva pene roz se termină şi visul roz de pe marginea lacului. […]

 În timpul examenelor, copiii au fost găzduiţi la familia Eneea şi Lili Giurcă, întrucât lucrau aproape de colegiu. Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra. Au strălucit la română şi latină […]. La matematici „a mers” – nu grozav, totuşi, destul de onorabil. Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate: copiii ştiau carte, scriau corect […].

Silvia îşi trecu examenele de clasa întâi de liceu la „Domniţa Ileana”. Povesti la română despre lacul codrilor albaştri şi nuferii galbeni, povesti la istorie despre bătălia de la Thermopile, povesti la matematici despre aducerea la acelaşi numitor şi despre calculul suprafeţelor trapezului, povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.

Ar fi urmat vacanţa. Divina vacanţă în pădure, cu cai, nu departe de un lac fermecat. Ce putea fi mai frumos? Cărţile de aventuri îi aşteptau: trecuseră de vârsta şi problemele lui Huckleberry Finn, acum urmau cele ale lui Ionuţ Jder, d’Artagnan, David Copperfield. Îi aşteptau romanul-fluviu „Tarzan” (scris de un lord englez al cărui nume nu se putea pronunţa nicicum), „Omul invizibil”, „Gulliver în Ţara Uriaşilor”. Dar şi „Baltagul”, „La Medeleni”, „Fram, ursul polar”.

Ion D. Sîrbu, Dansul ursului

Textul 2 „O probă deosebit de dificilă a fost cea de-a 15-a a concursului hipic de la Varşovia, la care eram înscrişi din oficiu – pentru „Premiul Învingătorilor” – primii trei clasaţi în probele disputate anterior, astfel că la start s-au prezentat cei mai buni călăreţi şi cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile de concurs.

Dintre români au concurat doar doi călăreţi: Toma Tudoran cu calul Rayon de Soleil şi subsemnatul. De partea cealaltă erau majoritatea aşilor germani, francezi şi polonezi.

Lupta se anunţa foarte grea, mai ales că ploua neîntrerupt de cinci zile. Terenul de concurs şi cel de încălzire se transformaseră într-o mlaştină în care picioarele cailor se afundau până peste glezne, iar noroiul lăptos ne stropea, împroşcând totul în jur.

Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu mai contenea.

Călăreţii şi caii stăteau zgribuliţi, care pe unde putea, şi nimeni nu mai era dispus să încalece pe o astfel de vreme.

Deoarece regulamentul nu permitea întreruperea concursului, s-a anunţat la megafoane că, după o prealabilă recunoaştere a parcursului de către participanţi, proba se va disputa în orice condiţii. Nimănui nu-i venea să creadă, dar hotărârea era luată, ceea ce i-a determinat pe mulţi dintre concurenţi să nu participe. […]

Proba începuse şi deja câţiva călăreţi alergaseră, printre ei aflându-se şi Toma Tudoran, care, după un parcurs executat într-un timp excelent şi având doar o dărâmare, avea să se claseze pe locul al treilea (!).

Îmi mai rămăseseră numai zece minute pentru a-mi pregăti calul şi, deşi nu se mai vedea iarba, totulfiind acoperit de apă, […] eram gata de luptă cu… ploaia, noroiul şi obstacolele.

Faptul că, până să intru în concurs, niciun concurent nu terminase proba cu zero puncte penalizarem-a ambiţionat să fac totul spre a realiza ceea ce nimeni nu reuşise până atunci.

Nu cred ca în cei 650 de metri ai parcursului să fi respirat și eu, şi Jolka mai mult de cinci-şase ori în viteza în care am alergat. Cu un simţ extraordinar al obstacolului, Jolka prindea bătăi excelente, strângea picioarele, îşi arcuia şira spinării şi gâtul în timpul săriturilor cum nu m-aş fi aşteptat. În paranteză fie spus, din cauza greutăţii lui, calul se teme de căzăturile care i-ar provoca neplăceri şi, de aceea, pe terenurile alunecoase aleargă şi sare mult mai atent. Spiritul lui de conservare se manifestă cu atât mai puternic, cu cât condiţiile în care este pus să parcurgă un traseu cu obstacole sunt mai grele. De fapt, majoritatea accidentelor pe care le fac caii se produc nu la obstacolele mari, ci la cele mai mici, la care atenţia este mai redusă; de aceea, când un cal a ajuns să participe pe obstacole de categoria grea (1,50 –1,60 metri), nu este recomandabil să fie pus în situația de a mai sări în probele de categorii inferioare.

Revenind la cursa Jolkăi în „Premiul Învingătorilor”, trebuie să spun că în zborul ei peste obstacole nu a atins niciunul, ceea ce m-a plasat până în acel moment pe primul loc. Vă închipuiţi prin ce emoţiiam trecut în continuare, când urmăream din tribună evoluțiile celor care alergau după mine…“

Felix Țopescu, 30 de ani în șa

A.

1. Notează, din textul 1, două cuvinte din câmpul lexical al culorilor. 2 puncte

Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul

1. Disciplinele de examen la care băieții au cele mai bune rezultate sunt – 2 puncte

  • a) istoria și geografia.
  • b) matematica și istoria.
  • c) româna și latina.
  • d) româna și matematica.

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 – 2 puncte

Școala unde Silvia își susține examenul este

  • a) „D’Artagnan”.
  • b) „David Copperfield”.
  • c) „Domnița Ileana”.
  • d) „Huckleberry Finn”.

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 – 2 puncte

La concursul de la Varșovia, Toma Tudoran și calul Rayon de Soleil se clasează pe locul

  • a) întâi.
  • b) al treilea.
  • c) al12-lea.
  • d) al 15-lea.

 5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te peinformațiile din cele două texte – 6 puncte

Textul 1
Deși studiau pentru examene, copiii aveau și timp de joacă.
Lucian vede, într-un luminiș, un pelican.
Plecarea în Deltă este ultimul eveniment la care participă copiii înainte de examen.

Textul 2
Concursul de la Varșovia a fost anulat din cauza vremii ploioase.
Caii se accidentează mai ușor la obstacolele mici.
Felix Țopescu era sigur de victorie, de îndată ce a finalizat cursa.

 6. Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a personajului Silvia, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.”. – 6 puncte

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte

8. Crezi că, în condiții dificile, e mai bine să continui sau să renunți la o competiție? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2. – 6 puncte

9. Asociază fragmentul din Dansul ursului de Ion D. Sîrbu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

  • a) „aveau”, „studiu”.
  • b) „categoria”, „ciocul”.
  • c) „noroiul”, „evoluțiile”.
  • d) „seara”, „aproape”.

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Există doar cuvinte derivate în seria:

  • a) „copilărie”, „lăptos”.
  • b) „descoperi”, „doisprezece”.
  • c) „despre”, „devreme”.
  • d) „ursului”, „greutății”.

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Sinonimele cuvintelor subliniate în fragmentul „niciun concurent nu terminase proba cu zero punctepenalizare” sunt, în ordine:

  • a) adversar, nu începuse.
  • b) câștigător, nu absolvise.
  • c) competitor, nu încheiase.
  • d) prieten, nu finalizase.

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:

  • a) „mai rămânea timp pentru o baie în lac”; Meșterul trebuie să pună faianța în baie.
  • b) „ cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile”; Profesorii îi evaluaseră pe elevii școlii.
  • c) „Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate”; „O probă deosebit de dificilă”.
  • d) „un parcurs executat într-un timp excelent”; „este pus să parcurgă un traseu cu obstacole”.

5. Selectează, din secvențele următoare, trei verbe aflate la timpuri diferite ale modului indicativ, pe care le vei preciza: „Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei.” și „Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra”. – 6 puncte

6.Alcătuiește un enunț imperativ, în care substantivul „pădure” să fie în cazul dativ (1) și un enunț asertiv în care adjectivul „puternic” să fie nume predicativ (2). – 6 puncte

7. Transcrie propozițiile subordonate din fraza: „Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu maicontenea.”, precizând felul acestora. – 6 puncte

8 Completează enunțul următor cu formele corecte, reprezentând mesajul unui antrenor, adresat unui membru al echipei sale. – 6 puncte

Ca ________ (a fi, conjunctiv, prezent, formă negativă, persoana a II-a, singular) supărat și pentru a nu face _______ (adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) greșeli la următoarea competiție, ___ (membru, cazul nominativ, plural, articulat hotărât) echipei ar dori să revezi _______________ (ultim) minute din înregistrarea cursei _______ (întrerupt) din cauza ______ (ploaie, cazul genitiv, singular).

Subiectul al II-lea – 20 de puncte

Scrie, în 80 – 120 de cuvinte, rezumatul textului 1.

Punctajul pentru rezumat se acordă astfel:

  • conținutul rezumatului – 12 puncte;
  • redactarea rezumatului–8 puncte (coerența textului–1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limita de cuvinte – 1 punct).
  • Simulare Evaluare Națională 2023. Așa cum se întâmplă în fiecare an, Ministerul Educației va publica imediat după finalizarea examenului scris subiectele și baremul de rezolvare. De data aceasta la prima probă: limba și literatura română.

Simulare Evaluare Națională 2023. Subiecte și barem limba română

Elevii de clasa a VIII-a se pregătesc de marele examen al vieții, cel al Evaluării Naționale din această vară. Acesta va avea loc în perioada 19-22 iunie 2023. Până atunci, în perioada 20-22 martie, elevii au parte de un examen de antrenament, botezat ”simulare”. Cert e că prima probă, la limba și literatura română a fost programată pentru 20 martie. Este urmată de proba scrisă la matematică pe 21 martie și proba scrisă la limba și literatura maternă pe 22 martie.

ADVERTISEMENT

Așadar, elevii claselor a VIII-a din România vor fi în febra examenelor, începând cu 20 martie, la limba română. FANATIK vă va prezenta subiectele, rezolvarea şi baremul acestora, imediat ce ele vor fi disponibile pe site-ul oficial al Ministerului Educației.

La fel ca în fiecare an, Evaluarea Națională respectă un regulament clar. Acesta e similar cu cel din anii trecuți. Așadar, elevii trebuie să știe că accesul în sălile de clasă se va face de la ora 8.00 până la 8:30 dimineața. Examenul este programat la ora 9:00. Elevii vor avea la dispoziție 120 de minute pentru a-și redacta lucrarea. Acest timp e luat în considerare doar după completarea casetei de identificare.

ADVERTISEMENT

Ce se întâmplă după ce primesc subiectele

După ce primesc broșura cu subiectele și foaia de hârtie ștampilată pentru ciornă, elevii au 15 minute să completeze caseta de identificare. În tot acest timp, profesorii vor verifica datele trecute de elevi. După aceea vor secretiza această casetă. De menționat că la probele scrise toți candidații primesc subiectele sub formă de broșură. Vor fi solicitate pagini suplimentare doar dacă e cazul.

Profesorii vor lua broșura la finalul probei, pentru că aceasta conține subiectele și rezolvarea. Astfel că, aceasta nu rămâne în posesia candidaților. Elevii trebuie să știe că pot folosi doar cerneală sau pastă de culoare albastră. Pentru executarea schemelor și a desenelor poate fi folosit și creion negru, în special la proba de matematică.

ADVERTISEMENT

Anul trecut, la proba scrisă de la limba română pentru examenul de Evaluare Națională, elevii au considerat că au primit subiecte ușoare. Unele chiar mult mai ușoare decât la simulare. Au existat însă elevi care s-au plâns că subiectele au fost mult prea accesibile pentru clasa a VIII-a. Ministerul Educației a explicat în pandemie că va încerca să ajute elevii care au fost rupți de școală din cauza Covid-19. Acum sunt însă toate șansele ca subiectele să fie mult mai grele.

Ce subiecte au picat la simulare Evaluare Națională 2022, limba română

Concret, elevii au primit la primul subiect în 2022 două texte. Vorbim despre un fragment din opera ”Toate pânzele sus” de Radu Tudoran. De asemenea, un fragment din ”Frânturi din viața lui Delavrancea” de Celia Delavrancea. Pe baza acestor texte elevii au rezolvat mai multe exerciții.

ADVERTISEMENT

Al doilea subiect a fost redactarea unui text narativ de cel puțin 150 de cuvinte, în care să prezinte ”cea mai frumoasă întâmplare din vacanță”. Textul trebuia să includă neapărat o secvență de dialog și una descriptivă. Așadar, aici s-a urmărit creativitatea elevilor și modul în care reușesc să scrie, coerent, și fără greșeli, un text.

ADVERTISEMENT