Într-o conferință de presă comună susținută marți, reprezentanţii federaţiilor sindicale din educaţie au anunţat că vor declanşa greva generală din 22 mai.
Protestul de săptămâna viitoare va fi precedat de o grevă de avertisment, miercuri, între orele 11.00 şi 13.00. Procentul profesorilor din țară care sunt pentru declanșarea declanșarea conflictului de muncă este unul uriaș: peste 70%.
”Nemulţumirile sunt arhicunoscute, nu cred că mai e momentul să le amintim: de la salarii umilitoare, prăbuşirea puterii de cumpărare din cauza inflaţiei, anomalii în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere şi altele.
Prin urmare, în urma acestui referendum, la nivelul Federaţiei Sindicatelor din Învăţământ (FSLI) procentul de grevă este de 71,29% din totalul membrilor de sindicat, ceea ce înseamnă foarte mult. Acesta este rezultatul, este voinţa oamenilor de a declanşa conflictul colectiv de muncă şi de a intra în grevă generală”, a anunţat, marţi, liderul FSLI, Simion Hăncescu.
În cazul celor de la Federaţia ”Spiru Haret”, 73,23% dintre membrii sindicatului s-au exprimat pentru grevă. ”Conform datelor referendumului declanşat de Federaţia Sindicatelor din Educaţie Spiru Haret împreună cu FSLI, din cei 70.000 de membri de sindicat, 73,23% s-au exprimat în favoarea declanşării grevei generale cu începere din 22 mai.
Greva generală va fi precedată, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, de declanşarea unei greve de avertisment care va avea loc cu începere din 17 mai, în intervalul orar 11-13, cu încetarea tuturor activităţilor specifice care ar trebui să se desfăşoare în unităţile de învăţământ preuniversitar”, a afirmat Marius Nistor, liderul ”Spiru Haret”.
Sindicatele din educație anunță intrarea în grevă generală pe 22 mai 2023. Profesorii din România sunt nemulțumiți de salarii. Lista revendicărilor este însă una mult mai lungă.
În urmă cu o săptămână, aproape 15.000 de sindicaliști din învățământ au ieșit în stradă. Revendicările acestora au fost natură salarială, dar și privind infrastructura din educație. Pe 10 mai, profesorii s-au întâlnit în fața Guvernului și au plecat în marș pe Calea Victoriei spre Parlament.
La data protestului, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală ”Alma Mater” au anunțat că acţiunea urmăreşte ”să atragă atenţia asupra problemelor cu care se confruntă sistemul de învăţământ românesc, în mod special, angajaţii – personalul didactic, nedidactic şi didactic auxiliar”.
Revoltați de atitudinea guvernanților, sindicaliștii merg mai departe. Astfel, profesorii se pregătesc de grevă generală pe 22 mai. Marți, 16 mai, de la ora 11.00, cele trei mari Sindicate vor susține o conferință în care vor fi prezentate condițiile în care se va desfășura greva generală.
”Peste 14.000 de persoane au fost în stradă, conform cifrelor date de jandarmerie. Mesajul care a izvorât astăzi (n.r. miercuri, 10 mai) este grevă generală. Lumea susține forma aceasta extremă de protest”, spunea, miercurea trecută, liderul FSLI, Simion Hăncescu, pentru Edupedu.ro.
Pe 18 aprilie, profesorii și angajații în învățământ au primit de la sindicatele la care sunt afiliați un document de centralizare a acordurilor pentru declanșarea grevei generale în data de 22 mai 2023.
Tot atunci au fost prezentate și revendicările sindicaliștilor. Acestea vizează, în principal, majorarea salariilor personalului din învăţământ, în conformitate cu importanţa socială a muncii prestate. Se cere ca plecarea să se facă de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie.
Sindicatele mai cer ca salarizarea întregului personal didactic de predare să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcţie, studii, vechime şi grad didactic.
Pe lista revendicărilor mai apar instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflaţiei și plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic. Nu în ultimul rând, sindicatele din educație mai cer creșterea anuală a investițiilor în învățământ.