Singura gară din România care i-a lăsat pe mulți muți de uimire. Proiectul său de construcție a fost elaborat minuțios, iar arhitectura era asemănătoare cu cea a gărilor din Paris și Munchen.
Gările din România sunt adevărate bijuterii arhitecturale, cu povești uimitoare. Privite ani la rând ca simple puncte de tranziție pentru călători, gările de la noi din țară au o istorie care merită să fie spusă mai departe.
O astfel de gară specială a funcționat multă vreme în București. Fiind cel mai mare și cel mai dezvoltat oraș al țării, aici, a fost mereu nevoie de multe conexiuni. Unele dintre ele și poate cele mai importante s-au realizat pe calea ferată.
Poate că nu multă lume știe, dar prima gară din București a fost Gara Filaret. De aici a plecat și prima rută feroviară din Principatele Unite. Deschiderea gării a fost un proces anevoios și a fost nevoie de multe discuții cu un investitor englez.
Pe 31 octombrie 1869 a fost inaugurată Gara Filaret, cu linia care lega Bucureștiul de Giurgiu. Traseul a avut o mare importanță strategică. Din și către București, transportul de mărfuri și pasageri a fost facilitat de existența acestei linii ferate.
Gara Filaret a jucat un rol extrem de important și în timpul Războiului de Independență. În perioada 1877-1878, prima gară din București a fost un punct esențial pe hartă. Aceasta a fost folosită pentru a transporta echipament și trupe militare.
De-a lungul timpului, prima gară din Capitală a fost martora mai multor schimbări. Fațada sa a început să capete contur arhitectural și a început să semene din ce în ce mai mult cu gări faimoase din Paris sau Munchen.
Din păcate, Gara Filaret a fost desființată în anul 1960. Declinul Gării Filaret a fost puternic influențat de deschiderea Gării de Nord în anul 1872. Treptat, majoritatea transporturilor au fost mutate către noua gară.
Deși nu a mai servit scopului său inițial, clădirea a început să fie folosită pe post de sediu pentru o autobază. În prezent, aici funcționează Autogara Filaret.
Înainte ca aici să funcționeze Autogara Filaret, mai multe proiecte au vizat faimoasa clădire. Fiind prima gară din București, la un moment dat, s-a luat în calcul construirea unui muzeu feroviar. Din păcate, proiectul nu s-a concretizat.