News

Soarta tristă a unei mari fabrici din România. A fost desființată oficial după ce fusese cândva în elita industriei mondiale

Fosta uzină gălățeană de elice navale Elnav a fost desființată oficial. Soarta tristă a unei mari fabrici din România, odinioară în elita industriei mondiale.
22.03.2023 | 09:30
Soarta trista a unei mari fabrici din Romania A fost desfiintata oficial dupa ce fusese candva in elita industriei mondiale
Soarta tristă a unei mari fabrici din România. Elnav SA Galați a fost desființată oficial. Sursa foto: Wikipedia.org
ADVERTISEMENT

Soarta tristă a unei mari fabrici din România. Elnav SA Galați, cu zeci de ani în urmă cea mai mare uzină de elice navale din Europa, a fost desființată oficial. Instituția a fost radiată din Registrul Comerțului.

Soarta tristă a unei mari fabrici din România. Elnav SA Galați a fost desființată oficial după ce fusese cândva în elita industriei mondiale

Întreprinderea de la malul Dunării care producea pe vremuri elice pentru industria navală a devenit istorie. Intrată în faliment la câțiva ani după ce a fost privatizată, de Elnav s-a ales praful.

ADVERTISEMENT

Potrivit presei locale, ultimul său patron a contractat credite, iar Elnav nu a mai făcut față datoriilor și dobânzilor. Toate utilajele din unitate au fost tăiate la fier vechi, distruse sau furate.

Rând pe rând, au urmat insolvența, apoi falimentul și vânzarea pe bucăți a ceea ce a mai rămas. Lovitura de grație a venit la Curtea de Apel Galați. Magistrații au decis radierea Elnav din Registrul Comerțului.

ADVERTISEMENT

Fabrica din Galați a luat naștere în urmă cu aproape cinci decenii. Purta numele de Întreprinderea Navală de Elice şi Turnare Oţel şi Fontă. Tehnologia folosită aici era una de top, fiind adusă special din Japonia. În unitatea de la Elnav se construiau elice pentru toate vapoarele produse în ţară, dar şi pentru străinătate.

În perioada comunistă, fabrica de la Galați a produs elice navale unicat. Erau destinate pentru navele produse la șantierele românești, dar și la marile șantiere din Europa.

ADVERTISEMENT

Importatoare erau state din fostul bloc comunist, precum Polonia, Bulgaria sau Iugoslavia, dar și țări din occident, precum Olanda, Belgia sau Italia. Muncitorii de la Elnav lucrau şi pentru industria de apărare, în fabrică fiind produse şi elicele pentru amfibiile produse la Moreni.

Fabrica din Galați, în declin după 1989, odată cu dispariția flotei românești

Elnav și-a început declinul după Revoluție. S-a întâmplat concomitent cu dispariția flotei și cu reculul industriei navale românești. Au apărut greutățile de piață, apoi privatizarea și trecerea întreprinderii dintr-o mână în alta, asemenea multor alte afaceri din țară.

ADVERTISEMENT

Viața-liberă scrie că în curând, pe locul unde în trecut se produceau elice de zeci de tone și alte piese pentru industria navală, cu echipamente japoneze și tehnologie de vârf, se vor face containere metalice.

ADVERTISEMENT