News

Șoferii cu substanțe interzise în sânge pot ajunge la închisoare, chiar dacă nu sunt drogați. Proiectul de lege controversat, adoptat de Senat. Update

Un proiect de lege controversat va ajunge astăzi în Senat. Potrivit acestuia, șoferii cu substanțe interzise în sânge pot ajunge la închisoare, chiar dacă nu sunt drogați.
14.04.2025 | 18:30
Soferii cu substante interzise in sange pot ajunge la inchisoare chiar daca nu sunt drogati Proiectul de lege controversat adoptat de Senat Update
Un proiect de lege controversat va fi dezbătut de Senat. Șoferii pot fi condamnați la închisoare dacă au substanțe interzise în sânge, chiar dacă nu sunt drogați. Sursa foto: Colaj Fanatik, Facebook
ADVERTISEMENT

Senatul va dezbate astăzi o propunere legislativă care a stârnit numeroase controverse. Mai clar, este vorba despre schimbarea Codului penal în ceea ce privește conducerea sub influența substanțelor interzise. Dacă proiectul va fi adoptat, șoferii vor putea fi condamnați la închisoare de la 1 la 5 ani doar pentru că în sângele lor au fost detectate substanțe interzise, fără să mai fie necesar să se demonstreze că erau sub influența acestora în momentul controlului.

Update. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat

Senatul a adoptat proiectul de lege care a stârnit valuri de reacții în rândul specialiștilor. Potrivit noii inițiative legislative, orice șofer care are urme de substanțe interzise în sânge riscă între 1 și 5 ani de închisoare, chiar dacă nu se află sub influența lor în momentul în care conduce. Proiectul a fost votat cu 85 de voturi pentru, 3 împotrivă și 30 de abțineri. Acum, urmează votul decisiv în Camera Deputaților.

ADVERTISEMENT

În forma adoptată, proiectul prevede că va intra în vigoare la un an de la publicarea în Monitorul Oficial. Ministerul Sănătății are termen tot un an pentru a elabora lista substanțelor psihoactive ce vor face obiectul legii și pentru a impune restricții clare privind eliberarea medicamentelor pe bază de prescripție.

Șoferii cu substanțe interzise în sânge pot ajunge la închisoare, chiar dacă nu sunt drogați

Modificarea a fost inițiată de mai mulți parlamentari de la PSD și PNL, printre care Alina Gorghiu și Robert Cazanciuc. Noua formă a legii elimină sintagma „sub influența substanțelor psihoactive” și introduce o formulare mult mai dură: simpla prezență a drogurilor în sânge atrage direct răspunderea penală, indiferent de efectele asupra comportamentului sau capacității de a conduce.

ADVERTISEMENT

Proiectul a fost aspru criticat de specialiști din domeniu, dar și de societatea civilă. Peste 86.000 de cetățeni au semnat deja o petiție împotriva legii, iar Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a emis un aviz negativ. Potrivit criticilor proiectului, persoanele nevinovate, care nu reprezintă niciun pericol real în trafic, riscă să ajungă în fața instanțelor.

Legea, aspru criticată

Criminologul Vlad Zaha, expert în politici publice privind drogurile, a avertizat că România riscă să devină singura țară care condamnă șoferii doar pentru urme de substanțe în sânge, fără alte criterii. Acesta a subliniat că inclusiv pacienți care iau medicamente obișnuite, cum ar fi Nurofen Forte, care conține codeină, pot ajunge să fie anchetați penal, chiar dacă nu au încălcat nicio normă morală sau de siguranță rutieră, scrie Digi24.

ADVERTISEMENT

Parlamentarii au încercat să schimbe efectele legii printr-un amendament care prevede că nu se va aplica pedeapsa dacă drogurile din sânge provin din medicamente prescrise de medici. Însă, potrivit lui Zaha, această excepție este ineficientă și greu de aplicat. În practică, ar fi imposibil de demonstrat câte pastile a luat un șofer și dacă le-a administrat conform indicațiilor.

ADVERTISEMENT

Chiar și cei care se lasă de droguri pot fi pedepsiți

Mai mult, legea nu face diferența între consumul ocazional și cel cronic. De exemplu, canabisul poate rămâne detectabil în sânge și la o lună după consum, fără ca persoana să fie sub influența sa. Astfel, chiar și cei care se lasă de droguri sau cei care au consumat doar o dată pot fi sancționați penal, deși nu reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Proiectul de lege a primit avize negative și din partea Comisiei pentru muncă, Comisiei pentru drepturile omului și a altor foruri consultative. Cu toate acestea, el  va ajunge luni în plenul Senatului pentru vot, iar în cazul în care va fi adoptat, trebuie să treacă și de Camera Deputaților, care este for decizional. Dacă va fi promulgată, noua lege va intra în vigoare la un an de la publicarea în Monitorul Oficial.