Astfel, șoferii care vorbesc la telefon cu aparatul la ureche vor plăti amenzi uriașe, în timp ce camerele care vor fi instalate de anul viitor îi vor detecta automat pe cei care încalcă legea. Sancțiunea vine direct acasă, la fel cum se va întâmpla și în cazul celor care circulă fără rovinietă sau RCA.
Nu mai puțin de 400 de camere de ultimă generație vor fi montate de Compania Națională de Drumuri, pe șoselele din toată țara. Asta, începând cu anul viitor. Primele dispozitive vor fi amplasate pe A1, A2, A3, precum și pe DN1, DN2, DN6 și DN7, conform Observatornews.ro.
„Diferenţa, faţă de camerele de rovinietă, este că aceste camere vor filma toată maşina, inclusiv interiorul maşinii. Imaginile ajung în sistemul E-Sigur”, a punctat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR. Dispozitivele au o rază de acțiune de 500 de metri și se vor activa automat când vor constata o abatere.
Camerele inteligente vor detecta inclusiv detalii care nu pot fi văzute cu ochiul liber, conform Observatornews.ro. Astfel, șoferii care țin telefonul în mână și îl duc la ureche, sau doar se uită la ecran, camerele vor face diferența automat între aceste gesturi. Va fi trimisă automat o notificare Poliției Rutiere alături de o imagine cu numărul de înmatriculare al mașinii.
Ca de obicei, șoferii au păreri împărțite despre noul sistem ”Big Brother”. „Bine ar fi! Ca să nu îl mai folosesc eu (telefonul)”, transmite un șofer. „Mi se pare că ne atacă intimitatea destul de tare”, se plânge un altul, care nu suportă să fie ”controlat”. „Dacă îmi încalcă intimitatea în timp ce încalc legea, nu am o problemă”, completează un alt șofer.
România este printre ultimele țări din Europa în care un astfel de sistem nu funcționează. „Filozofia de până acum a autorităţilor române s-a bazat pe prezenţa fizică a poliției în teren pentru prevenirea şi descurajarea comportamentelor deviante. Folosirea telefonului la volan creează un mare pericol pentru trafic. Va duce la o reducere substanţială a riscurilor de accidente”, a explicat Dan Jianu, fost şef Brigada Rutieră.
O altă noutate, de care ar trebui să țină cont șoferii, e introducerea în paralel de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a unui ”cazier auto”. Astfel, istoricul daunelor va fi vizibil pentru toate societățile de asigurări, astfel că valoarea asigurării obligatorii auto va fi direct influențată.