News

Şoferii profesionişti, impozit zero pe venit, ca IT-iştii. Proiect propus de PSD

19.06.2020 | 18:17
Soferii profesionisti impozit zero pe venit ca ITistii Proiect propus de PSD
ADVERTISEMENT

Un grup de senatori PSD au inițiat un proiect de lege prin care șoferii profesioniști sunt scutiți de la plata impozitului pe profit. Singura categorie profesională din România care beneficiază în momentul de față de o asemenea măsură sunt cei care lucrează în domeniul IT.

Proiectul prevede că scutirea de la plata impozitului pe venit al șoferilor profesioniști este valabilă până pe 31 decembrie 2028, adică mai bine de opt ani.

ADVERTISEMENT

Beneficiari sunt șoferii care transportă atât marfă, cât și călători. Sunt vizați și șoferii din transportul în comun de persoane, precum și vatmanii tramvaielor. Scutirea se aplică pentru salariile între 3.000 și 30.000 de lei pe lună! Companiile la care lucrează trebuie să obțină cel puțin 80% din cifra de afaceri din activități de transport.

Scutirea de impozit a șoferilor, în avantajul transportatorilor și primarilor

Conducătorii auto pleacă din țară din cauza salariilor mici, iar întreprinderile nu au capacitatea financiară de a mări salariile, cu taxele aferente”, susțin inițiatorii în expunerea de motive a legii. Cu alte cuvinte, pentru că transportatorii nu dau salarii mai mari, statul trebuie să renunțe la impozite pentru ca aceeași transportatori să aibă forța de muncă intactă.

ADVERTISEMENT

Chiar și în cazul în care firmele de transport ar avea probleme să ofere salarii mai mari, nu se explică de ce ar beneficia de această măsură și șoferii de transport în comun ai municipalităților din orașele mari, care ar avea resursele necesare să direcționeze mai mulți bani către salariile șoferilor de autobuz, troleibuz sau vatmanilor.

Cei 13 senatori PSD susțin că România are un deficit de 45.000 de șoferi profesioniști ca urmare a plecării acestora către țări unde sunt plătiți mai bine. Cifra este aceeași pe care o avansa, în decembrie 2019, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transporturilor Rutieri din România.

ADVERTISEMENT

Țările din Europa de Vest au reușit prin diverse mecanisme să-și atragă conducători auto din Europa de Est. De exemplu, guvernul Germaniei plătește niște alocații pentru copiii șoferilor”, argumenta atunci Dinescu, într-o declarație pentru G4Media.

Exemplul Germaniei a fost preluat de cei 13 senatori social-democrați tot de la Dinescu, precum și faptul că transportatorii ar ține 10-15% din vehicule în garaj pentru că nu au șoferi care să le conducă. Rămâne neexplicat de către autorii proiectului, precum și de către reprezentantul UTTR de ce transportatorii au bani de vehicule, dar nu au bani pentru salariile celor care ar trebui să le conducă.

ADVERTISEMENT

În expunerea de motive, mai sunt menționate și alte state care au adoptat măsuri pentru reducerea deficitului de șoferi, precum Ungaria și Statele Unite. Astfel Ungaria a recurs la reconversia profesională a șomerilor, iar Statele Unite la reducerea timpului petrecut pe șosele și reducerea vârstei de pensionare. Niciuna dintre țările menționate nu a recurs însă la scutirea de impozite.

Angajatorii scutiți de la plata asigurărilor pentru angajați

Ca și cum nu ar fi suficient, inițiatorii vor să scutească angajatorii și de plata asigurărilor de sănătate și de șomaj pentru șoferi, dar aceștia să beneficieze în continuare de drepturile conferite de calitate de asigurat.

Astfel, șoferii ”beneficiază între data intrării în vigoare a prezentei legi și 31 decembrie 2028 de drepturile acordate din sistemul asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, sistemul asigurărilor pentru șomaj, conform legislației în vigoare, inclusiv de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, fără plata de către angajatori a contribuției pentru muncă”, potrivit articolului 2, alineatul 2 al proiectului de lege. Astfel, scutirea de la plata asigurărilor de către angajatori îi include în  mod direct pe acești printre beneficiarii de scutiri fiscale, deși proiectul clamează că este gândit în favoarea angajaților.

ADVERTISEMENT