Șoferii români de TIR nu duc o viață chiar așa de simplă pe cât pare. Deși mulți se gândesc la un salariu generos atunci când vine vorba de un astfel de job, există și alte lucruri care merită să fie luate în calcul.
Șoferii români de TIR ajung să primească și salarii mai mici decât ar fi crezut. De asemenea, sunt momente în care ei sunt nevoiți să conducă destul de mult, fără a avea dreptul la o pauză. Deși Uniunea Europeană a introdus noi reguli, în favoarea șoferilor de TIR, unele țări nu le respectă.
Cel mai clar exemplu este situația din Olanda. Nenumărate greve ale șoferilor de TIR Ikea au avut loc aici. Aceștia acuză patronii că nu i-au plătit la timp. De asemenea, salariile ar fi unele extrem de mici. Și nu doar ei spun asta.
La rândul lor, europarlamentarii confirmă că șoferii români de TIR, dar și cei din Bulgaria ori Polonia sunt supuși la abuzuri uriașe. ”Regulile ar fi trebuit introduse cu mult timp în urmă”, a declarat europarlamentarul PvdA Agnes Jongerius la De Nieuws BV.
Tocmai din acest motiv, Olanda este nevoită să se prezinte în fața Curții Europene de Justiție. Deși țara trebuia să ia măsuri de multă vreme, iată că momentul a fost evitat, iar nenumărați șoferi de TIR din România și alte țări au de suferit.
Și totuși ce reguli a impus Uniunea Europeană? Pentru a le proteja drepturile șoferilor români de TIR, dar și ale celorlalți din state membre ale Executivului comunitar, salariile erau în prim plan. Mai exact, se dorea un salariu egal pentru munca prestată.
”Principalul punct al acestor reguli este salariul egal pentru muncă egală”, explică Jongerius. În ciuda acestui lucru însă, s-ar părea că cei din Olanda nu vor să țină cont de reguli. Oficialul de la UE consideră că este vorba despre un abuz, iar astfel de lucruri nu pot fi tolerate.
”Deci s-au făcut acorduri sub care contract colectiv de muncă te încadrezi. Dacă vii din România, și vii doar să livrezi ceva la Rotterdam și apoi te întorci, atunci te încadrezi în contractul colectiv de muncă din România.
Avem o mulțime de companii olandeze care au o căsuță poștală în București. Se spune că sunt șoferi români, dar acei șoferi circulă doar prin portul Rotterdam. Acesta este un abuz!”, a completat el.
Un șofer de TIR din Italia spre exemplu muncește 14-16 ore pe zi și nu a mai primit salariu de câteva luni. Și nu este singurul. Deși Olanda este o țară cât se poate de mare, se pare că aceasta nu ține cont de reguli, acuză șoferul respectiv.
În alte țări europene în schimb, regulile sunt cu mult mai aspre. Oficialul european a dat exemplu Belgia, unde măsuri clare au fost luate. De cealaltă parte, Olanda încă nu vrea să facă nimic. ”Belgia a făcut-o mult mai bine. Ei chiar vor lua măsuri penale pentru că îl consideră drept trafic de persoane. Olanda nu face nimic”, a mai adăugat europarlamentarul.