News

Sorin Cîmpeanu, despre Evaluarea Națională: “Avem rezultate mai bune decât în anii anteriori”

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a vorbit joi, la Digi24, despre Evaluarea Națională, declarând: "avem rezultate mai bune decât în anii anteriori".
01.07.2021 | 21:27
Sorin Cimpeanu despre Evaluarea Nationala Avem rezultate mai bune decat in anii anteriori
Sorin Cîmpeanu, despre Evaluarea Națională: "Avem rezultate mai bune decât în anii anteriori" foto: Facebook
ADVERTISEMENT

În urmă cu două zile au fost publicate rezultatele la Evaluarea Națională, fiind anul în care s-au înscris mai puțini elevi decât în cei precedenți.

Câteva reguli organizatorice de desfășurare a examenului au fost schimbate în acest an, de exemplu, subiectele nu au venit pe foi separate.

ADVERTISEMENT

Sorin Cîmpeanu, despre Evaluarea Națională: “Rezultatele sunt mai bune decât în anii anteriori”

Cosmin Prelipceanu: “Cum au fost examenele în acest an?”

Sorin Cîmpeanu: “Cu emoții, cu grijă foarte mare să nu fie greșeli de formulare, de rezolvare, la nivelul baremului, organizatorice.

Au fost incidente, dar nu majore. S-au respectat mai bine regulile, 63 de persoane eliminate la Bacalaureat la Limba Română, în total de două ori mai puține decât anul trecut.

ADVERTISEMENT

Putem privi optimist, dar vicii de organizare sunt întotdeauna. La Evaluarea Națională am avut rezultate mai bune decât în ultimii trei ani, 76.8% rată de promovare, adică medii peste cinci, și mai avem 20.000 de contestații plus etapa specială.

Sunt cel puțin doi factori: unul, elevii au reușit să se concentreze în pofida problemelor; doi, avem pentru prima dată subiecte altfel formulate, exact ca testele PISA.

ADVERTISEMENT

Este eliminat subiectivismul foarte mult, baremul este foarte clar, se vizează fiecare item și este mult mai greu să greșești în evaluare. Profesorul este obligat să puncteze fiecare răspuns bun al elevului.

Am avut acuze că sunt prea dificile subiectele, avem de zece ori mai puține note de zece la limba română.

ADVERTISEMENT

Fiind structurate pe modelul PISA, subiectele sunt realizate pentru nivelul de dificultate minimum pentru a lua nota cinci, apoi avem dificultate medie și apoi subiecte dificile pentru excelență. S-a putut lua mai ușor 9.50, dar mult mai greu nota zece.

Acest mod de a construi subiectele este mai aproape de modelul PISA, atâta timp cât acceptăm că aceste teste evaluează mai bine decât ceea ce făceam noi până acum, este mai bine.”

Cosmin Prelipceanu: “Cum explicați că sunt mai multe note de zece la matematică, dar sunt note mai mici decât la matematică?”

Sorin Cîmpeanu: “A fost poate mai dificil subiectul de departajare pentru nota zece la limba română. Am înțeles din centrele de evaluare că unii elevi au reușit să rezolve subiectul cel mai greu care avea 0.3 puncte, dar au greșit lucruri simple, de nivel de clasa a cincea.

Cred că avem o problemă cu științele. Poate la matematică este un nivel prea mare de abstractizare, fiind și formulat într-un limbaj mai puțin accesibil pentru anumiți elevi, îi face pe unii să renunțe la a mai încerca să înțeleagă. 

Sunt profesori care încă nu au modificat ceea ce predau, chiar dacă programa s-a schimbat acum opt ani. Există o diferență între curriculum intenționat și cel realizat pentru că nu avem o cultură a respectării regulilor precum o au alții și precum ne-am dori-o.

Când vom introduce o standardizare a evaluării, sunt sigur că atunci cadrele didactice nu își vor mai permite să nu predea anumite lucruri.

Biologie, geografie și logică sunt disciplinele la care s-au înscris cei mai mulți elevi, 100.000 de elevi. Asta ne dă speranță că vom fi un popor mai logic, au fost 19.000 de elevi înscriși la această probă”, a adăugat Sorin Cîmpeanu.

ADVERTISEMENT