La două zile după anunţul că Ucraina şi-a dat acordul scris pentru a iniţia procedurile de măsurare a Canalului Bâstroe şi a braţelor Canalului Chilia aflate pe teritoriul său, ministrul Transporturilr, Sorin Grindeanu, a ţinut să facă o serie de precizări în legătură cu acest subiect.
Colaborarea româno-ucraineană în legătură cu măsurătorile din Delta Dunării este departe de a satisface partea română, care s-ar fi aşteptat la mai multă cooperare din partea partenerilor. Astfel, scandalul început în urmă cu aproximativ două luni riscă se prelungească.
Sorin Grindeanu semnalează faptul că României nu i se permite accesul cu navele proprii pe Canalul Bâstroe, deşi trei astfel de ambarcaţiuni erau pregătite pentru a face măsurători. Într-o postare pe Facebook, ministrul transporturilor a încercat să lămurească situaţia:
“Pentru a nu mai exista interpretări eronate privind situația măsurătorilor solicitate pentru Brațul Chilia și pentru Canalul Bâstroe, fac următoarele precizări: experții Ministerului român al Transporturilor și Infrastructurii au finalizat măsurătorile pe sectorul de Dunăre de pe Brațul Chilia (partea ucraineană, între km 22 și km 116, unde autoritățile de la Kiev ne-au permis accesul).
Măsuratorile au fost efectuate cu nave românești (Donaris 1, Donaris 2 și Donaris 3) și cu experți români. Pe durata acestor măsurători au avut acces la bordul navelor noastre și experți ucraineni, invitați în calitate de observatori. România a solicitat de mai multe ori acordul Ucrainei pentru a continue măsurătorile cu echipaje și nave proprii pe sectorul cuprins între km 11 și km 22 al Brațului Chilia și pe canalul Bâstroe”.
Răspunsul părţii ucrainene nu a fost însă cel aşteptat, după cum explică Grindeanu. “Autoritățile ucrainene au transmis părții române doar că sunt dispuse să facă măsurători pe aceste sectoare de Dunăre cu nave și experți ucraineni. Pentru aceste măsurători s-au arătat dispuse doar să primească doi experți români la bordul navelor ucrainene”, a scris acesta.
Mai mult, nu există nici măcar un orizont de timp legat de momentul în care aceste măsurători vor avea loc. “Până în prezent, partea ucraineană nu a transmis României data la care vor începe măsurătorile și nici momentul în care experții români vor putea urca la bordul navelor ucrainene. Nu au fost transmise părții române nici sectoarele unde ar urma să fie efectuate aceste măsurători”, mai arată ministrul Grindeanu în postarea sa.
El mai precizează că autoritățile ucrainene au cerut Ministerului român al Transporturilor și Infrastructurii doar să transmită autorităților din Ucraina (Administrația Porturilor din Ucraina și Ministerul ucrainean de Externe) documentele prin care solicită acces, fără a oferi până acum alte amănunte.
“Unitățile de resort aflate în coordonarea Ministerului român al Transporturilor au transmis documentele solicitate de partea ucraineană. Din momentul în care experții români vor primi acceptul se vor putea deplasa în maximum două ore la punctul de întâlnire stabilit de partea ucraineană pentru a urca la bordul navelor acestora.
Ministerul român al Transporturilor se ocupă doar de aspectele tehnice ale acestor măsurători, iar de relațiile cu alte state, inclusiv în ceea ce priveste formalitățile pentru obținerea acordurilor de acces ale experților nostri se ocupă alt minister din România”, a conchis ministrul transporturilor.