Totodată, ministrul Grindeanu anunță că nimeni nu poate face lucrări pe Canal fără acordul statelor vecine, implicit România. Ministrul transporturilor a comentat pe larg scandalul dragării canalului Bâstroe de către ucraineni.
”I-am convocat pe cei de la Ministerul Mediului și Ministerul Afacerilor Externe. Am spus ce știam, s-au strâns informațiile și am spus un punct de vedere către comisie. Ucraina a depus în mod oficial o cerere pentru ca Brațul Chilia și Canalul Bâstroe să intre în Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
Asta se întâmpla acum o lună. Noi, cei de la Transporturi, am spus că nu este normal și nu susținem acest lucru, iar punctul de vedere a fost împărtășit și de Ministerul Afacerilor Externe”, a declarat Grindeanu la emisiunea lui Marius Tucă de pe Gândul.
Grindeanu e nemulțumit pentru că ucrainenii nu au fost tocmai cinstiți când au vorbit despre lucrările pe care le vor face la Canalul Bâstroe. Ministrul transporturilor spune că ucrainenii ar fi vorbit deschis doar despre niște lucrări minore, de întreținere, nu de lărgire.
”Cu toții știm situația în care se află Ucraina. Noi, ca stat, am făcut eforturi pentru a-i ajuta și vom face în continuare. Conform convențiilor internaționale, singurul canal navigabil în Delta Dunării este Sulina.
În vara anului 2022, adică după ce începuse războiul, statul român a dat un accept Ucrainei să poată să tranziteze pe Chilia și Bâstroe, dar acceptul era pentru nave cu pescaj mic. Era normal să facem acest lucru.
Acum, dacă ne uităm pe documentele oficiale ale ucrainenilor, fie că vorbim de Ministerul Transporturilor din Ucraina, fie că vorbim de Căpitănia Portului Ismail, vedem că oamenii și-au asumat faptul că în acest moment vorbim de adâncimi de 6,5-7 metri, adică pentru nave mari. Astea nu sunt lucrări de întreținere, ci o dragare. Întreținerea înseamnă să păstrezi la 3,5”, a completat Grindeanu.
Problema invocată de Grindeanu e că nimeni nu poate face lucrări, nici măcar de ”întreținere” la canal, fără a notifica statul vecin. Din păcate acest lucru nu s-a întâmplat acum, iar România a cerut oficial explicații Ucrainei pentru aceste lucrări.
”Nu se pot face lucrări, nici măcar de întreținere, fără a anunța statul vecin, lucru care nu s-a întâmplat. Singura notificare pe care noi am primit-o a fost una pentru o lucrare de mici dimensiuni, în portul Ismail”, a completat Grindeanu.