Sorin Grindeanu a devenit încet, dar sigur omul gafă în guvernarea PSD/PLN. Fost premier, politician cu o experiență destul de mare având în vedere că a traversat protestele organizate împotriva Partidului Social Democrat, Grindeanu pare că nu se regăsește în noul rol. Unul pe care încearcă să-l joace bine, dar care îi dă mari bătăi de cap.
Concret, actualul ministru al Transporturilor a avut aproape la fiecare ieșire în public câte o gafă sau o bâlbă care au făcut înconjurul mediului online și nu numai. Nu o dată, Grindeanu a fost contrazis în termeni duri și trimis să-și facă lecțiile mai bine.
Prima ieșire în decor a ministrului Transporturilor a avut loc chiar în prezența șefului său. Astfel, vicepremierul Sorin Grindeanu a comis-o serios într-o conferinţa de presă susţinută alături de premierul Nicole Ciucă, la sediul Consiliului Judeţean Dolj.
În timp ce vorbea despre importanţa contractului de modernizare şi extindere a Aeroportului din Craiova, Sorin Grindeanu a scăpat un porumbel care a stârnit amuzamentul tuturor.
”Domnul prim-ministru a minţit… ăăă… a amintit şi de vizita noastră pe tronsonul II al drumului expres Piteşti -Craiova”, a spus Grindeanu, în timp ce Nicolae Ciucă și ceilalți prezenți la eveniment au rămas fără prea multe cuvinte.
Era doar începutul unei serii lungi de bâlbe în discursuri. Tot la Craiova, Sorin Grindeanua anunţat că proiectarea Autostrăzii Ploieşti – Braşov durează 6 ani.
În realitate, contractul pentru documentaţia tehnică este de 42 de luni, adică trei ani și jumătate. Din această perioadă, 30 de luni înseamnă revizuirea studiului de fezabilitate, 6 luni proiectul pentru autorizarea lucrărilor, respectiv 6 luni pentru realizarea proiectului tehnic de execuţie.
Cătălin Drulă, fostul ministru USR al Transporturilor, l-a criticat în termeni duri pe actualul deținător al portofoliului, Sorin Grindeanu. Drulă a caracterizat drept ”gafă” o declarația făcută de Grideanu, potrivit căruia ar fi în lucru 80 km de autostradă. Drulă a ținut să precizeze că în acest moment sunt în lucru 293 km de autostradă și drum expres.
„Mi-am zis că sunt emoțiile începutului, dar se cam adună gafele ministrului Grindeanu… Să nu știi că ai în lucru 300 km de autostradă și drum expres și să spui că “sunt în lucru undeva la peste 80 de kilometri” e deja cam mult. Îi atașez lista completă a proiectelor ca să fie mai ușor de reținut.
Apoi, legat de autostrada de pe Valea Prahovei, dl. Grindeanu se războiește cu “fostul ministru” și gafează din nou, neștiind că nu se referă la mine, ci la colegul de masă din guvern, dl. Bode”, a afirmat Cătălin Drulă.
Sorin Grindeanu a avut probleme și în privința companiilor din sectorul feroviar. Mai exact, prezent în studioul unei televiziuni la puțin timp după ce o locomotivă a unui operator privat de marfă a luat foc la Brazi, ministrul a confundat Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu Autoritatea Feroviară Română.
De asemenea, vicepremierul a avansat și o dată nerealistă privind livrarea noilor rame electrice destinate CFR Călători și operatorilor privați.
Ministrul Grindeanu s-a grăbit să anunțe că primul tren va sosi în august 2022. Doar că, în acest moment, există o problemă cu procedura de achiziții și prima garnitură ar putea să fie gata abia în vara anului viitor.
Sorin Grindeanu s-a încurcat din nou atunci când a vorbit despre factura de energie a CFR-ului. Revoltat de cât trebuie să plătească, ministrul a anunțat o sumă uriașă, dar una care nu se regăsește în documentele oficiale de la CNCF CFR SA, CFR Călători sau CFR Marfă.
”La nivel de CFR, în 2021 factura de energie electrică a fost de 90 milioane de lei pentru toată țara. Ceea ce au prin contract și este previzionat pentru 2022 este de 283 milioane de lei. (…) Trebuie să găsim o soluție, cel puțin la nivel național, pentru că altfel vom asista la scăderea nivelului de trai.
Pe de altă parte, aceste prețuri vor duce la închiderea multor afaceri, ceea ce va însemna șomaj. (…) Mă interesează ca presiunea asupra acestor companii (din subordinea ministerului – n.red.) să fie cât mai mică. Sper să găsim o variantă care să stea în picioare”, a spus vicepremierul.
Doar că, Sorin Grindeanu a uitat să precizeze și la care companie feroviară de stat se referă atunci când a spus ”la CFR”. Club feroviar arată că, deși cifrele privind execuția bugetară pe 2021 pentru societățile din subordinea Ministerului Transporturilor nu sunt încă disponibile public, cele din 2020 sunt departe de mesajul ministrului.
Despre Compania Națională de Căi Ferate CFR SA nu poate fi vorba, aceasta având energie electrică pentru consum propriu în valoare de 280.842.833,40 lei, potrivit Raportului de activitate pe 2020.
N-ar avea cum ca cifra aferentă lui 2021 să fie de trei ori mai mică. Dacă ne raportăm la CFR Călători, ecuația rămâne în aer.
Potrivit documentului citat, în anul 2020 cheltuiala cu energia electrică de tracțiune a ajuns la 146.482 mii lei. Având în vedere că activitatea feroviară în 2020 a fost una redusă, două luni fiind stare de urgență în țară, aproape imposibil de crezut că factura a scăzut în 2021 cu aproape 40%.
Ca să ajungem la suma de 90 milioane de lei avansată de Grindeanu ar fi însemnat ca CFR Marfă să-și crească activitatea într-un an de peste două ori. Din nou, greu de realizat.
Sorin Grindeanu nu a fost străin de gafe nici pe vremea când ocupa cea mai înaltă poziție de la Palatul Victoria. Prezent la Academia de Studii Economice.â, acesta a dosit să salute audienţa doar că s-a adresat cu „onorată instanţă”. A realizat destul de repede gafa comisă şi s-a corectat, amuzat şi el de situaţie.
„Doamnelor şi domnilor rectori, preşedinţi ai sentaturilor universitare… onorată instanţă… asistenţă. Era să zic instanţă. Trăim vremuri interesante și de aceea…”, a spus Sorin Grideanu, la Conferința rectorilor și a președinților de senat din universitățile acreditate.