Actualul ministru crede că această situație e ”o rușine pentru statul român”, potrivit unui interviu acordat Prima TV.
Grindeanu a încercat să le explice românilor care sunt stadiile lucrărilor la mult așteptata autostradă Sibiu – Pitești. “Dacă îmi permiteţi, aş răspunde un pic mai detaliat. Acest tronson de la Sibiu la Piteşti e format din cinci loturi, din cinci secţiuni. La sfârşitul anului trecut a fost semnat lotul 4, la începutul acestui an s-a semnat lotul 2, vorbim de cele mai grele, şi în urmă cu câteva zile s-a semnat lotul 3, deci 2, 3 şi 4, cele mai grele loturi din cele 5 au fost semnate în ultimele luni.
Pe lotul 1 de la Sibiu la Boiţa se lucrează foarte bine în acest moment, iar aici sunt optimist că vor fi daţi acei kilometri în circulaţie până la sfârşitul acestui an. E vorba de 14 kilometri”, a explicat ministrul transporturilor.
Românii au așteptat zeci de ani să traverseze cu mașina Carpații, pe autostradă, iar acest lucru ar putea deveni realitate în viitorul nu prea îndepărtat.
“Această chestiune legată, de exemplu, de Sibiu-Piteşti, nu e o chestiune care să fi fost blocată doar în anul 2021, ci este autostradă care e cerută de români de zeci de ani, să traversăm Carpaţi. Iată că în câteva luni s-au semnat trei cele mai dificile loturi de autostradă din cele cinci, celelalte fiind deja semnate.
Noi aproape săptămânal, şi vedeţi anunţurile, ba adjudecăm un lot de autostradă, ba îl scoatem la licitaţie. Sunt lucruri care au intrat într-un anumit ritm, care trebuie să se întâmple după un calendar dat de lege. Toată perioada de licitaţie, de contestaţii şi aşa mai departe”, a completat Grindeanu.
Faptul că România, fostele guvernări care au condus această țară, a fost incapabilă să aibă deja o astfel de autostradă, e o rușine, potrivit ministrului. Grindeanu nu s-a sfiit să-și facă autocritica pentru acest eșec.
“Hai să luăm anii, măcar anii de când am intrat în Uniunea Europeană, în 2007, vorbim de 15 ani. După 15 ani, să fii capabil tu, ca stat, diverse guverne, diverşi miniştri, de toate culorile, după aproape sau după 15 ani, mai bine de 15 ani să fii în stare de abia atunci sau acum să scoţi la licitaţie, să se înceapă efectiv prima autostradă care traversează Carpaţii, e o ruşine pentru statul român.
Şi-mi asum acest lucru. Am avut diverse poziţii în aceşti ani, am fost prim-ministru şi ministru şi pe alt portofoliu, şi în administraţia locală. Sunt lucruri care pare că nu au mers cum trebuie”, a explicat ministrul transporturilor.
El a adăugat că nu întotdeauna când sunt întârzieri ale unor proiecte de infrastructură este vinovată compania care derulează investiţia. Grindeanu a explicat că vina pentru eventuale întârzieri nu e 100% a constructorului, pentru că birocrația din țara noastră dă mari bătăi de cap tuturor atunci când e vorba de realizarea unui proiect mare.
România se chinuie să finalizeze un sistem performant de drumuri de zeci de ani. Imediat după Revoluția din 1989, cetățenii visau o ”țară ca afară”, însă corupția și proasta guvernare au făcut imposibil acest lucru. Cu toate acestea, România se află momentan într-o situație favorabilă și poate pune în aplicare diverse proiecte mari cu ajutorul banilor europeni. Fostul lider PNL Florin Cîțu declara, optimist, că România va avea prima autostradă peste Carpați în 2026.