Primarul Bucureștiului a comentat afirmațiile ministrului transporturilor legate de faptul că edilul refuză să preia metroul de la minister.
”Da, e o discuţie care a început acum doi ani, doi ani şi jumătate, din păcate ea s-a suprapus cu un moment în care noi ceream bani – 2022, tot anul 2022 noi am cerut bani spunând că din cauza creşterii preţului la gaz nu o să putem să închidem bugetul.
Deci tot anul 2022, din lună în lună mergeam la Guvern şi ceream bani, celelalte localităţi au primit 800 de milioane de lei în total, noi am primit 6 milioane sau 12, nu mai ţin minte exact…
Deci în acelaşi moment în care Guvernul nu ne ajuta pe partea de termie cum ajuta celelalte localităţi, ar fi fost o aventură să preiei şi metroul fără să ai garanţia că Guvernul îţi va da banii.
E o discuţie instituţională pe care să o avem după alegeri în condiţiile în care există o garanţie şi pentru subvenție, care este în jur de un miliard, adică e o discuţie tehnică complicată”, a declarat Nicuşor Dan.
Sorin Grindeanu a făcut declarația în timp ce răspundea jurnaliștilor legat de situația rețelei de transport public cu metroul și întârzierea livrării noilor garnituri.
Ministrul Transporturilor a precizat că, în acest moment, penalizările de întârziere depășesc 20 de milioane de euro și că România nu are alte pârghii decât să aplice prevederile din contract referitor la întârzierea livrării trenurilor de metrou care vor ajunge abia în aprilie.
”Să știți că în acest moment penalitățile, conform contractului, fiindcă ele trebuiau să înceapă să fie livrate și n-au fost, depășesc 20 de milioane de euro. Eu n-am altă pârghie, şi eu și colegii mei și de la metrou şi de la minister, decât să aplicăm prevederile contractului.
Explicațiile companiilor care trebuie să livreze aceste garnituri, fie de metrou, fie de tren variază: de la războiul din Ucraina și rutele respective sau anumite legături comerciale până la lucruri mai simple.
Pe mine și pe colegii mei aceste lucruri, și mai ales pe cetățeni, nu ne interesează. Și atunci vor plăti, dacă nu s-au ținut de termenii contractului. Vă repet, în acest moment penalitățile pentru întârzierile la metrou depășesc 20 de milioane de euro”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul a mai spus că încearcă să descentralizeze lucrările la metrou, dar că, deși l-a rugat pe Nicușor Dan să preia metroul la primărie, acesta continuă să refuze.
”În anul 2021, trecător pe la Ministerul Transporturilor, a fost un ministru care a spus că nu e important pentru București și pentru România să facem legătură de la… M6, știți! Băneasa și să facă legătura la aeroport.
Și a spus că acel proiect nu mai trebuie să fie realizat. Eu cred că orice capitală modernă are nevoie de o legătură, cu metroul, până la aeroport. Și-am continuat finanțarea.
Să știți că încerc să și descentralizez aceste lucrări. mai mult decât atât, am anunțat nu numai o dată, ci de mai multe ori: locul metroului nu este la Ministerul Transporturilor, ci la Primăria Generală a Capitalei!
Eu îl rog de doi ani pe Nicușor Dan să preia metroul. Sunt absolut uimit, e singurul primar de după Revoluție care n-a vrut și nu vrea să preia metroul.
Nu poți să discuți despre un sistem integrat de transport în București fără metrou. Iar din acest punct de vedere, metroul trebuie să meargă la primărie. Nu înțeleg de ce refuză”, a mai declarat Sorin Grindeanu.