A fost o săptămână înfiorătoare pentru școala românească, una pe care autoritățile trebuie să o conștientizeze și să o gestioneze diferit. Nu doar pandemia de coronavirus a început să sperie, ci și situațiile șocante în care elevii sunt bătuți și umiliți.
Legea pumnului se aplică aproape constant în unitățile de învățământ și nimeni nu reacționează. Camerele de supraveghere țin mai degrabă de domeniul science fiction, în timp ce firmele de pază care trebuie să asigure protecția și să preîntâmpine astfel de evenimente spun că abia mai fac față.
A fost panică totală în Liceul Tehnologic „Constantin Brâncoveanu” din Târgoviște după ce doi elevi au pătruns în incinta unității școlare cu un briceag și un pistol de tip airsoft. Da, citiți cât se poate de bine și corect.
Adolescenții au fost observați în cele din urmă de agentul care asigura paza școlii. Bărbatul a anunțat imediat cadrele didactice și, ulterior, conducerea unității de învățământ a alertat autoritățile.
Culmea, cei doi adolescenți, în vârstă de 17 și 19 ani, au susținut că nu urmăreau să facă rău, ci doar să se laude colegilor. Mai multe echipaje de jandarmi și Poliție s-au deplasat de urgență la fața locului și au reușit să le confiște armele.
Tinerii, domiciliați într-un sat de lângă Târgoviște și aflați în ultimul an al școlii profesionale din cadrul liceului, riscă acum sancțiuni severe. Mai ales că, unul dintre copiii care au văzut armele s-a speriat foarte tare. Rămâne de văzut cum a fost posibil ca cei doi să intre nestingheriți cu arme albe în incinta școlii, dar și de unde le-au procurat.
Pe numele lor a fost deschis un dosar penal și cei doi ar putea chiar să repete anul școlar.
Nu a fost liniște nici măcar la Școala de Arte. Două eleve din clasa a șaptea s-au bătut mai ceva ca-n filme. Totul s-a petrecut la Târgu Jiu, chiar în incinta unității de învățământ. Mai exact, într-una dintre pauze ar fi izbucnit un conflict spontan între cele două minore.
Acestea s-au luat la bătaie și au început să-și împartă palme, pumni și picioare cu nemiluita. La școală a venit și Politia, după ce una dintre eleve s-a ales cu ochelarii sparți.
Culmea, în conflictul dintre cele două fete s-a implicat și unul dintre părinți. Mai mult decât atât, nimeni nu a intervenit în luptă, ba chiar unii dintre elevi au savurat întreaga scenă pe care nu au ezitat să o filmeze cu telefonul mobil.
Imaginile înregistrate au fost solicitate martorilor de către polițiști. IPJ Gorj a confirmat conflictul cu mențiunea că în cauză s-a deschis dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire sau alte violențe și distrugere.
Schimbăm școala, dar nu și obiceiul pentru că situația s-a repetat și într-un liceu din Horezu, acolo unde a fost nevoie de intervenția jandarmilor pentru a calma spiritele. Un elev în vârstă de 17 ani a fost bătut chiar de colegii săi.
Și acest incident a avut loc în timpul unei pauze. Nici aici ceilalţi colegi care au asistat la scenele tulburătoare nu au simțit nevoia să aplaneze conflictul.
Interesant este că întreaga acțiune a avut loc, de asemenea, într-un liceu care poartă numele lui Constantin Brâncoveanu. Conducerea unității de învățământ a fost cea care a solicitat intervenția jandarmilor imediat ce a aflat despre cele petrecute.
Cei trei agresori cu vârste între 16 și 17 ani au fost amendați cu câte 1.000 de lei. Potrivit martorilor, în timpul altercaţiei, aceştia l-au lovit cu palmele în zona feţei şi a corpului pe băiatul agresat. De remarcat că jandarmii care au venit la școală i-au adus la cunoştinţă victimei că poate să depună plângere împotriva celor trei colegi.
Nici copilul, dar nici unchiul acestuia, în urma consultării telefonice cu părinţii minorului, nu au dorit să facă acest lucru.
A fost a doua intervenție a jandarmilor din Vâlcea, într-o singură săptămână la unitățile de învățământ din județ. Aceștia au mers și la Colegiului Tehnic Forestier din Râmnicu Vâlcea, după ce un elev de clasa a unsprezecea a venit la cursuri cu un pistol.
Poliţiştii brăileni au fost cei care au deschis un dosar de cercetare penală în cazul unei minore de 11 ani care şi-a lovit colega de clasă. Totul s-a petrecut la Liceul de Arte “Hariclea Darclee”. De data aceasta, tatăl elevei agresate a făcut plângere la poliţie.
Acesta le-a prezentat oamenilor legii şi o înregistrare video realizată de o altă colegă de clasă, în care se vede cum minora de 11 ani o loveşte şi o umileşte în mod repetat pe colega ei de clasă. În cele din urmă, în cauză a fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de lovire sau alte violenţe şi se continuă cercetările în vederea stabilirii cu exactitate a împrejurărilor în care a avut loc evenimentul.
Aproape incredibil, dar cât se poate de adevărat, un joc cu o monedă de 50 de bani este practicat de tot mai mulți elevi din Botoșani. Atât Inspectoratul Școlar Județean cât și Poliția și-au exprimat îngrijorarea.
Vorbim despre o prostie fără margini, dar care atrage ca un magnet. Concret, pe una dintre băncile din clasă, participanții trebuie să facă tot posibilul pentru a menține banul ridicat, apoi să-l rotească. Cel care nu reușește este pedepsit imediat de adversari.
Mai exact, acesta este obligat să-și așeze pumnii pe bancă, iar ceilalți jucători izbesc puternic moneda în mâinile lui. În doar câteva secunde, elevii încep să sângereze.
Medicii au atras deja atenția asupra jocului și spun că ar putea avea urmări grave, de la inflamații până la infecții care se pot trata numai în spital.
Există un adevărat curent printre copii, mai toți prezentându-și isprăvile în acest joc pe YouTube sau TikTok. ”Este un joc extrem de periculos care văd că își reia din amploare. A mai fost în urmă cu câțiva ani constatat la nivel local și național. Facem apel la părinți să își privească cu atenție copiii și să vadă dacă au mânuțele zdrelite la falange pentru că se lovesc cu o monedă până ce țâșnește sângele și este mai puternic cel care produce răni mai mari celorlalți.
Este o problemă gravă și cred că directorii unităților de învățământ trebuie să întocmească niște liste cu cei care joacă, să vorbească cu fiecare, dacă au psiholog școlar să apeleze la el pentru consiliere individuală sau de grup astfel încât fenomenul să fie oprit imediat”, a precizat Ada Macovei, inspector școlar general.
Mai mult decât atât, o altă situație înfiorătoare a ieșit la lumină anul trecut. Astfel, în 2021, într-un singur județ, Hunedoara, peste 100 de copii au săvârșit fapte penale. De remarcat că pentru 32 dintre aceștia, instanța a dispus măsuri educative. Trei elevi au avut chiar nevoie de supraveghere specializată.
Trebuie specificat că, în România, Codul Penal stabilește, în cadrul articolului 113, că un minor nu va răspunde penal, în două ipoteze.
Concret, dacă acesta nu a împlinit 14 ani, nu va răspunde penal în nicio situație. De asemenea, dacă are între 14 și 16 ani, va răspunde penal, însă numai dacă se constată că a săvârșit fapta cu discernământ. De la 16 ani, încolo, minorul va răspunde penal la fel ca un adult.
Există și exemple de „așa da” și unul dintre ele vine chiar dintr-o comună buzoiană. Astfel, la școala gimnazială din Gura Teghii, mai mulți agenți de la Biroul Siguranță Școlară, Compartimentul de analiză și Prevenire a Criminalității, alături de polițiștii din sat, au prezentat și dezbătut cu elevii aspecte ce țin de riscurile adolescenței.
Copiii au aflat despre dificultatea de recunoaștere a pericolului, a formelor de violență, tentația noului și provocările lansate din dorința de aventură.
De asemenea, polițiștii le-au explicat elevilor cât de important este să-și însușească măsuri de autoapărare, precum și noțiuni privind hărțuirea și sau ce presupune cyberbullying.
Reporterii FANATIK au stat de vorbă cu un psiholog și au încercat să descopere ce se ascunde în spatele acestor violențe care par din ce în ce mai greu de controlat de profesori. De multe ori, brutalitățile afișate la școală se învață, din nefericire, în familie
„Familiile în care actele de violență sunt la ordinea zilei și sunt considerate normalitate, în urma “moștenirii” transgeneraționale și a educației primite “cu parul”, reprezintă uneori un nucleu suficient pentru explozia comportamentului agresiv și în mediul scolar.
Dezechilibrele functionalității armonioase ale familiilor conturează rădăcinile potențiale ale viitorilor agresori de multe ori. Lecția predată de către părinți în mod necorespunzător, dar la nivel inconștient, este aceea în care copilul înțelege că admirația celorlalți sau puterea se câștigă prin amenințare, acte de violență fizică sau psihică și frică.
Supremația o capătă cel care, din nefericire, țipă mai tare sau lovește mai țintit. Copiii încearcă să copieze modelul parental “de succes”, al părintelui care “dictează” regulile prin coerciție, iar mai rar preiau postura de victimă, ce alege să suporte martiric comportamentul violent al agresorului. Școala încearcă să schimbe lucrurile, profesorii se implică, conceptul de bullying școlar este cunoscut deja de toată lumea, aceasta nu înseamnă însă că fenomenul s-a diminuat”, a explicat psihologul Corina Diaconescu.
În mod categoric există mai multe tipuri de parenting și nu toată lumea încearcă să-l țină pe minor cât mai departe de ecrane. Expuși de la o vârstă fragedă violențelor din filme, emisiunilor pe care nu le pot înțelege sau gestiona, copiii sunt victime sigure.
„Copiii ar trebui să se simtă în siguranță la școală și aceasta să fie mediul în care nu doar să învețe informații teoretice, ci si să reprezinte mediul propice pentru legarea de prietenii și dezvoltarea aptitudinilor necesare reusitei în viață. Nu ar trebui să existe discuția despre supremație în rândul minorilor. Toți sunt egali, însă ei nu se simt astfel, pentru că nu le este cultivată această idee de egalitate.
Atât familiile cât și cadrele didactice ajung să facă diferențe, în funcție de statutul profesional al părinților ori situația financiară a mediului provenient, etc. E trist și nu ne place să recunoaștem aceste aspecte, însă negarea nu ajută la înlăturarea perpetuării tratamentului aplicat diferit copiilor.
Expunerea prelungită la emisiunile TV precum și filmele de acțiune înțesate de violență au de asemenea un rol în normalizarea utilizării violenței ca monedă de schimb pentru obținerea diferitelor beneficii: poate o temă făcută de colegul “tocilar”, dar mai puțin îndrăzneț, poate porția de mâncare mai gustoasă a puștiului cu ochelari sau furtul pixului colegei cu câteva kg în plus, pentru că oricum nu ar reacționa…etc.
Copiii folosesc mult umilința așa zișilor rivali nu doar din teribilismul de care aminteați, ci și demonstrativ pentru sine, să își arate că pot fi ei mai puternici decât alții, precum și alte persoane, în speță adulți, din jurul lor, le oferă același tratament, în care desigur de data aceasta, copiii agresivi ar fi victimele”, a mai zis psihologul consultat de FANATIK.
O soluție ar fi ca ora de dirigenție să devină oră de consiliere psihologică, dar nu toată lumea a îmbrățișat ideea. „Ar fi grozav și astept cu interes și speranță materializarea acestei idei. Conștientizarea efectelor negative pe termen scurt și lung ar fi de ajutor.
De asemenea, oferirea de suport pentru cei agresați și învățarea mecanismelor prin care pot răspunde și pot diminua nesiguranța, teama. Cei care sunt în postura de agresori pot învăța că exista și alte modalități de a ieși în evidență sau de a își vărsa frustrările…
Este dificil să lucrezi cu copiii sau adolescenții, nu oricine poate rezona în comunicarea anevoiasă cu ei, în momentele în care situația “arde” și se simt nedreptățiți și neînțeleși. E o responsabilitate majoră să intri în viața lor și să le devii stâlp de rezistență, să le capeți și să le menții încrederea”, a mai punctat psihologul Corina Diaconescu