Șoseaua spectaculoasă din România construită în condiții extreme este și acum foarte apreciată. Cei care au lucrat la ea însă nu vor uita niciodată ”calvarul” prin care au fost nevoiți să treacă.
Multe dintre drumurile spectaculoase din țara noastră au necesitat eforturi ireale pentru a putea deveni realitate. Iar același lucru e valabil și când vorbim de unele clădiri spectaculoase.
Este bine cunoscut faptul că la construcția pentru Casa Poporului mulți muncitori și-au pierdut viața. Iată însă că și la construcția unor șosele emblematice, stresul a fost unul cât se poate de mare.
Șoseaua spectaculoasă din România construită și la ”minus 25 de grade” este chiar Transfăgărășan. Acum e intens tranzitat de turiști și nu numai. De altfel locul este celebru pe întreg continentul și chiar și dincolo de ocean.
Transfăgărășanul traversează Munții Carpați, din Transilvania și până în Muntenia și a împlinit luna aceasta 50 de ani. Șoseaua a fost deschisă circulației la data de 20 septembrie 1974, iar de atunci, o mulțime de oameni au trecut pe aici.
Ce nu știu mulți însă e faptul că, potrivit statisticilor oficiale, 40 de persoane au murit în timpul construcției. Mare parte dintre cei decedați erau chiar soldați în termen. Chiar și așa, se zvonește că neoficial, numărul morților ar fi fost mult mai mare.
În cât timp a fost gata Transfăgărășanul? Durata construcției a fost de 44 de luni, cuprinse în perioada 1970 – 1974. Asta înseamnă că în fiecare an erau realizați în jur de 25 de kilometri.
Ce face acest drum să fie unul spectaculos? În primul rând turiștii pot admira toate formele de relief, de la zona alpină până la cea subalpină. Peisajul este de asemenea unul cu adevărat unic.
Șoseaua spectaculoasă din România a fost însă construită și la ”minus 25 de grade”. Iar procesul a fost unul cât se poate de amplu. Inclusiv dezmembrarea unui buldozer și reasamblarea lui se făcea pe munte.
Vince Deszo este cel care a primit ca sarcină coordonarea activității de funcționare a compresoarelor și a buldozerelor, folosite la construcția drumului. El a povestit ce se întâmpla acolo, dar și cât de greu era totul.
„Trebuia să reparăm și să asigurăm funcționarea tuturor acestor utilaje. Aveam 40 de motocompresoare și, la un moment dat, peste 10 buldozere care trebuiau să funcționeze chiar și la minus 25 de grade Celsius”, completează acesta.
Deși în primă fază un elicopter ajuta, se pare că ulterior, pilotul a refuzat să mai zboare. Astfel, au existat numeroase situații limită care a fost nevoie să fie rezolvate într-un timp scurt.
„S-a reușit transportul buldozerului pe bucăți. Dar la un moment dat pilotul de elicopter nu a mai vrut să zboare pentru că era un gol mare de aer sus pe munte. După ce s-a amenajat un funicular nu au mai fost probleme.
Buldozerul a fost remontat integral și astfel s-a putut lucra la drum și în sens invers. Mai greu a fost la montarea potcoavei și a lamei pe buldozer. Dar în final, s-a reușit și utilajul a funcționat foarte bine. Cu motocompresoarele a fost mai ușor, că nu erau atât de mari”, afirmă Vince Deszo, conform Libertatea.
Șoseaua spectaculoasă din România construită și la ”minus 25 de grade” a dus și la pierderea multor vieți de asemenea. Iar pentru rude totul a fost traumatizant. Asta în contextul în care victimele accidentelor ajungeau să fie trimise în sicrie sigilate acasă.