Serviciul Român de Informații intervine cu noi lămuriri pe tema documentelor CSAT desecretizate, ce vorbesc despre modul de promovare a candidatului independent Călin Georgescu, pe platorma TikTok.
Documentele CSAT care au fost desecretizate arată că încă din 2016 a apărut o serie de conturi ce îl promova pe Călin Georgescu, conturi ce au fost active intens cu două săptămâni înainte de alegerile prezidențiale.
719 conturi au fost create atunci, prin utilizarea de servicii de anonimizare de tip Virtual Private Network. În acest sens, SRI a transmis că, de fapt, platforma de socializare a devenit disponibilă în Europa abia în anul 2018. Serviciile secrete fac lumină în acest caz.
„Reţeaua de socializare TikTok a fost lansată în China, sub denumirea A.me, în septembrie 2016, fiind încă de la acel moment disponibilă pentru crearea de conturi de pe spaţiul Republicii Populare Chineze.
Deşi aceasta a devenit disponibilă în afara Chinei abia în 2017, respectiv în Europa în 2018, a fost posibilă crearea de conturi şi utilizarea platformei încă din anul 2016, inclusiv de persoane din afara RPC prin utilizarea de servicii de anonimizare de tip Virtual Private Network”, a transmis, joi, SRI
TikTok a achiziționat, în noiembrie 2017, start-up-ul Musical.ly, din Shanghai. Musical.ly a fost o aplicație de videosharing creată în 2014 și existau, la momentul achiziției, peste 200 de milioane de conturi. În acest fel, acestea au fost preluate, apoi, de TikTok.
„Conturile existente la nivelul acesteia fiind preluate şi integrate la nivelul aplicaţiei TikTok. Majoritatea conturilor preluate de TikTok de la Musical.ly au primit nume de forma user urmat de cifre aleatorii (ex. „user472350”)”, a mai transmis SRI.
Oficialii instituţiei menţionează că, de asemenea, „comercializarea de conturi deja create la nivelul platformelor de social media este o practică foarte des întâlnită”.
Amintim că miercuri, 4 decembrie, CSAT a declasificat actele despre campania lui Călin Georgescu. Din informațiile puse la dispoziție reiese faptul că au fost plătiți mai mulți influenceri pentru promovarea sa, dar s-a descoperit și o rețea de 25.000 de conturi, aproape 800 dintre ele create încă din 2016, care îl promovau agresiv în campania electorală.