Studiu. Oamenii de știință au aflat în sfârșit de ce nu au existat dinozauri de talie medie

01.03.2021 | 18:47
Studiu Oamenii de stiinta au aflat in sfarsit de ce nu au existat dinozauri de talie medie
Exemplarele „adolescente” de T-Rex dominau dinozaurii de talie mică din ecosistemul lor. Sursa foto: hepta.ro

O echipă de cercetători de la Universitatea New Mexico au descoperit că descendenții dinozaurilor T-Rex dominau speciile mai mici din ecosistemul în care se se aflau. Aceștia se impuneau în fața dinozaurilor de dimensiuni medii și mici, fiind posibil să fi pus stăpânire pe resursele acestor specii, conform unui studiu apărut în revista Science.

Dinozaurii gigantici și carnivori, precum Tyrannosaurus rex,  au dominat într-adevăr Pământul. Deși aveau dimensiunea unei pisici la naștere, descendenții T-Rex ajungeau să cântărească și o tonă la maturitate.

De ce dinozaurii de talie medie erau rari

Într-un studiu realizat în 43 de comunități de dinozauri care se întind pe 135 de milioane de ani de preistorie, cercetătoarea Katlin Schroeder de la Universitatea New Mexico și-a pus următoare întrebare: “De ce, în acea perioadă, existau mai multe specii terestre de dinozauri de talie mare decât de talie mică, în condițiile în care în prezent situația stă fix invers?”

„Comunitățile de dinozauri erau precum mall-urile sâmbătă după-amiază, pline de adolescenți. Acești ‘adolescenți’ au avut un impact important asupra resurselor prezente în comunitatea din care făceau parte”, a transmis Katlin Schroeder , conducătoarea studiului realizat la Universitatea din New Mexico,

Conform oamenilor de știință, la nivel global, dinozaurii nu prezentau o diversitate mare și existau aproximativ 1.500 de specii cunoscute, în comparație cu vremurile noastre în care există zeci de mii de specii de mamifere și păsări. Mai mult, între 252 și 66 de milioane de ani în urmă, au existat, conform studiilor, mai multe specii de dinozauri mari care cântăreau sute de kilograme, până la o tonă, comparativ cu speciile de dinozauri care cântăreau mai puțin de 60 de kilograme.

Dificil să fii un carnivor de dimensiuni medii în acea perioadă

Pentru a testa această teorie, Katlin Schroeder și echipa sa au analizat datele provenite de la 550 de specii diferite de dinozauri, organizând fosilele de dinozauri după mărime și modul de hrană (erbivori sau carnivori). Aceștia au descoperit că dinozaurii carnivori de dimensiuni medii erau foarte rari sau inexistenți în ecosistemele în care se aflau mega-teropode sau prădători uriași, cum este T-Rex-ul.

Concluzia cercetătorilor este susținută și de modul în care a evoluat diversitatea dinozaurilor de-a lungul istoriei. Spre exemplu, Jurasicul (între 200 și 145 de milioane de ani în urmă) nu avea aceste lacune sau acestea erau rare, în comparație cu Cretacic (între 145 și 65 de milioane de ani în urmă) unde aceste lacune erau evidente.

„Implicația acestui fapt nu este că ne lipsesc dinozaurii de dimensiuni medii, din înregistrarea fosilelor, deoarece nu s-au fosilizat bine sau nu au fost colectate, ci fiindcă această concurență a mega- teropodelor juvenile i-a împins din ecosistem”, mai spune Schroeder.

„Sunt absolut de acord cu premisele lor, întrucât găsesc și au acest tipar de bază”, spune Thomas Holtz de la Universitatea din Maryland.

Holtz alți oameni de știință au ajuns la concluzia că tiranozaurii tineri erau mult mai subțiri decât adulții și probabil aveau preferințe diferite pentru pradă, transformându-se doar în zdrobitori de oase după perioada puseului de creștere specific adolescenței”, a mai spus acesta.

Drept urmare, exemplarele “adolescente” de mega-teropode jurasice arătau ca adulții și aveau la dispoziție o varietate mai mare de specii erbivore pe care puteau să le vâneze.

“De ce dominația mega-teropodelor a fost regula, mai degrabă decât excepția, s-ar putea reduce la disponibilitatea prăzilor. Dinozaurii erbivori au început să devină mari la începutul istoriei lor evolutive, astfel încât s-a instaurat o cursă de înarmare adaptivă care a dus la carnivore mai mari. La început, toți dinozaurii au ieșit dintr-un ou și aveau dimensiuni asemănătoare la naștere, însă pe parcurs acest fapt a însemnat că orice carnivor de dimensiunii medii a trebuit să intre în concurență cu  ‘adolescenții’ giganților”, mai spune cercetătoarea.

„Concluzia este că, în acea perioadă, era dificil să fii un carnivor de dimensiuni medii”, susține Shroeder.