A apărut baremul de corectare la proba de la Limba Română. Acesta a fost publicat pe site-ul Ministerului Educației la ora 15:00.
Iată mai jos documentul care arată cum trebuiau făcute toate exercițiile:
Profesoara Cristina Tunegaru a explicat cum trebuiau rezolvate cerințele de la prima probă scrisă a Limbii Române, de la Evaluarea Națională 2022. Cadrul didactic a subliniat că subiectele au fost medii spre ușoare.
Iată ce a spus profesoara Cristina Tunegaru despre prima parte a examenului:
”Primul text a fost un fragment din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran și poate aici unii copii să fi avut dificultăți dacă nu au exercițiul lecturii.
Textul al doilea este un fragment din „Frânturi din viața lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea.
Primele cinci exerciții sunt pe baza textului și nu pun mari dificultăți, trebuie doar alese variantele corecte pentru 6 afirmații.
La exercițiul 6, au avut de scris un text scurt – 1-3 enunțuri – în care să precizeze o trăsătură de caracter a personajului Mihu și mijlocul de caracterizare utilizat. Dacă au citit cu atenție, trăsătura este chiar numită în acel fragment – Mihu este timid, sfios, reținut. Se observă această trăsătură și indrect, din comportamentul lui, din reacție.
Exercițiul 7 – Elevii au avut de prezentat, în 30-70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. Erau mai multe elemente de conținut posibile – fie prezența câinelui, în ambele texte apărând un câine care este foarte fidel stăpânului, fie marea – în primul text Mihu este umit să vadă marea, iar în textul al doilea, Delavrancea iubește să meargă cu vaporul la Constantinopol și la Atena și se simte foarte fericit când este pe mare.
Exercițiul 8 – un text argumentativ, răspunzând la întrebarea “Crezi că este plictisitor să vizitezi de mai multe ori un loc?”, pe baza textului al doilea. Aici se vedea ușor răspunsul în textul al doilea – Delavrancea pleacă deseori cu vaporul la Constantinopol și la Atena și de fiecare dată este foarte încântat, fericit și umit de ceea ce observă. Copiii puteau folosi și citate scurte. De exemplu, fragmentul în care se referă la obicieiurile culinare ale lui Delevrancea.
Cu fiecare excursie pe care Delevrancea o face în zonele pe care le îndrăgește, simte aceleași emoții. Niciodată starea lui nu este alterată, în ciuda excursiilor repetate. Copiii puteau folosi pentru exemplificare al treilea și al patrulea paragraf din textul 2.
Exercițiul 9 – Asociază fragmentul din “Toate pânzele sus” cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
În primul text, sunt mai multe valori. O valoare morală ar fi bunătatea și se vede bunătatea față de Mihu. Puteau asocia cu diverse teexte din literatura română sau străină. De exemplu, cu un fragment din “Bătrânul cel bun din strada Speranței”, de Ileana Vulpescu – acolo se vede bunătatea și este sugerată și călătoria. Pentru călătorie puteau asocia și cu Cireșarii. Nu era nevoie să fie un text din literatura română, putea fi orice text literar.
Gramatică:
La primul exercițiu, (3) – esta corectă varianta a
2 – varianta corectă este c
3 – varianta d
Exercițiul 4 – varianta d
Exercițiul 5 – Trei verbe la moduri diferite – ar fi vrut, condițional optativ, să întrebe, modul conjuctiv, socoti, indicativ, trebuie, tot indicativ, să fie, conjuctiv, lăsă și încredință, tot indiciativ
Exercițiul 6 – ar fi trebuit să alcătuiască un enunț simplu, cu forma substantivului lampă în genitiv. De exemplu: Lumina lămpii este intensă.
A doua cerință – un enunț în care pronumele personal el să aibă funcția sintactică de complemetn prepozițional. De axemplu: Te gândești la el / Vorbești despre el?
Exercițiul 7- Transcrie propozițiile din fraza următoare precizând felul acestora: “Mânca zilnic acel pește cu carnea rumenie și miros puternic iodat, care trăiește mai ales în Bosfor”.
Sunt 2 propoziții: “Mânca zilnic acel pește cu carnea rumenie și miros puternic iodat” – propoziție principală. A doua propoziție: “care trăiește mai ales în Bosfor” – propoziție subordonată atributivă.
Exercițiul 8 – variantele corecte: ai vrea, să fii, străzii, a căror, mândri”, a explicat cadrul didactic pentru HotNews.ro
Despre a doua parte, Cristina Tunegaru a spus că elevii trebuiau să-și pună imaginația la contribuție, dar cu respectarea cerințelor. În texte este necesar să se regăsească puncte precum: desfășurarea acțiunii, intriga, punctul culminant și deznodământul.
”La exercițiul al doilea, elevii clasei a VIII-a au avut de redactat un text narativ, de maximum 150 ce cuvinte, în care să prezinte cea mai frumoasă întâmplare din vacanță. Textul trebuia să includă o secvență descriptivă și o secvență dialogată. Aici trebuia povestită pur și cimplu o ântâmplare trăită sau imaginară, însă cu respectarea etapelor acțiunii – trebuie să existe cauza care declanșează acțiunea și o situație dificilă, iar textul să se încheie cu rezolvarea situației dificile. Dacă au pur și simplu un șir de întâmplări, fără să existe cauza care a declanșat acțiunea, intriga și punctul culimnant, atunci vor pierde puncte”, a mai explicat profesoara.
Subiectele au apărut deja şi pot fi consultate AICI.
Rămâneţi pe FANATIK pentru a vedea rezolvările făcute de profesori ale cerinţelor de azi, dar şi baremul şi rezolvarea oficială.
Emotii mari pentru elevii de clasa a VIII-a. Au dat marți, 14 iunie, prima probă de la Evaluarea Națională 2022: examenul scris la Limba Română. FANATIK va publica rezolvarea subiectelor şi baremul de îndată ce acestea sunt disponibile.
Toți absolvenții de gimnaziu au avut de rezolvat două mari subiecte, iar acum așteaptă rezultatele. Cum până atunci mai este, nu au decât să consulte baremul cu răspunsurile, care va fi disponibil pe edu.ro în jurul orei 15.00.
În funcție de barem, elevii pot estima nota pe care o vor obține. Aceasta este una foarte importantă, deoarece reprezintă o pondere de 80% din calculul mediei finale.
Însă, rezultatul îl vor afla abia pe 23 iunie, după susținerea și restului probelor. Pe data de 16 iunie va avea loc evaluarea la Matematică, iar pe data de 17 iunie la limba maternă.
În acest an, Evaluarea Națională s-a desfășurat în condiții normale, ca înainte de pandemie. Elevilor nu li s-a mai luat temperatura și băncile au fost așezate conform unui examen de admitere.
Ca termen de lucru au avut două ore. Pe parcursul testării au fost monitorizați atât de camerele video, cât și de profesorii supraveghetori.
Chiar dacă nu au mai existat reguli anti-Covid, au fost valabile cele unui examen: interzicerea copiatului, vorbitului cu colegul din față sau din spate, profesorii au citit regulamentul înainte de rezolvarea cerințelor, elevii au putut adresa întrebări apoi legate tot de regulament, după care s-a dat startul probei.
Dacă în timpul probei s-a ivit o problemă, candidatul trebuia să ridice mâne și să i-o semnaleze unui cadru didactic din sală. De altfel, pe lângă subiecte, viitorii liceeni au primit și o ciornă.
Mai mult, dacă sunt cazuri de întârziere, asistenții îi vor conduce pe elevi într-o altă sală de clasă unde vor fi, la fel, atenți urmăriți. Un elev care a lipsit de proba la limba română, va participa în continuare la testare, în mod obișnuit.
Pe 23 iunie vor apărea notele la toate cele trei materii, până la ora 14:00, pe site-ul Ministerului Educației. Rezultatele sunt secrete și se vor putea vizualiza printr-un cod deținut de candidați.
În aceeași zi, pe 23 iunie între 16:00 și 19:00 se vor putea depune contestații. Acestea vor avea încă o zi la dispoziție, 24 iunie, în intervalul orar 8:00-12:00.
Între 24 iunie 2022 și 29 iunie 2022 se vor corecta contestațiile, iar pe 30 iunie se vor afișa rezultatele finale.
După aflarea notelor și implict a mediilor, elevii se vor prezenta cu părinții sau alt tutore legal, la unitățile de învățământ de care aparțin și vor completa fișe în care vor bifa liceele unde își doresc să învețe mai departe
Selectarea liceului se va face în funcție de medie, iar primele opțiuni trebuie să fie cele mai vizate de absolvent. După acest proces, școlile vor face repartizarea computerizată.
Potrivit Ministerului Educației, în 2022 peste 17.000 de elevi, din 172.000 s-au înscris la Evaluarea Națională 2022. Cifrele nu sunt unele mari, ci îngrijorătoare.
Motivele din cauza cărora unii elevi nu iau parte la Evaluarea Națională 2022 sunt: situație școlară neîncheiată, corigență sau repetarea anului.