News

Mașini electrice și subvenții uriașe. Planul de 66 miliarde de euro al Chinei. Europa, prinsă la mijloc între Beijing și Washington

Mașini electrice: subvenții de 66 miliarde de euro. China sprijină tranziția „eco” pe cea mai mare piață auto din lume.
22.06.2023 | 14:35
Masini electrice si subventii uriase Planul de 66 miliarde de euro al Chinei Europa prinsa la mijloc intre Beijing si Washington
China va cântări decisiv în sectorul mondial al mașinilor electrice / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mașini electrice și hibride: China a anunțat subvenții importante, mai exact o sumă uriașă, de 66 miliarde de euro. Această inițiativă, care face parte dintr-o tranziție ecologică mai amplă, ar putea avea implicații majore pentru industria auto globală. Aceste stimulente fiscale plasează mașinile electrice în fruntea unei vaste campanii de stimulare a creșterii economice în China.

Subvenții pentru mașini electrice, angajamentul Chinei față de electrificare

China a anunțat, miercuri, un pachet de stimulente fiscale în valoare totală de 66,16 miliarde de euro (520 de miliarde de yuani) între 2024 și 2027, destinat vehiculelor electrice (EV) și hibride. Această măsură, cea mai mare acordată vreodată acestor tipuri de vehicule, este menită să stimuleze scăderea vânzărilor de automobile. Vehiculele electrice și hibride vor fi scutite de taxa de achiziție de 30.000 de yuani pe vehicul în 2024 și 2025, care va fi apoi înjumătățită și plafonată la 15.000 de yuani pentru achizițiile efectuate în 2026 și 2027.

ADVERTISEMENT

Aceste subvenții fiscale plasează mașinile electrice în fruntea unei vaste campanii de stimulare a creșterii economice în China. În ultimii ani, guvernul de la Beijing a încurajat puternic vehiculele electrice prin subvenții care au sprijinit dezvoltarea unor jucători locali precum Li Auto, NIO și BYD. Analiștii sugerează că plafonarea scutirii de taxe va contribui la stimularea vânzărilor de modele mai ieftine produse de companiile chinezești, mai degrabă decât a vânzărilor de vehicule de vârf de gamă de la producătorii străini.

China a sprijinit achiziționarea de vehicule electrice timp de peste zece ani, dar programul s-a încheiat anul trecut. Noile măsuri prelungesc scutirea fiscală existentă, care urmează să expire la sfârșitul anului 2023. Din 2014, totalul măsurilor fiscale care vizează vehiculele electrice a depășit 200 de miliarde de yuani (25 de miliarde de euro), subliniind angajamentul continuu al țării față de electrificare, notează Economie Matin.

ADVERTISEMENT

Tranziția „verde” în cea mai mare piață din lume

Vânzările de mașini electrice au crescut cu 10,5% în mai 2023, comparativ cu luna precedentă, potrivit datelor Asociației autoturismelor din China (CPCA), și au crescut cu 60,9% în ritm anual. Este probabil ca această tendință ascendentă să continue, previziunile indicând o creștere a vânzărilor de vehicule electrice de 30% în 2024. Această inițiativă chineză se înscrie într-un context mai larg de tranziție ecologică globală. Numeroase guverne din întreaga lume introduc măsuri de încurajare a adoptării de vehicule electrice, în scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și al combaterii schimbărilor climatice.

China, în calitate de cea mai mare piață auto din lume, joacă un rol-cheie în această tranziție. Măsurile luate de guvernul chinez ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei auto globale și ar putea accelera tranziția către o mobilitate mai durabilă. Cu toate acestea, tranziția către mașinile electrice nu este lipsită de provocări. Infrastructura de reîncărcare este încă inadecvată în multe regiuni, iar în ceea ce privește aprovizionarea cu materiale pentru baterii, cum ar fi litiul și cobaltul, există încă întrebări.

ADVERTISEMENT

În plus, generarea de energie electrică necesară pentru alimentarea acestor mașini electrice trebuie să devină, de asemenea, mai ecologică, pentru ca vehiculele electrice să aibă o contribuție reală la lupta împotriva schimbărilor climatice. În ciuda acestor provocări, anunțul Chinei este un semn pozitiv pentru viitorul vehiculelor electrice. Acesta arată că guvernele sunt pregătite să investească masiv în această tehnologie și să sprijine industria auto în tranziția sa către soluții mai ecologice.

Mașini electrice: UE, prinsă între SUA și China

Uniunea Europeană a fost foarte critică față de Legea privind reducerea inflației, vastul plan climatic adoptat de Statele Unite în vara anului 2022. Acesta prevede subvenții masive pentru tehnologiile legate de tranziția energetică, în special energiile regenerabile, bateriile și vehiculele electrice. Inflation reduction Act (IRA) a fost adoptată anul trecut și prevede un pachet de subvenții – în valoare totală de 430 de miliarde de dolari – pentru a sprijini vânzările de mașini electrice americane.

ADVERTISEMENT

Inflation Reduction Act rezerva bonusuri fiscale de 7.500 de dolari, în detrimentul mașinilor importate din China, Coreea de Sud și Europa. Comisia Europeană a denunțat o discriminare împotriva industriei europene, care exportă în principal în SUA. Acest lucru a reaprins războiul comercial dintre americani și europeni, care a fost pus în paranteze de la preluarea mandatului lui Joe Biden la Casa Albă.

Ca răspuns la preocupările din Europa și din alte părți, Statele Unite au decis să modifice condițiile de acordare a subvențiilor în cadrul planului climatic. Subvențiile de 7.500 de euro vor fi acum plătite automobiliștilor americani chiar dacă aceștia cumpără o mașină electrică produsă parțial în străinătate. Pe de altă parte, „entitățile suspecte” – a se citi în special companiile chineze –  rămân excluse.

Industria auto europeană, sacrificată pe altarul „eco”?

Trecerea forțată la motoare electrice cu baterii va avea consecințe industriale, sociale și chiar ecologice grave. Industria auto chineză este mult mai competitivă decât cea europeană în domeniul vehiculelor electrice. În iunie 2022, Parlamentul European a decis, la propunerea Comisiei, să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare cu combustie internă începând cu 2035. Acest lucru înseamnă că, până la acea dată, întreaga industrie auto europeană va trebui să fabrice numai mașini electrice, o „decizie istorică”, a declarat președintele Ursula von der Layen, „pentru climă”. Un pas în plus spre reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar cu riscul de a da o lovitură serioasă economiilor țărilor europene.

Mulți se întreabă, având în vedere avansul considerabil pe care chinezii îl au acum în domeniul mașinilor electrice. Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, a declarat următoarele despre prezența foarte puternică a producătorilor chinezi la ultimul Salon Auto de la Paris din octombrie:  „UE a întins covorul roșu pentru producătorii chinezi. Aceștia sunt concurenți extrem de duri: bătălia din următorii 10 ani pe piața europeană se va da între europeni și chinezi”.

Mașinile electrice europene, cu 40% mai scumpe decât cele chinezești

Mașina electrică este o mutație tehnologică care revoluționează complet industria auto. Iar unii comentatori vorbesc despre o amenințare mortală pentru sectorul auto european: Uniunea Europeană, spun ei, „pune astfel în pericol unul dintre puținele sectoare industriale în care Europa este încă dominantă”.

Est vorba de soarta unui sector care este cel mai important pilon al industriei din țările europene, cu 2,2 milioane de persoane care lucrează în această activitate în Europa, dintre care 832 000 în Germania și 240 000 în Franța. Carlos Tavares a mai spus că prezice o „bătălie teribilă” cu producătorii chinezi: „Mașinile electrice fabricate în Europa sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât modelele comparabile produse în China. Din ce în ce mai mulți clienți europeni din clasa de mijloc se vor îndrepta către modelele chinezești”.

Tsunami de 3 milioane de vehicule pe an

Piața chineză este în plină expansiune. În prezent, peste 850 000 de persoane lucrează în acest sector, cu vânzări de 574 de miliarde de dolari. Costul forței de muncă chineze este încă scăzut (salariu mediu de 876 de euro, dar cu mari variații regionale), ceea ce înseamnă că în China costurile de construcție în sectorul auto sunt cu 25% până la 30% mai mici decât în Europa. Prin urmare, China a devenit un exportator important de vehicule.

Statul chinez a jucat un rol important în dezvoltarea acestui sector, iar multe dintre companiile importante sunt deținute de acesta. Prin urmare, există un număr considerabil de producători, puțin peste 50 în prezent, cel mai mare fiind BYD (1,3 milioane de vehicule în 2022), urmat de SAIC și Geely, care se situează la volume ceva mai mici. Se estimează că aceste companii vor produce 3 milioane de vehicule pe an în următorii ani.

ADVERTISEMENT
Tags: