Ultima Redută 1947 a făcut o nouă adresă la UEFA prin care condamnă abuzuri ale Federației Române de Fotbal. FANATIK a intrat în posesia documentului oficial pe care l-a primit însuși președintele Aleksander Ceferin și pe care l-am tradus integral în limbă română.
Ultima Redută 1947 a trimis o amplă adresă la UEFA și care i se adresează direct președintelui forului internațional, după ce a mai cerut la Nyon excluderea FCSB-ului din cupele europene: „Către Uniunea Asociațiilor Europene de Fotbal (UEFA), În atenția domnului președinte Aleksander Ceferin, Stimate domnule președinte, trăim o epocă în care globalizarea aduce cu sine atât oportunități, cât și riscuri.
Este esențial să ne păstrăm valorile care au consacrat fotbalul pe acest continent. Echitatea, egalitatea și competiția corectă sunt principiile care fac ca fotbalul european să fie atât de special și de apreciat în întreaga lume.
Asociația noastră apreciază foarte mult discursurile, acțiunile și principiile pe care le-ați avut și le aveți încă de la alegerea dumneavoastră din primul mandat, în 2016. În România, suporterii tuturor echipei românești doresc să vadă cum Federația Română de Fotbal răsplătește meritul sportiv, respectă competițiile naționale și premiază câștigătorii.
Din păcate, în România, avem o competiție, Liga a 2-a de fotbal, care se găsește de 7 ani într-o situație absurdă, unde Federația Română de Fotbal nu răsplătește meritul sportiv și face discriminare în funcție de forma de organizare juridică a cluburilor sportive”.
Asociația non-profit care reprezintă o parte din suporterii Stelei a dat ca exemplu situația extrem de bizară a celor de la Corvinul Hunedoara: „Cel mai cunoscut caz al ultimilor ani este cel al echipei Corvinul Hunedoara, care, deși și-a câștigat meritul sportiv pentru promovarea în Superliga de fotbal prin clasarea pe locul 2 în sezonul trecut, nu a putut promova datorită formei sale de organizare juridică, care este de drept public.
Aceeași echipă a câștigat ultima ediție a Cupei României la fotbal și s-a calificat în preliminariile Europa League, a primit licența din partea UEFA, a trecut de primul tur preliminar și, în prezent, joacă în turul 2 al acestei competiții.
În anii precedenți, Liga a 2-a a fost confruntată cu situații similare; la fiecare ediție, au participat 7-8 echipe cu forma de organizare de drept public, care au jucat în competiție fără a avea obiective recunoscute. În unele cazuri, știind faptul că nu aveau drept de promovare, anumite echipe au fost implicate în jocuri de culise pentru a susține echipele clasate pe primele locuri”.
Fanii „roș-albaștrilor” au adus apoi în discuție situația echipei din Ghencea care sportiv putea fi deja în SuperLiga de mai bine de trei ani: „În ediția 2021-2022, echipa Steaua București s-a clasat pe locul 4 în play-off-ul Ligii a 2-a și avea dreptul, conform poziției din clasament și meritului sportiv, să joace barajul pentru Superliga de Fotbal. Totuși, la barajul pentru promovare a participat echipa de pe locul 5, Concordia Chiajna.
În ediția 2022-2023, aceeași echipă, Steaua București, s-a clasat pe locul 2, loc direct promovabil în Superliga de Fotbal. Federația Română de Fotbal nu a recunoscut meritul sportiv al acestui club și a promovat în Superliga echipa de pe locul 3, ACS Oțelul Galați.
În ediția 2023-2024, echipa Corvinul Hunedoara s-a clasat pe locul 2, loc direct promovabil în Superliga, a câștigat Cupa României (2024) și participă în acest moment în turul 2 al Europa League”.
Situația ridicolă a continuat cu echipa lui Niculescu rămasă în Liga 2 fără dreptul de a disputa barajul de promovare, în timp ce echipa lui Andrei Prepeliță a mers direct în SuperLiga: „Cu toate acestea, Federația Română de Fotbal nu a recunoscut meritul sportiv al acestui club și a promovat în Superliga de Fotbal clubul FC Gloria Buzău. În aceeași ediție (2023-2024), echipa CSC 1599 Şelimbăr s-a clasat pe locul 4, loc ce îi permitea să joace în barajul pentru promovare în Superliga.
Federația Română de Fotbal nu i-a recunoscut meritul sportiv, iar la baraj a participat echipa de pe locul 6. Este de menționat situația absurdă din această ediție, în care au participat la barajul de promovare echipele de pe locurile 5 și 6. În mai puțin de o săptămână, va începe ediția 2024-2025 a Ligii a 2-a de fotbal, cu un total de 22 de echipe, dintre care 7 sunt cluburi cu formă de organizare de drept public”.
Ultima Redută atrage atenția asupra unei situații incredibile în care s-ar putea afla echipele din Liga 2: „Ce va face Federația Română de Fotbal dacă 6 din cele 7 vor ocupa primele 6 locuri pentru calificarea în play-off? Se vor califica echipele de pe locurile 7-13? Federația Română de Fotbal aduce Liga a 2-a de fotbal într-o situație bizară datorită nerespectării meritului sportiv.
Federatia Română de Fotbal invocă, în situațiile prezentate, propriul Regulament de Licențiere și Fair Play Financiar, precum și prevederile Legii nr. 69/2000 privind Educația Fizică și Sportul. Articolul 28 alin. (1) din Legea nr. 69/2000 stipulează: ‘Cluburile sportive profesioniste sunt structuri sportive organizate ca asociații fără scop patrimonial sau societăți comerciale sportive pe acțiuni, care au obținut licența din partea Federației sportive naționale, emisă în conformitate cu statutele și regulamentele federațiilor internaționale pe ramura de sport’.
Deci, conform acestui articol de lege, licența cluburilor pentru participarea în SuperLiga de fotbal, emisă de Federația Română de Fotbal (FRF), este un act administrativ prin care se confirmă că un club respectă cerințele stabilite de statutele și reglementările federațiilor internaționale (UEFA pentru fotbal).
Licența trebuie să fie conformă cu statutele și reglementările federațiilor internaționale, ceea ce înseamnă că FRF trebuie să aplice standardele și cerințele stabilite de UEFA, care reglementează criteriile de licențiere pentru cluburile de fotbal. Aceste reglementări internaționale includ standarde privind echipamentele, infrastructura stadioanelor, cerințele financiare, transparența și aspecte legate de buna administrare a cluburilor.
Regulamentul UEFA de licenţiere a cluburilor şi de sustenabilitate financiară : ‘Licențiatorul este liber să înăsprească, să relaxeze sau să introducă criterii minime suplimentare în Regulamentele naționale de licențiere a cluburilor în scopul acordării permisiunii de a participa la competițiile sale interne’.
Federatia Română de Fotbal (FRF), în loc să relaxeze cerințele de licențiere și să permită o mai mare flexibilitate în îndeplinirea acestora, aplică criterii discriminatorii în funcție de forma juridică de organizare a cluburilor. Această abordare contravine principiului de egalitate de șanse și accesibilitate stabilit la nivel național și internațional.
UEFA permite federațiilor naționale să adapteze cerințele de licențiere în funcție de nevoile și condițiile locale. Acest principiu subliniază că toate cluburile ar trebui să fie evaluate pe baza aceleași standarde, fără a fi discriminați în funcție de forma juridică a acestora. FRF ar trebui să aplice cerințele de licențiere într-un mod care să nu favorizeze sau să dezavantajeze cluburile pe baza formei lor juridice (de drept public vs. de drept privat).
Orice formă de discriminare în funcție de organizarea juridică a cluburilor contravine acestui principiu. FRF refuză recunoașterea meritului sportiv al cluburilor pe baza formei lor juridice (de exemplu, cluburi organizate ca entități de drept public), aceasta reprezintă o practică discriminatorie.
Criteriile de licențiere ar trebui să se concentreze pe capacitatea cluburilor de a îndeplini standardele stabilite pentru competiții, nu pe structura lor juridică. Aplicarea unor criterii diferențiate în funcție de forma juridică a cluburilor poate fi considerată o încălcare a regulilor de echitate și transparență. FRF ar trebui să asigure că toate cluburile, indiferent de forma lor juridică, au acces egal la oportunitățile de promovare și participare în competiții.
Considerăm că FRF are responsabilitatea de a implementa și aplica cerințele de licențiere într-un mod echitabil și nediscriminatoriu, asigurându-se că toate cluburile sunt evaluate pe baza acelorași standarde, indiferent de forma lor juridică.
Organizația suporterilor „militari” a cerut astfel celor de la UEFA să se implice direct și să rezolve această situație cel puțin ciudată: „Aplicarea unor cerințe discriminatorii bazate pe structura juridică a cluburilor contravine principiului de egalitate și poate avea repercusiuni asupra integrității competițiilor. Urmarea celor prezentate, vă solicităm respectuos să interveniți pentru a:
1. Solicită modificarea Regulamentului de Licențiere și Fairplay Financiar al FRF astfel încât să elimine criteriile discriminatorii și să asigure că toate cluburile sunt evaluate pe baza acelorași standarde obiective, conform reglementărilor UEFA.
2. Asigurați-vă că FRF respectă principiile de echitate și nediscriminare, oferind tuturor cluburilor, indiferent de forma lor juridică, acces egal la oportunitățile de promovare și participare în competiții.
3. Monitorizați implementarea modificărilor și asigurați-vă că FRF aplică criteriile de licențiere într-un mod transparent și echitabil. Fiecare suporter are dreptul de a se bucura de succesul echipei pe care o susține, iar meritul sportiv trebuie să fie fundamentul care determină aceste succese.
Suporterii echipelor de fotbal constituie o parte esențială a sportului și aceștia merită respect deplin pentru eforturile lor constante, neîncetate de a sprijini echipele. Vă mulțumim pentru atenția acordată și așteptăm cu interes răspunsul dumneavoastră privind această problemă deosebit de importantă pentru integritatea competițiilor de fotbal din România. Cu considerație, Ultima Redută”.