Vorbim despre E16 dintre Oslo și Bergen, un drum care leagă cele mai mari orașe din Norvegia. Acest drum are 460 de kilometri și poate fi parcurs în 7 ore. Arată aproape identic cu drumurile din România, cu multe viraje, o singură bandă pe sens și fără parapet central.
Străbate, de asemenea, localități, intersecții și se întâlnește cu treceri de pietoni. Norvegia, una dintre cele mai bogate țări din lume, are doar 500 de kilometri de autostradă, iar aproape pretutindeni ”senzația de condus pe drumuri interminabile” seamănă identic cu România.
Partea bună e că lipsesc căruțele, însă e plin de tractoare foarte lente, iar din loc în loc câte un tunel îi scapă pe șoferi de serpentine. Cum reușesc, însă, norvegienii să aibă un număr mai mic de accidente grave, comparativ cu țara noastră?
Conform proinfrastructura.ro, nordicii au identificat o serie de soluții și le-au pus rapid în aplicare. Trebuie menționat că în Norvegia, numărul anual de decese în trafic a fost de 118 în 2023, 21 la 1 milion de locuitori.
În România sunt 1600, aproximativ 84 la 1 milion. Asta, în condițiile în care în străinătate sunt plecat peste 5 milioane de români, astfel că avem o statistică de 4 morți la 24 de ore pe drumuri. Așadar, oamenii nu trebuie să creadă că doar autostrăzile ar rezolva peste noapte problema morților și a accidentelor grave.
Totuși, să enumerăm măsurile gândite de norvegieni pentru a împiedica accidentele. În primul rând, nordicii au implementat ”centerline rumble strip”, o bandă de asfalt deteriorat intenționat la mijloc, cu gropi la intervale regulate, tocmai ca șoferul să fie atenționat de efectul rezonator.
Așadar, când șoferul iese de pe banda sa, simte vibrații în roți și la volan. Mai mult, norvegienii descurajează puternic depășirile și chiar țin cont de asta. O altă măsură eficientă, conform specialiștilor, ar fi camerele de viteză presemnalizate.
Obiectivul este clar, chiar dacă șoferii știu clar unde sunt aceste camere, care nu sunt ascunse: cât mai puține amenzi pentru depășirea vitezei. O altă chestiune interesantă, norvegienii nu pun niciodată restricții de viteză fără sens sau din exces de zel, cum se întâmplă la noi, cu toate acestea oamenii circulă cu 80 km/h nu cu 100 km/h ca la români.
La fel de drept e, precizează sursa citată, că majoritatea trecerilor de pietoni sunt cele ”înălțate”. Desigur, contează și amenzile, mai exact 100 de euro pentru cine depășește viteza cu 1-5 km/h și 1200 de euro pentru 25-30 km/h.
De remarcat că în Oslo nu a murit niciun pieton în ultimii ani, timp în care în România mor anual 800 de decese. Desigur, civilizația își spune cuvântul, iar românii mai au multe de învățat. Asta, pentru a nu da vina mereu doar pe lipsa de infrastructură.