Telefoanele mobile sunt interzise în școli din mai multe țări europene. Alte state au în vedere implementarea acestei măsuri cu scopul de a reduce timpul petrecut de copiii și adolescenții care folosesc smartphone-urile.
De-a lungul timpului, specialiștii și-au manifestat îngrijorarea privind influența tehnologiei asupra minorilor, în special a utilizării telefoanelor mobile în mod excesiv. Astfel, mai multe țări au luat măsuri pentru a limita sau interzice utilizarea dispozitivelor la școală.
Un raport UNESCO din 2023, cu privire la educația globală, arată că telefoanele ar trebui utilizate doar pentru a ajuta elevii în procesul de învățare, conform dcnews.ro. Pe de altă parte, unele studii spun că există și beneficii în utilizarea lor.
În acest context, multe state din Europa au adoptat măsuri în acest sens. De exemplu, în Franța este interzisă folosirea telefoanelor mobile în unitățile de învățământ primare și gimnaziale, încă din 2018. Ulterior, autoritățile au decis să înceapă un experiment numit „pauza digitală”. Astfel, măsura a fost extinsă pentru circa 200 de școli.
Nici elevilor din Italia nu le este permis să folosească telefoanele mobile la ore. Sunt și excepții în cazul copiilor cu dizabilități sau a celor cu nevoi speciale. O măsura similară a fost implementată, la începutul lui 2024, în Olanda.
Și într-o țară vecină sunt interzise telefoanele mobile la școală. Vorbim de Ungaria, aici unde decizia a fost luată în toamna acestui an, fiind urmată de proteste din partea elevilor.
O măsură similară a fost aplicată în Grecia. Elevii sunt obligați să-și țină telefoanele în ghiozdane atunci când se află la școală. Premierul Kyriákos Mitsotákis a precizat că smartphone-urile distrag atenția copiilor în timpul cursurilor.
Situația este diferită în Spania, aici unde măsurile variază în funcție de regiuni. Totodată, elevii din Suedia au voie să folosească telefoanele mobile în sala de clasă doar în scop educațional.
Anul școlar 2025-2026 va aduce schimbări și în Belgia. Autoritățile au decis să interzică copiilor și adolescenților să folosească telefoanele la școală în scop recreativ. Aceeași măsură va fi adoptată în Finlanda, unde smartphone-urile vor fi utilizate doar în scop educațional.
Într-un raport PISA 2022 al OCDE se precizează că aceste interdicții ajută elevii să fie mai atenți la ore. Însă, Ben Carter, profesor la King’s College London, spune că adolescenților și copiilor ar trebui să li se pună la dispoziție „alternative educaționale viabile”, ca urmare a interzicerii telefoanelor mobile în școli.