Finalul lunii mai și debutul lui iunie aduc o testare pilot în școlile din România la care vor participa aproximativ 100.000 de elevi.
Invitat marți seară la postul public de televiziune, Sorin Cîmpeanu a oferit detalii despre programul pilot al autorităților din învățământ.
Ministrul educației anunță că e vorba de o așa numită evaluare standardizată. La aceasta iau parte elevi de şcoală primară, gimnazială şi liceu. Nu participă elevii din anii terminali: clasele a VIII-a și a XII-a.
Un număr total de 329 de unităţi de învăţământ din toată ţara vor intra în programul-pilot în cadrul căruia va fi aplicată testarea standardizată. În fiecare judeţ şi în fiecare sector al Capitalei elevii din şapte şcoli vor susţine aceste teste.
Cîmpeanu spune că în perioada 30 mai – 10 iunie vor fi administrate testele pentru clasele I până la clasa a VII-a. În perioada 30 mai – 8 iunie vor fi administrate aceste teste la clasele a IX-a, a X-a și XI-a.
Foarte important de punctat este faptul că aceste teste ”nu au nicio legătură cu tezele”, conform ministrului educației.
”Am spus că renunțăm la obligativitatea tezelor. Aceste teste, foarte important, nu se finalizează nici cu note, cum se finalizează tezele, de aceea nu înlocuiesc tezele, nici nu fac clasificări, nici nu fac ierarhizări – nici în rândul elevilor, nici în rândul profesorilor, nici în rândul școlilor”, a spus ministrul la TVR.
Sorin Cîmpeanu a mai sous că aceste teste sunt ”o sursă de stres minim, nu stresează elevii”. Testele sunt de 30 de minute pentru învățământul primar, dar pot fi rezolvate și într-un timp mai scurt, și de 60 de minute pentru învățământul gimnazial și liceal, a mai explicat ministrul educației.
Acesta a adus și un set de argumente pro-testare standardizată. ”Primul argument: se constituie într-un instrument, aceste testări, puternic instrument de sprijin pentru profesori şi elevi, dar sunt lucruri utile şi părinţilor.
Doi: obişnuiesc elevii cu administrarea digitală, pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital. Cei mici pot să considere aceste test şi o simplă joacă, dar competenţele vor fi analizate foarte serios.
Al treilea motiv: constituie bază pentru planurile de învăţare personalizate, individualizate pentru că vei vedea fiecare elev unde are puncte forte şi unde are lipsuri.
Patru: se constituie într-un instrument puternic de diagnosticare a pierderilor suferite pe perioada crizei sanitare.
Cinci: se constituie într-un instrument de familiarizare a elevilor cu testele PISA”, a expus ministrul Educaţiei câteva motive pentru care consideră utilă aplicarea testelor standardizate.