News

TikTok, interzis în SUA. Care sunt aplicațiile spre care ar putea să migreze utilizatorii americani

Curtea Supremă a SUA a decis ca TikTok să fie interzis din 19 ianuarie. Aplicațiile alternative spre care se îndreaptă utilizatorii
17.01.2025 | 19:22
TikTok interzis in SUA Care sunt aplicatiile spre care ar putea sa migreze utilizatorii americani
Aplicațiile către care se îndreaptă utilizatorii TikTok Foto: hepta / Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

TikTok va fi interzis în SUA începând de duminică, dacă nu este vândut de compania sa mamă chineză, a decis Curtea Supremă. Cu toate acestea, președintele Joe Biden a declarat că nu va pune în aplicare interdicția în cele câteva ore rămase din mandat, lăsându-l pe Donald Trump să decidă ce face luni, când va reveni la Casa Albă.

SUA ar putea interzice TikTok

Judecătorii Curții Supreme din SUA au analizat dacă să anuleze interdicția după ce au ascultat apelurile creatorilor TikTok și ale avocaților acestora. Proprietarii TikTok, compania Bytedance, au declarat în repetate rânduri că nu vor vinde aplicația, ceea ce ar împiedica intrarea în vigoare a interdicției.

ADVERTISEMENT

Președintele ales Donald Trump a încercat, de asemenea, să obțină amânarea interdicției, astfel încât să poată lua o decizie cu privire la aceasta după ce va fi învestit în funcție. Însă, Curtea Supremă a decis să mențină interdicția inițială. Astfel, cu o zi înainte ca Donald Trump să se întoarcă la Casa Albă, aplicația de socializare folosită de 170 de milioane de americani ar urma să fie interzisă.

Mulți utilizatori își iau deja adio de la aplicație și caută alternative. Nu lipsesc aplicațiile care copiază TikTok, dornice să îi primească pe platformele lor pe acei utilizatori, care acum se autointitulează „refugiați TikTok”. Dar aplicațiile care au crescut în popularitate în această săptămână nu sunt rivalii evidenți ai TikTok, precum Instagram Reels, YouTube Shorts, Snapchat Spotlight sau X. În schimb, o serie de aplicații noi au apărut în magazinele de aplicații în această săptămână, inclusiv RedNote (cunoscută și sub numele de Xiaohongshu), Lemon8, Clapper, Flip și Fanbase.

ADVERTISEMENT

Competiția pentru a deveni noua casă a utilizatorilor TikTok reamintește faptul că, chiar și după ani de zile de eforturi din partea marilor platforme de tehnologie pentru a reproduce caracteristicile populare ale aplicației video de format scurt, utilizatorii încă simt că nu există un adevărat înlocuitor al TikTok.

RedNote, preferata „refugiaților TikTok”

În fruntea clasamentelor din magazinele de aplicații ale Apple și Google în această săptămână: RedNote, sau Xiaohongshu, o aplicație cu sediul în China care amintește de Instagram și care este populară pentru împărtășirea de sfaturi despre călătorii, machiaj și modă.

ADVERTISEMENT

Mulți dintre utilizatorii americani care s-au alăturat aplicației în această săptămână au sugerat că au făcut acest lucru în ciuda guvernului SUA, care a interzis TikTok din motive de securitate națională legate de societatea-mamă din China. Dacă li se ia TikTok, au spus ei, se vor alătura unei alte aplicații chinezești.

Dar afluxul de noi utilizatori la RedNote – care anterior era limitat în principal la lumea vorbitoare de limbă chineză – a condus, de asemenea, la unele momente amuzante de schimb cultural în ultimele zile, utilizatorii oferind lecții de mandarină, împărtășind informații despre argoul internetului chinez și englez și solicitând ca aplicația să implementeze subtitrări automate în ambele limbi.

ADVERTISEMENT

Aplicația de învățare a limbilor Duolingo a declarat miercuri că a înregistrat o creștere de 216% a numărului de noi utilizatori de mandarină comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, posibil din cauza faptului că americanii s-au alăturat RedNote, care oferă mult conținut în mandarină.

Lemon8, o aplicație asemănătoare cu Pinterest de la ByteDance, compania mamă a TikTok, a câștigat, de asemenea, o nouă popularitate în această săptămână. Compania a început să împingă aplicația către utilizatorii americani la începutul anului 2023, când directorul general al TikTok, Shou Chew, a fost târât în fața Congresului pentru a depune mărturie cu privire la practicile de protecție a datelor ale aplicației.

Dar ambele platforme ar putea fi supuse în cele din urmă unei legi care interzice aplicațiile controlate de un „adversar străin” din SUA – aceeași lege care va interzice TikTok.

„Această definiție include TikTok și orice alte rețele sociale și aplicații mobile care sunt controlate de China sau de acționari conectați la China”, a declarat Elettra Bietti, profesor asistent de drept și informatică la Universitatea Northeastern, citată de CNN. Ea a adăugat că ar fi la latitudinea președintelui să emită un aviz public prin care să anunțe că platformele fac obiectul aplicării legii.

„Pentru mine, proliferarea aplicațiilor chinezești arată limitele legii și, de asemenea, capacitatea limitată a guvernului american de a controla modul în care cetățenii americani utilizează internetul și forumul pe care aleg să se exprime”, a declarat Bietti.

Alternative din afara Chinei

Clapper, o platformă video dedicată clipurilor scurte, care are o funcție de conversație audio în direct similară cu X, a precizat că a câștigat 1,4 milioane de utilizatori noi în ultima săptămână, 400.000 numai miercuri.

Iar Flip – o aplicație pentru clipuri video scurte axată pe cumpărături care ocupă în prezent locul 6 în Apple App Store – a postat duminică scuze utilizatorilor după ce creșterea rapidă neașteptată a făcut ca aplicația să fie „fie foarte lentă, fie complet inactivă pentru majoritatea utilizatorilor”.

„Utilizatorii care trăiesc pe TikTok nu se vor îndrepta către o singură destinație… Cred că se vor îndrepta către mai multe destinații diferite, în funcție de locul în care se află comunitățile lor și de tipul de conținut pe care îl produc”, a declarat Jake Maughan, șeful departamentului de influencer marketing al firmei de publicitate BENlabs.

Cu siguranță, platformele principale precum Instagram și YouTube vor avea de câștigat dacă TikTok va dispărea, în ciuda noii concurențe. În ultimii ani, marile companii de tehnologie și-au reorientat afacerile pentru a concura mai bine cu TikTok, provocând o schimbare mai amplă în ecosistemul social media, de la feed-urile bazate pe prieteni la prioritizarea divertismentului și a conținutului nou care îi face pe oameni să ruleze mai mult.

Dar descărcările de pe Snapchat și YouTube au scăzut în această săptămână comparativ cu săptămâna precedentă, potrivit firmei de informații de piață Sensor Tower. Și în timp ce descărcările Instagram au crescut cu 2% de la o săptămână la alta, numărul de utilizatori activi zilnic a fost în esență același cu cel din săptămâna precedentă.

ADVERTISEMENT
Tags: