Platforma TikTok a comunicat, miercuri seară, că nu a identificat dovezi cu privire la o operațiune ascunsă pe platformă în legătură cu influențarea alegerilor prezidențiale din România și nici dovezi în ce privește o operațiune de influență externă.
Anterior, Consiliul Național al Audiovizualului a cerut, marți, Comisiei Europene să înceapă o anchetă privind rolul jucat de TikTok în alegerile prezidențiale din România, în legătură cu „suspiciuni de manipulare a opiniei publice”.
„Deşi s-a afirmat existenţa a 5.000 de conturi false implicate în interferenţe electorale, investigaţiile noastre nu au găsit dovezi care să susţină aceste afirmaţii”, potrivit unei scrisori a TikTok către paginademedia.ro, platforma precizând că „încă investighează”.
Potrivit companiei, au fost eliminate peste 66.000 de conturi false, 7 milioane de false like-uri și 10 milioane de falși urmăritori, începând cu luna septembrie și până la începutul săptămânii acesteia, cu precizarea că aceste cifre sunt cu refefire la postări în limba română și activitate în limba română, fără a se specifica dacă aveau conținut electoral sau pro un anume candidat.
În egală măsură, compania a mai informat că 216.000 de „conturi spam” au fost blocate, înainte să fie diseminate în mediul online, iar 40 de milioane de „like-uri” au fost prevenite. Un oficial al platformei a comunicat pentru sursa citată că „campania care a fost demontată de TikTok în luna septembrie avea legătură cu alegerile”, fără a preciza numele vreunui candidat.
TikTok a precizat pentru instituțiile din România că își „reafirmă angajamentul ferm de a oferi un spaţiu digital sigur, transparent şi de încredere pentru cei 8 milioane de români prezenţi pe platformă”.
TikTok a venit și cu o declarație pentru sursa citată: „Aceste relatări inexacte despre alegerile din România sunt înşelătoare, deoarece majoritatea candidaţilor şi-au creat o prezenţă pe TikTok, iar câştigătorii au desfăşurat campanii şi pe alte platforme digitale în afara celei noastre.
Aplicăm în mod strict Regulile Comunităţii împotriva dezinformării legate de alegeri şi a comportamentului înşelător şi am colaborat proactiv cu Comisia Electorală pentru a lansa un Centru Electoral în aplicaţie, menit să ofere comunităţii noastre din România informaţii de încredere despre alegeri. Nu acceptăm reclame politice plătite şi solicităm tuturor să respecte Regulile Comunităţii, pe care le aplicăm în mod continuu”.
„În raportul nostru lunar privind Operaţiunile de Influenţă Ascunsă pentru septembrie, am dezvăluit că am întrerupt o reţea care viza publicul român, deşi aceasta era separată şi nu a jucat niciun rol în promovarea campaniei lui Georgescu”. „Deşi s-a afirmat existenţa a 5.000 de conturi false implicate în interferenţe electorale, investigaţiile noastre nu au găsit dovezi care să susţină aceste afirmaţii”.
După ce mai multe informații au început să apară cu privire la faptul că o serie de influenceri au fost plătiți pentru a-i face campanie electorală indirectă candidatului independent Călin Georgescu, printr-o serie de spoturi, vicepreședintele ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații), Pavel Popescu, a cerut public suspendarea TikTok pe teritoriul României, începând de joi, 28 noiembrie.